AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
24.376

Passat Alltrack GTS

Sida 1 av 3
Gu
204
Gusvigilante
Audi A6 Avant quattro -16
BMW 320 xdrive M-sport
Har ju länge haft ögonen på A6 allroad 218 hk som ny bil efter X3:an men efter att volkswagen satt en bra rabatt på GTS versionen på alltrack var jag tvungen att prova den. Högst trivsam upplevelse med 240 hk. Priset 349 tkr, då ingår automat, ddc och adaptiv farthållare. Jag har kryssat exekutivpaket(nappa, tonade rutor, el baklucka, backkamera, el uppvärmd ratt, LED ljus) dragpaket (eldrag, parkassist) 19 tum, navi med active info display samt metallic lack. Fått ett pris på 416 tkr. Det jag är fundersam på är navigation kanske byta mot panorama? Navigation kan man få in via Apple car play, om man kör sladd från telefon.

Framförallt har jag fått ett riktigt bra inbytespris på X3.an 290 tkr. Gjorde en förfrågan till kvd och de trodde de skulle få ut 300 tkr för den men då ska man betala provision.

Har jag missat nåt i Specen? Hur skulle ni resonera i valet mellan passat alltrack och a6 allroad? Givetvis är det tycke å smak, men utifrån prisvärdhet och andrahandsvärde. A6an har jag specat metallic lack, trailerpaket, teknikpaket, tonade rutor och lite småkrafs. Pris runt 480 tkr. Så mindre utrustning men snyggare bil i mina ögon. Trevliga gång men inte lika rapp som passaten. Det är ett privatköp å jag vill gärna byta bil efter 2,5 år. Vid det laget har det kommit en ny A6 men bara facelift till passaten , lär väl påverka de olika bilarnas andrahandsvärde?

Hoppas nån kan komma med kloka inputs och resonemang.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Skulle själv föredra panorama framför navi. Har fortfarande inte träffat på en bilnavi som är bättre än google maps. Panorama är fantastiskt hela tiden, framförallt om man har barn.

Själv skulle jag hellre valt en lite mer basutrustad Allroad än fullutrustad Alltrack. Fyrcyl diesel är fortfarande inte kul. Dock är Alltrack en BRA bil så det är inget dåligt val det heller.

-------
//Lövet
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Bilen har ju Apple CarPlay så skit i naven, som ändå inte är något speciellt.
To
370
Tobbe330
Skoda Kodiaq 2019
Kul att vi har samma bil nu och bilbytartankarna går i liknande banor.

Gillade Allroaden skarpt när jag provade den. Gjorde det rejält med, tre dagar och nästan 80 mil. Motorn och luftfjädringen är mumma sen är bilen rejält tyst. Är bara avsaknaden av högre sittposition som får mig att tveka. Tror även Allroad alltid är eftertraktad som begagnad, oavsett livscykel. GTSen tror jag mer riskerar försvinna i mängden passager och vanliga alltrack.

För min del börjar det bli skralt med alternativ nu när man fått smak på V6, luftfjädring och att sitta SUV-högt....
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Det är två bra och prisvärda bilar men jag hade gått på den dyrare Allroaden. Mest för luftfjädringen och drivlinan. Jag tror dock att du blir nöjd med vilken av dem du än väljer.

När det gäller Panorama tycker jag precis tvärtom emot Lövet. Jag hade det i X5:an och det var alltid gnäll från barnen om att jag skulle stänga den för att solen lyste in på dem.
Men det blir väldigt trevligt ljus och är härligt för dem i framsätet. Men i starkt solsken är det bara störande.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Glöm för guds skull inte parkeringsvärmare för 9900:-!

Area Wiew för 4400:-, Dynamic Light Assist för 4200:- och Head-Up Display för 5300:- kan vara trevligt.

Hade skippat Navigator och Active Info-display, ganska dyrt...

DCC-chassit är standard i GTS och trevligt att ha.

Mycket bil för pengarna!

MVH Christofer
Gu
204
Gusvigilante
Audi A6 Avant quattro -16
BMW 320 xdrive M-sport
Tack för input boys! Kommer nog plocka bort navi och active info isf.välja till 18 tum på vinterdäcken. Kanske headset up.

Glömde skriva in, men jag har kryssat parkeringsvärmare på både passaten och a6:an.

Jag själv är ju svag för A6 allroad men Det är trots allt frugan som kommer köra mest. Hon har bilen dagligen. Svårt att motivera dyrare pris mot trevligare gång. Hon konstaterade dock när vi hade allroaden hemma att den gick skönt och lät bättre än trakorn X3. Men Inser att hela detta bilköpet är som att kasta pärlor åt svin :)
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Passat är helt klart ett mycket trevligare och bättre val än Audi A6. Bättre känsla, prestanda och en modernare bil...

/J.I
mu
65
musse05
Corvette C7
MB C220 CDI(tjänstebil)
För att vara mot strömmen, plocka INTE bort active info display, inte heller navi. Det kommer garanterat att göra det enklare när bilen skall säljas men det ser framför allt snyggare ut än vanliga instrument och lite coolt till och med. Apple car play är bra, Apples kartor i alla ära men vill man ha en bra navigator kör man väl Waze ?

