AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
24.374

Passat Alltrack GTS

Sida 3 av 3
em
906
em3
M3 cab -03
Å bmw newbie, jag är också ingenjör.............

Vad Marin tänkte, var ganska klart för mig ( även om jag inte har så stor koll på vad teknikinnehållet är just för dessa modeller):

Marin ville visa, att ingenjörer är kapabla att effektivisera teknik, inte alltid, men oftast, både bättre och billigare. Det kallas "utveckling".

Tekniskt sett, tar det sig uttryck i enklare/smartare lösningar, ofta billigare, om dom kommer fram som produktionslösningar.

"Överdesign", kan oftast bara definieras i efterhand, då någon lyckats fixa samma egenskaper/funktioner, mycket billigare och minst lika tekniskt bra.

em3

em
906
em3
M3 cab -03
Å bmw newbie, jag är också ingenjör.............

Vad Marin tänkte, var ganska klart för mig ( även om jag inte har så stor koll på vad teknikinnehållet är just för dessa modeller):

Marin ville visa, att ingenjörer är kapabla att effektivisera teknik, inte alltid, men oftast, både bättre och billigare. Det kallas "utveckling".

Tekniskt sett, tar det sig uttryck i enklare/smartare lösningar, ofta billigare, om dom kommer fram som produktionslösningar.

"Överdesign", kan oftast bara definieras i efterhand, då någon lyckats fixa samma egenskaper/funktioner, mycket billigare och minst lika tekniskt bra.

em3

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
@em3
Exakt!

Ett bättre exempel kanske hade varit hur NASA respektive ryssarna löste problemet med pennan i rymden på 60-talet. Den känner ni säkert till.

Verdi
Överdesign är ett rätt stort problem i IT-branchen som jag ser det. Hos rätt många programmerare saknas tanken på att göra något funktionellt som kunden efterfrågar utan det handlar oftast om stora egon och "titta vad jag kan". Blir ofta nåt onödigt krångligt som dels tar lång tid att göra men som även blir väldigt svårt för någon annan att förstå om man måste rätta buggar i koden osv.
Si
195
Silver307
520d M-sport -12
Angående pennan i rymden är det lite av en skröna. Det sägs ju att ryssarna löste problemet med en blyertspenna. Det var ju givetvis ingenting som NASA inte tänkt på. Problemet är att en blyertspenna släpper ifrån sig bly och grafit som i en gravitationslös miljö kan hamna lite var som helst t.ex känslig elektronik och astronauters lungor. Den enkla lösningen visade sig vara långt ifrån den bästa.

NASAs bläckpenna har dessutom i princip blivit en vinstaffär eftersom den säljs på den privata marknaden och alla vet vad man kan ta betalt för en produkt som sägs ha varit i rymden.
Men det här har givetvis inget med passat att göra:)
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
"AMS påpekade detta nyligen när de jämförde nya X1:an mot 3-serien. De sa att X1:an var bra när den jämfördes mot t.ex. Kia Sportage, men jämfört med 3-serien hade den inte mycket att hämta."

Det var en riktigt dålig jämförelse. X1 ska givetvis jämföras med andra bilar i sin klass. Samma sak går nog att säga om alla SUV:ar hos alla biltillverkare.
Jo VW har ju lyckats sänka ljudnivån i nya Passaten utan att göra om bakvagnen nämvärt. Som jag har förstått det är nämligen ett av de största problemen med den bakvagnstyp som VW använder att den genererar högt vägljud. Ford lyckades sänka ljudnivån i nya Mondeon med 3 db enbart genom den nya bakvagnen. Så VW har lyckats nå samma mål som Ford men på ett annat sätt.

Köpte nyligen en traditionell passat sportscombi 240 hk med mkt utrustning (active info display, navi osv). Ville gärna ta en 530 touring innovation edition men några faktorer (förutom priset) fick mig att välja passaten.

Lastutrymmet är avsevärt större i passaten.
Innerutrymmet i baksätet upplevs mycket större (har ej mätt).
Vikten på passaten var ca 200 kg mindre och jag upplever som relativt nätt och lätthanterlig jämfört med f11, dock inte lika "kul" på kurviga vägar.
Mycket kul utrustning på köpet som active info display (ersätter ju nästan head up), diesel värmare, navi, dcc, elbaklucka, park assist och en hel del till.

Chassi och motor avsevärt bättre och roligare än föregående generation av passat, men det klart att bmw sexan är en mycket trevligare motor även om passaten skjuter på riktigt bra.

Har två barn som åker i stolar där bak så det utökade utrymmet kommer väl till pass. Hade vi inte haft det behovet hade det varit enklare att välja en f11.

Passaten är helt enkelt mycket bil för pengarna men ger förstås inte lika mycket premium känsla även om det blivit bättre.
Ni som rattar nya Passat. Vad tycker ni om stolarna? Klarar de sträckkörning? Tänker på de uppdaterade ergocomfort-stolarna. De ser ju fruktansvärt obekväma ut med skålningen och ribban, men de kanske upplevs som bekväma? Hur klarar de sträckkörningar på säg, 50-60mil?

Vilken utrustning är ett måste? Något ni är besvikna på?
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Sträckkörning på 50-60 mil? Hur många mer än dig kör det? Man kör väl knappast mer än 30 mil utan att gå ut och röra på sig. Sitta i 7-8 timmar i samma läge är väl ingen bilstol eller för den delen fåtölj så håller för...

