AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
6.322

Fråga angående Eisenmann race!

Sida 2 av 3
Förstår inte denna avundsjuka i Sverige, bara i Sverige de är störda av ljudet, tex i andra länder så tycker dom bara det är kul och berömmer vilket ljud det är....

Jag hade en hel del golfbollar som var nära träffa mig då jag hade Eisenmann Race på min E39 M5(skulle inte sålt den, bästa bil jag haft), nu är det ingenting med Alpinan, fattar inte heller hur folk är funtade egentligen....
Jag kan förstå att folk inte gillar ljudet (läs småbarnsföräldrar)
När min Zäta startades innan med Supersprint Race när det var kallt så skorrade det i grannarnas rutor, haha :)

Som tur väl så har jag beställt ett nytt :)
Ma
339
Malleru
M3 e92 -12
Har någon Eisenemann till sin e92 med perfekt passform?

Min vänstra ljuddämpare hänger neråt lite grann kanske med ca 1 cm om man jämfört med högra. Men det är tillräckligt för att irritera mig.

Var hos verkstad idag och dem sa att jag måste kapa och svetsa för att få det perfekt :(
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Subaru Impreza STI Type R -00
Min erfarenhet från Eisenmann på ett par olika bilar är att passformen är långt ifrån så bra som man kan begära för pengarna. Systemet till min E38 fick verkstaden lägga en halv arbetsdag på att svetsa om i stort sett.

Lär inte köpa ett system från dem igen, synd för de låter bäst. Det sitter skräp på nuvarande M3 också.
Kan man inte få ett Eisenmann system o sitta "rätt" så bör man byta verkstad. Mina system på E36, monterade av två olika firmor, sitter som de skall. På E39 där jag monterat själv sitter ena burken lite snett än så länge pga strul med att få dit SuperSprint X-pipe "helt rakt", behöver vrida lite vilket inte är lätt om man inte kan stå under bilen o dessutom "låsa" rören vilka kommer från katten...
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Subaru Impreza STI Type R -00
A alt avgassystem bör veta hur man monterar ett system ;) Det var inte en fästpunkt som stämde på e38:an.
Därför jag alltid kört med supersprint. Har nog haft 7 olika system och aldrig dålig passform :)

Förstår vad du menar med att irritera sig på detaljer. Har du köpt nya gummiupphängningar?
Ma
339
Malleru
M3 e92 -12
Det var mekanikern på Stjärnans Bilteknik som sa att man måste kapa och svetsa för att få det i rätt passform. Han skruvade loss och försökte justera men utan resultat.

Jag har läst bra grejer om dem här, så jag utgår från att han har rätt.

Jag har kikat på gummiupphängningarna och dem ser fräscha ut. Min undersida är nästan lika fin som resten av bilen. Har kanske kört 3 gånger i regn.

Men det är inte samma brutala ljud i Supersprint som Eisenmann Race, själv funderar jag på sätta RPi på M5an om jag inte beslutar mig för att sälja den, ska vara helt brutalt ljud, som Meisterschaft ungefär...

Brutalt skönt ljud med RPi, kostar runt 50 papp från USA, sen ska det tullas och skit.

Skulle säga tvärtom. Jag tycker det är mycket bättre ljud i Supersprint Race än Eisenmann Race. Mycket mer metalliskt, iaf på S54
Visa användare
264
thuveson
335 M-pkt e92 2008
H&R 50/25-Eisenmann-Cobb AP

Peugeot 307 SW 1.6 HDI 07
"Vardaglig trotjänare"
Malleru

När jag fick på mitt Eisenmann Race så var jag BESVIKEN, körde 100 mil kanske så lät det mycket bättre. Mitt sitter perfekt, fick justera 2 ggr då man är perfektionist. Men blev perfa!!