Om du nu väljer bort active info kryssa då i Heads up, fantastiskt hur bra det är vilket man märker när man sen kör en bil utan.

Förstår problematiken dock, helst vill man ju ha allting. Jag skulle prioritera saker som används istället för prylar som syns(och kostar), tex fälgar, shadowline, bling bling etc.
Allroad alla dagar i veckan. Motorn är en juvel jämfört med Passaten och sen luftfjädringen till det. Jag tycker även att det för övrigt är bättre komfort i Allroaden, som också är en attraktiv begagnad bil. Den är ännu oerhört bra prissatt.

/Anders
bu
327
burt
Passat 2,0tsi.
2017.

styrningen är riktigt go i passaten , Audin är katastrof om man uppskattar sådant,
2,0tsi motorn är en missil 0-100 på 6,1 sek .
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Är man intresserad av en Alltrack GTS så rekommenderar jag VERKLIGEN att man testar en sådan ordentligt. Efter 60 mil så skulle jag aldrig köpa en, inte ens under knivhot. Var sugen att testa nya passaten och tog en sådan denna gång när jag bokade hyrbil.

Vårt exemplar hade gått 380mil och uppvisade följande problem.
1. Displayen till infotainmentsystem var död, startade upp och blev sedan svart. Ingen radio på 60 mil.
2. Plasten runt rattstången hade gått isär och en stor glipa visade sig
3. Fullt med skrammelljud från instrumentpanel
Visst en del av detta är skitfel och min 520 har också haft liknade fel. Men det värsta var nog komforten, stolarna var verkligen riktigt obekväma. Detta är iofs inget nytt, VW/Audi brukar ha riktigt dåliga stolar och jag får alltid ont i ryggen efter några mil. Så även denna gång, detta gällde även min kollega. Vi var båda överens om att man satt bättre i passagerarstolen. Passatrygg är ett ord vi nu uppfunnit. Väldigt högt vägljud i den också, tur jag hade med mina hörlurar med brusreducering.

Nä, VW kommer även fortsättningsvis vara bannlysta när vi bokar hyrbil, tur de har V70.
me
364
mephisto
M240i/6 -17
Kör en Passat GTS sportscombi över dagen. Extremt mycket bil för pengarna med tanke på priskampanjen. 240 hk, DSG, 4WD och en hel del standardutrustning gör det till en bra bil.

Jag är däremot väldigt kluven, var passar Passaten in? Vill man ha en prisvärd familjebil satsar man på Skoda Superb eller liknande, vill man ha premium siktar man på Audi, BMW eller MB.

Nä, Passaten blir tyvärr tråkig i sin alldeles egna klass. Allt är perfekt grått. Den väcker inga känslor såsom bilar ska göra tycker jag.

Det kom upp en silvrig hellackad A6 allroad i backspegeln. Den hade jag lätt valt om jag letade efter den här biltypen. Vilken pondus på vägen. Jag hade kört så basutrustad som möjligt för att hålla priset på en bra nivå. Man byter trots allt även en ny, bra bil efter bara några år. Vansinne egentligen.

cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Tycker man att 100-200' högre pris är obetydligt så finns det givetvis "bättre" bilar...

MVH Christofer
me
364
mephisto
M240i/6 -17
Samma som att det finns "sämre" bilar för 100-200 kkr mindre :)

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vad skulle vara bättre med Superb än Passat som familjebil? Sämre rabatter och utrymmet i baksätet är inte nämnvärt bättre längre. Bagaget är dessutom mindre.

-------
//Lövet
Verdi
Har provat nya Passat ett par ggr och blivit lika besviken båda gångerna. Inte på bilen. Är säkert inget fel på den. Men det finns liksom inget som gör att jag vill ha just den.
me
364
mephisto
M240i/6 -17
@Lövet, jag tog för givet att Skodan är märkbart billigare. Den verkar snarare dyrare om man vill ha lite motor?!

@Verdi, känner samma sak. Det finns inget vill-ha över den. Förstår dock att många köper den. GTR är också på kampanj. Sedanen är riktigt snygg, trodde det var en CC först. Nej, det blir ingen Passat för min del.

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Svårt att hitta mer bil för pengarna. Saknar kanske lite X-factor som de flesta VW-bilar men man får ju knappt en naken A4 för samma pengar, så där är valet ganska enkelt. Men visst, kan man gå upp 200 000 till så finns det givetvis andra bilar som kanske är roligare.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Skoda superb i nuvarande modell tycker jag känns alldeles för dyr, jag gissar att denna kommer börja kampanjas snart

BMW CS #5139
me
364
mephisto
M240i/6 -17
Var ute en sväng på lunchen. Tryckte i Sport-läge på MODE-knappen. Shit, den drar som en sportbil och MQB-plattformen både känns och är så lätt.

Paddlarna är meningslösa men snyggt att de gjort dem så små, då stör de inte. Bilen har även UREA-system och man behöver tanka var tusende mil. Det kan man leva med för att få mindre skatt och förbrukning.

Länk

Mycket kompetent och bra bil men som sagt, känslan saknas.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.