MVH Christofer
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Öh, Crille, 7-8 tar det inte att köra 50-60 mil, snarare 4-5 timmar. Men att köra säg Stockholm-Malmö utan att stanna är inga konstigheter, det klarar en modern bilstol utan problem. Din A8 är ett av de bättre exemplen på en "milslukare" :)

Gällande stolarna i Passaten har jag tyvärr ingen erfarenhet. Alla är vi dessutom olika, så mitt råd blir att testa själv. Be att få låna en demobil över en helg och ut och kör :)

Mvh/ Niclas
Som nämnt ovan körs det ganska ofta till Göteborg och Malmö (Från Sthlm, ca 4-5h). Ibland blir det ett stopp på vägen men på hemresan är det nästan alltid utan stopp. Därav frågan.

Det finns många stolar men kanske färre ryggar som pallar det. 5-seriens komfortstolar är ett exempel som klarar det utan problem. V70/XC70 likaså. Nog om det, det låter nog klokt som du säger Heden. Tänkte mest kika om någon hade liknande erfarenhet av stolen.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
60 mil Stockholm till Malmö på 4-5 timmar, går det verkligen att hålla en sådan snitthastighet?

A8:an går fint, men får tycker jag får träsmak i arslet efter ca. 25 mil (3 tim) om jag inte går ur och sträcker på benen. Har inga problem med ryggen eller kroppen i övrigt.

Som sagt, prova Passatens stolar och se. Var tydligt att du skall köra så pass långt. ;-)

MVH Christofer
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Personligen går VW bilar alltid bort för mig på grund av att jag alltid sitter riktigt dåligt i deras normalstolar. Aldrig testat deras variant av komfortstolar.
Testade en ny Passat Alltrack som hyrbil för några månader sedan för att jag ändå var nyfiken på den. Både jag och min kollega (vi är båda över 190cm) kom fram med sönderbrutna ryggar, tror det var något slags utökad stol i den, men det hjälpte inte. Träsmaken infinner sig redan efter några mil.
VW står återigen på vår svarta lista när vi väljer hyrbil.

Rådet alltså; Pröva verkligen bilen på en långtur INNAN du slår till!
Verdi
Svårt det där. Jag har ju problem med ryggen/ischias och märker inte förrän efter ca en timme om stolen fungerar för mig eller inte. En provkörning är ju ofta rätt begränsad.

Har komfortstolarna i min F11 men långfärdskomforten är mycket bättre för mig i XC70:n. Inte just pga stolarna men man sitter lite mer upprätt vilket minskar trycket på nerven och så kan jag sträcka ut benen ordentligt när jag kör på farthållaren, som dessutom är stop&go så det blir ju otroligt bekvämt.

På BMW går det inte att sträcka ut benen på samma sätt. Gaspedalen är ju annorlunda, fäst i golvet, och så finns det liksom mindre plats bakom/bredvid pedalerna.

Nu finns det ju väldigt många inställningsmöjligheter på komfortstolarna så jag har inte gett upp hoppet om att hitta en bra ställning än.
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Crille => Visst går det. Sverige är ett land där det går att hålla en bra snitthastighet eftersom det oftast är väldigt glest på vägarna om man jämför med andra delar av Europa. Stockholm - Öresundsbron = 4h (med MB flyttbil). Stockholm - Göteborg = 3h 15m
London - Stockholm = 17h (i ett svep, med en massa tankningar så klart. RS6:an tycker om bensin)

Gällande stolar på brukar lite hårdare stoppade stolar vara bättre om man ska sitta länge. Men även inställningsmöjligheterna är viktiga. Värst var det i min förra X5 F15 (eftersom den var högerstyrd) Där satt man lite "off-center" vilket medförde en konstig ställning för högerbenet. Lite liknande det Verdi skriver om gaspedalens infästning.

Personligen så får jag alltid ont i baken/höften när jag flyger. Jag undrar hur ingenjörerna som utformar flygplansstolar tänker. Det måste var riktlinjer för att få folk att vilja betala för Business eller bättre, för så svårt kan det inte vara att göra en bekväm sittdyna? :)

Mvh/ Niclas
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Köra över 60 mil med "flyttbil" och hålla närmare 160 km/h i snitthastighet låter helt orimligt. Även om det är mitt i natten...

Skulle jag själv regelbundet sträckköra 50-60 mil så skulle jag nog inte satsa på en "vanlig" bil alls. Inte minst med tanke på ljudnivå etc.

MVH Christofer
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Finns nog inget som brukar överdrivas så mycket som snittfarter. Här har vi nog ett ytterligare exempel...

-------
//Lövet
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Att köra 50 mil på 4 timmar är väl inget konstigt. Det motsvarar en snittfart på 125 km/h. 60 mil på 5 timmar är 120 km/h. Kör man exvis Sthlm-Malmö som nämndes ovan är det så gott som bara motorväg. Då är det inte svårt att klara det.
Och jag ser det som ett krav att om jag startar direkt efter frukost så ska jag inte behöva stanna förrän endera bränsle till bilen behöver fyllas på eller jag behöver lunch. Det ska inte vara bilens bristande komfort som tvingar mig att stanna.
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Crille och Andreas => Jag instämmer, men det fina med Sträckan Stockholm - Öresundsbron är att sträckan är ganska på pricken 60 mil. vilket gör det enkelt att räkna ut snitthastighet och tid. I mitt specifika fall så fanns det bara ett alternativ, plattan i mattan så att säga. Bilen toppade 160 km/h och eftersom jag skulle köra Stockholm - London - Stockholm över tre dagar med halva bohaget totalt ca. 400 mil, så fanns det inte så många alternativ. Startar man kl. 06:00 (dessutom på nationaldagen) så var det tomt på bilar minst sagt.

Nockenwelle verker ha koll på läget :)

Mvh/ Niclas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.