AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.210

Start Problem 318i 2002

Sida 1 av 4
Danne Umeå
Tjena

Jag köpte på mig en gammal 318 av en granne som jag tänkte använda som slit och släng bil fram och tillbaka från jobbet.

Köpte den billigt pga han hade haft problem med att den varit orkeslös och gick lite halvdåligt.

Grannen köpte ny bil och den har stått still utomhus sedan i sommras

Jag lät den stå och tina i garaget i 2 dar kollade felkoder och hittade att kamaxelgivaren på insugssidan gav felkod.
Har bytt den och hoppas jag bytte rätt. (den högra framifrån motorn sett)

Provade sen att starta men det är inte ens nära.

Har provat läsa felkoder igen men ingenting.

Kan det vara något med startspärren när den stått så länge strömlös?

Jag tog ur baksätet och försökte lyssna om bränslepumpen gav något ljud ifrån sig men hörde ingenting.

Har bytt en pump på en 330 förut och då satt det bara en pump under baksätet men här verkar det vara 2st?

Jag börjde iaf med att mäta i kontakten på (vad jag tror är pumpen) bakom passagerar sätet.
Kontakten till pumpen där har 4 stift och jag provade mäta på alla.
Stoppar jag in nyckeln så får jag 12v på ett av stiften dom andra 3 är döda.

På pumpen bakom förarstolen är det bara 2 stift. En av dom gav 12v det andra ingenting så jag gissar att det är normalt?

Jag tycker bara det är skummt att man inte hör pumpen/pumparna snurra när man vrider på tändingen.

Är jag på rätt väg eller kan det vara något helt annat som är fel?

All hjälp uppskattas
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Var det en original- eller pirat-givare?

Är det piratgivare, kan det mycket väl vara så att givaren är sämre än den trasiga som satt där....vanligt att det är så!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
98
Joachim76
318i 2005 ( e46 )

Den har kuggat kedjan...
Danne Umeå
Pirat. Köpte den på skruvat
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vilket märke på givaren?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Danne Umeå
Bilstein
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Jag har haft Febi, Metzger etc givare, men BMW är superkänsliga på givare, det är bara original som verkar funka. (avgassidan i min 330 har fortfarande en Metzger, funkar problemfritt, men insugssidan fick bli original).

MEN, bortsett från givare - vad jag förstår av din tråd så startar den inte alls?!
Även med (eventuellt) trasiga givare så borde den ju starta?

Men startmotorn går, men den tänder inte eller?
Bortsett från att du kollar bränslepump, en superdum fråga kanske, men har du kollat säkring till bränslepump?

Nu är ju detta N42-motorn, jag upplevde inte att spridarna var jättesvåra att lossa när jag bytte O-ringar på mina, så kan du lyfta fuel-railen och kolla iaf att spridarna skickar fram bränsle som de ska när du gör startförsök?

Tror det är bara en bränslepump iaf: Länk

/Anders
Danne Umeå
Jo jag kollade säkringarna först.

Jag kom lite längre imorse (tror jag)

Googlade lite och såg att man kunde koppla förbi relät genom att sätta en kabel mellan stift 30 och 87 på reläet.
Vilket jag gjorde och vips så började soppa pumpen snurra (har varit helt död innan)

Antar att problemet är relät då.
Men jag tänkte att jag provmäter relät innan bara för att dubbelkolla.

Jag provade sätta plus på pol 30 sen sätta en kabel mellan 30 och 87 för att höra om det klickade, men det gjorde det inte.
Provade mäta med 12v mätare.

Skönt tänkte jag då är det pajj.

Men jag tog lös ett till relä för att mäta det också.
Men även där är det stendött bara en slump eller kan man ha så otur att man har flera trasiga relän?

Nu är jag ingen el expert och googlade runt lite snabbt på morgon efter jobbet så hjärnan gick kanske på halvfart så någon får gärna berätta exakt hur jag ska koppla för att mäta reläna.

Vore även kul att få veta vad dom andra reläna styr.
Jag mätte först det längst till vänster (bränslepump) sen även det som satt just till höger. Samma färg och såg exakt likadant ut i övrigt.

Provade också att byta plats på reläna men det blev ingen skilnad
Danne Umeå
Har bytt relä nu.

Bränslepumpen startar fortfarande inte.

Vad beror detta på?

Den hoppar igång direkt om jag kopplar en kabel mellan stiften där reläet ska sitta
Då kan du utesluta felaktig kamaxelgivare.
Danne Umeå
Skönt att kunna utesluta nått iaf.

Är det någon vänlig själ som vet vilken vad pinnarna i bränsle relät som går till vad?

Tänkte prova mäta så man vet om den får styrström
Hej,

Det är kanske värt att påpeka, att pumpen bara får ström ett par-tre sekunder, när du vrider på tändningen. Sen går den igång igen en liten stund, när du drar igång startmotorn. Men om inte motorn startar, stannar pumpen ganska snart. Allt för att skona - framför allt, tror jag - katalysatorn /-erna.

D v s att när du testar spänning o s v, har du bara korta stunder på dig, om inte motorn är igång.

/Lennart

EDIT: Med detta sagt, bör svaret på din fråga om var styrströmmen kommer ifrån gissningsvis ha något med DME att göra.
Danne Umeå
Jo det vet jag.

Har tagit bort baksätet för att kunna mäta och höra pumpen när jag slår på tändingen
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kanske vore ide att synka EWS och DME dvs startspärren och motorstyrningen.
De byter koder varje gång bilen stängs av och stämmer inte dessa vid start så stängs bränsletpumpsreläet av och tändningen. Har den då stått strömlös länge så är det ju kanske inte så långt borta att den tappat synkningen.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Danne Umeå
Hur synkar jag det?
Danne Umeå
Läste lite om det. Jag kör carsoft, är det någon som sitter på en beskrivning hur det fungerar så säg gärna till.

På ett amrekanskt forum sa dom att startmotorn inte ska snurra om dom är oskynkade.

Men min startmotor snurrar då
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Startmotorn går, men ingen tändning eller bensin.
Jag använde BMW Inpa sist jag gjorde det på en 335-07 som kört slut på sin startmotor, när bilen vägrat starta, fick hjälp med kablar av bärgaren då batteriet var dåligt i första skedet.
Finns under menyn specialfunctioner i Carsoft men aldrig testat detta, då jag inte litar på Carsoft till 100%.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Danne Umeå
Jag kollade igenom startspärren med autocom nu på morron innan jag ger mig i kast med att hitta Bmw inpa

Ser dock ut som att startspärren funkar som den ska.

Start tillåten : JA
Startblockering pga varvtal: Nej
pga växelväljare : NEJ
pga centrallåset: NEJ
pga centralstyrdorn : NEJ

Identifiering av nyckel OK
Nyckel kod OK
Nyckel slumpartad kod OK

De felmeddelanden bilen hade (som jag har raderat och inte kommit tillbaka) var

Styrmodul intermitent spänningsfel

Batterispänning avbrott

Kamaxelgivare

Bilen börjar göra mig smått less nu

Danne Umeå
Kollade stiften också nu och den slår gnistor.

Då kan man väl utesluta startspärren.

Enda problemet verkar vara att pumpen inte startar
Danne Umeå
Hade även lite hjälp att mäta kablarna till bränslepumpen

Svart/röd hade 12v
vit/blå 0.5v

Gissar att det är vid/blå som ska ge ström till pumpen att starta?
Tänder den till på startgas?
Hur mycket bränsle har du i tanken minst 20 liter?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.