AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
24.374

Passat Alltrack GTS

Sida 3 av 3
em
906
em3
M3 cab -03
Å bmw newbie, jag är också ingenjör.............

Vad Marin tänkte, var ganska klart för mig ( även om jag inte har så stor koll på vad teknikinnehållet är just för dessa modeller):

Marin ville visa, att ingenjörer är kapabla att effektivisera teknik, inte alltid, men oftast, både bättre och billigare. Det kallas "utveckling".

Tekniskt sett, tar det sig uttryck i enklare/smartare lösningar, ofta billigare, om dom kommer fram som produktionslösningar.

"Överdesign", kan oftast bara definieras i efterhand, då någon lyckats fixa samma egenskaper/funktioner, mycket billigare och minst lika tekniskt bra.

em3

em
906
em3
M3 cab -03
Å bmw newbie, jag är också ingenjör.............

Vad Marin tänkte, var ganska klart för mig ( även om jag inte har så stor koll på vad teknikinnehållet är just för dessa modeller):

Marin ville visa, att ingenjörer är kapabla att effektivisera teknik, inte alltid, men oftast, både bättre och billigare. Det kallas "utveckling".

Tekniskt sett, tar det sig uttryck i enklare/smartare lösningar, ofta billigare, om dom kommer fram som produktionslösningar.

"Överdesign", kan oftast bara definieras i efterhand, då någon lyckats fixa samma egenskaper/funktioner, mycket billigare och minst lika tekniskt bra.

em3

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
@em3
Exakt!

Ett bättre exempel kanske hade varit hur NASA respektive ryssarna löste problemet med pennan i rymden på 60-talet. Den känner ni säkert till.

Verdi
Överdesign är ett rätt stort problem i IT-branchen som jag ser det. Hos rätt många programmerare saknas tanken på att göra något funktionellt som kunden efterfrågar utan det handlar oftast om stora egon och "titta vad jag kan". Blir ofta nåt onödigt krångligt som dels tar lång tid att göra men som även blir väldigt svårt för någon annan att förstå om man måste rätta buggar i koden osv.
Si
195
Silver307
520d M-sport -12