The Sound From A Big M :)
Malleru: Stjärnans (Micke!) monterade mitt ena Eisenmann system blev precis som jag ville ha det. Sitter "rätt högt", o precis enligt Eisenmanns instruktioner var man tvungen att modda "diffusern" lite-lite (helt osynligt bakifrån), för att de grövre rören skulle gå helt fritt under alla förhållanden på sämsta tänkbara vägar (dubbla 76mm, OEM är dubbla 70mm) Länk
Om Micke säger att man måste kapa o svetsa så är det förmodligen så, men jag skulle nog trots allt ta en extra titt på hur övriga systemet sitter. Hur mår motorfästena tex? Många bäckar små...

Mina egna montering av Eisenmann SuperSound på E36, osvetsat på bild endast med avgasklammer så höjden är inte 100%. Numera helsvetsat o justerat så det sitter högre som Race systemet, gjort av Supramannen Racing.
Länk
Ma
339
Malleru
M3 e92 -12
thuveson@

Just nu låter den högt upp till 3-4~ tusen varv, men jag trodde de skulle vara högre. Sen låter den nästan lika högt som original efter ca 4 tusen varv. Sen vet jag inte hur det låter från utsidan har inte låtit någon köra den så jag kan höra :P

Ska vänta och höra vad som händer efter 100mil.

Dawwe@

Jag gillar när det sitter "högt" precis som du har. Just nu är det kanske ca 4cm under diffusern på vänster sida och ca 3 på höger. Lite grovt räknat. Ska boka tid sen när jag har tid och få det överstökat. Original systemet satt perfekt, ska ha samma höjd som den.
Malleru: O du köpte till Eisenmann anslutningsrör oxå? Jag har anslutningsrören till båda mina system...
Malleru: Vilka satte upp dit system initialt? Man är (väl) tvungen att kapa bort de gamla dämparna? Har det missats när man punktat ihop systemet? När Micke (Stjärnans) satte upp mitt system var jag med o "hökade" o godkände positionen :D. Han punktade anslutningsrören mot dämparen när allt satt uppe "som jag ville ha det", givetvis vara alla fästen/skarvar mm rimligt hårt ihopskruvade. Först därefter helsvetsades anslutningsrören, o det fanns fortfarande lite-lite man kunde "flytta" systemet för att finjustera det sista. Jag är mer än nöjd, men det tog nästan 3 timmar att få det "rätt".
Ma
339
Malleru
M3 e92 -12
Jag köpte anslutningsrör, vill inte kapa i originalsystemet. Så inga kapningar skedde under bytet!

Det var "runt hörnet" verkstad. Tog honom tre timmar att få till det (jag skojar inte). Ville byta samma dag som jag ville ställa på bilen. Var dem ända som kunde fixa det på en gång. Ångrar mig lite nu. Det ända positiva var att han var försiktig och inte tog sönder något.

Såg direkt att dem inte satt helt 100% men ville inte ge honom i uppgift att rätta till det då jag förstod att han inte har kunskapen att göra det. Egentligen är det ganska simpelt att montera bort och sätta dit nya systemet. Ganska "straight forward". Hade jag vetat det från början hade jag fan gjort det själv. Sen att få den att sitta perfekt är en annan sak.

Köpte ni direkt från Eisenmann eller genom Xerius Racing? såg att det är 3 veckors leverans på Race systemet....
Han har fått fel vinkel mellan anslutningsrören o dämparen gissar jag :(, förmodligen så pekar ditt system "lite neråt från Eisenmann dämparna o bakåt". Det är nog inte mer att göra än att kapa o svetsa om, för du har vad det verkar ingen juster-mån där systemet ansluter mot original, för det lovar jag dig att Micke hade kunnat justera till isf...
Race-systemen tillverkas endast på beställning, iaf till E36... Jag fick vänta 5 veckor på mitt system.
Phoenix: Tyska bilar skall ha tyska avgassystem :D. SuperSprint passar bättre på Alfa, Fiat och Lancia :). Ferrari skall ha Tubi :D

O seriöst: I mitt tycke låter Eisenmann Race (ännu hellre SuperSound) bäst bland "vettigt" prissatta system. Om "pengar är inget problem alls" finns det säkert långt bättre/värre o mer välljudande mer eller mindre custom-byggda system, och nej Ferrita räknas INTE till dessa system :D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.