|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag tycker nog att Passaten är en riktigt bra bil för pengarna. Visst, ingen jättekul bil men den håller ändå en hög lägsta nivå. Vad är de bättre alternativen i prisklassen? Jag har inte kört eller ens suttit i nya Skoda Superb men jag tycker den ser väldigt bra ut. Någon som testat den och kan säga skillnaden mot Passat? |
|
|
Har också provat Passaten för ett tag sedan, mest av nyfikenhet för att se om den har blivit bättre än min förra Skoda Superb. Den gick visserligen ganska tyst, men chassit var långt ifrån lika sofistikerat som det jag har i min X3:a. Tyvärr lätt att bli bortskämd när man kör BMW. |
|
|
"Jag tycker nog att Passaten är en riktigt bra bil för pengarna. Visst, ingen jättekul bil men den håller ändå en hög lägsta nivå. Vad är de bättre alternativen i prisklassen?" Tycker nya Mondeon är riktigt mycket bil för pengarna. Har dessutom en ordentligt påkostad och nyutvecklad bakvagnsupphängning, till skillnad från Passat som kör vidare med samma Golf-bakaxel som förut. |
|
|
Det var någon i tråden som pratade om head up display. Jag skulle inte ta det valet till Passaten då det inte projiceras i rutan utan på en liten glasbit som åker upp. Otroligt irriterande (och fult) tyckte jag, men alla kanske inte störs av det. Länk |
|
|
bmw newbie: Vad menar du med "samma Golf-bakaxel som förut"? Du menar multilänkbakaxeln som sitter i de mer påkostade Golf-modellerna med MQB-plattform från 2012? Dessutom har ju Passat Alltrack GTS ställbart DCC-chassi som standardutrustning. Vet inte hur Modeo är, men att den skulle vara så väldigt mycket än Passat bättre tvivlar jag på. Dyr blir ju Mondeo också... MVH Christofer |
|
|
Jag menar att bakaxeln konstruktionsmässigt i Passat har varit i stort sett den samma sedan 2005, med ytterst små synliga förändringar. Nya generationen Mondeo har en helt nyutvecklad bakaxel av samma typ som den som sitter i bl.a. BMW 5-serie. Alltså kan man ju tycka att Ford lagt ner lite mer krut på chassit än VW. |
|
|
Jo men det har såvitt jag förstår av tester ingen större påverkan på komforten. Det är inte så att Mondeo är märkbart bättre på nåt sätt. ------- //Lövet |
|
|
Det har helt klart haft inverkan på ljudnivån. Läste testet av hybrider i senaste AMS och Mondeon var bland de tystare bilarna. Tystare än BMW 3-serie. |
|
|
Har aldrig förstått varför man som konsument bryr sig hur och vilka lösningar man har använt sig av. Who gives a shit? Det viktiga är ju slutresultatet. Har själv inte kört nya Passaten, men har ägt 3st av den förra generationen. Inget fel på den bilens chassie, och kan inte tänka mig att den nya skulle vara sämre. Och så länge du inte kör på Nurburgring, kommer du inte en nyttja 20% av kapaciteten på Svenska vägar. |
|
|
Som ingenjör så tycker jag det är mycket intressant. Och dessutom vill jag gärna veta vad jag får för pengarna, när jag köper bil. Mer än det uppenbara som man kan se i bilhallen. Så i min "nörd"-värld är t,ex, en 5-serie betydligt mer bil för pengarna än en Passat. |
|
|
Som exempel hur jag tänker, kan man ju ta nya X1:an där man under skalet har bytt till ett mycket enklare chassi och drivlina men fortsätter att ta lika mycket betalt för bilen. Då känner åtminstone jag mig lite lurad. |
|
|
Jag är kluven till det där. Håller med dig delvis men om det funkar, vad spelar det för roll vilka komponenter som använts? Avstämning mellan dem är lika viktigt. X1 är ett bra exempel: Den nya är rymligare, roligare att köra, snålare och bekvämare. Vad är det då för fördelar med mer komplicerade lösningar? ------- //Lövet |
|
| Jag värderar främst egenskaper och har en tillverkare lyckats nå en given prestanda med "enklare" teknik än andra så är det bara att gratulera. Sen kan jag personligen gilla ny och häftig teknik men det är egenskaperna och prestandan som är viktigast. | |
|
bmw newbie: Det var bland det märkligaste resonemang jag hört. Du anser alltså att Mondeo är en mer prisvärd än Passat bara för att Mondeo, enligt din mening, har en mer avancerad bakaxel? Har inte provkört Mondeo själv, men de stora motortidningarna menar att chassiet, rent körmässigt, inte är något märkvärdigt. Dessutom anses drivlinan trött och omodern. Varför skulle man komma på tanken att köpa en Mondeo 2.0 TDCi 180 hk PowerShift 6-växlad automat AWD Bussiness för 373600:- när man kan köpa en Passat Alltrack GTS 240 hk för 349900:-? När vi pratar om valuta för pengarna kan inte jag få det till annat än att Mondeo är ofattbart högt prissatt... MVH Christofer |
|
| Att den nya är roligare att köra verkar inte alla eniga om. Fördelen med ett mer avancerat chassi är att man lättare kan göra en bil som både är sportig och komfortabel. Man kan ge en bil bra köregenskaper i stort sett med vilken hjulupphängning som helst, men att samtidigt få till komfort är inte det lättaste. AMS påpekade detta nyligen när de jämförde nya X1:an mot 3-serien. De sa att X1:an var bra när den jämfördes mot t.ex. Kia Sportage, men jämfört med 3-serien hade den inte mycket att hämta. | |
| Ok, jag erkänner att det kanske var ett märkligt uttalande. Trodde faktiskt att Mondeon var billigare än Passaten. 373000:- håller jag med om är alldeles för mycket pengar för en Mondeo. Min poäng är att jag gillar när det händer något under skalet också när en ny modell presenteras. | |
|
"händer något under skalet också när en ny modell presenteras" Som att en ny modell baseras på en helt ny plattform och i princip inte har komponent gemensamt med den gamla menar du? =) MVH Christofer |
|
|
Jag är oxå ingenjör, men jobbar efter KISS principerna. Keep it simple stupid! Finns ingen anledning att överdesigna och bygga in kostnader. Gamla s-klass (99-05) var ett tekniskt mästervärk när den släpptes. En f10 är bättre på alla punkter fast den är mycket enklare konstruerad. |
|
| På vilket sett är F10 enklare konstruerad än gamla S-klass? Skulle trott att motsatsen var sann. | |
| Jag är ingen vän av överdesign heller, dock finns det onekligen vissa tekniska lösningar som är bättre än andra. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.