AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
14.264

Skillnader prestanda 318d och 320d E91

Sida 2 av 2
Ro
68
Robbowitch
316d E91 -12 SÅLD
328i Xdrive F31
Gjorde min hos svensk motoroptimering men är nog ungefär samma som v-tech

Länk
Cl
217
Cliff Barnes
320d Touring -10
När BMW höjer effekten på en 320d från 177hk till knappt 200hk är det inte bara chippet som får ny programvara. Även komponenter i kylningen av motorn byts. Tror det säger det mesta om hur motorn mår av ett 3:dje parts trimchip..
Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

Ja eller också för att försvara kostnaden...
Jag mappade min 320 via Bluefin, vilket ska ge strax över 200 hk...och det känns helt klart.
En dieselbox är väl mer tvångsmatning av bränsle än omprogrammering av variabler, vad jag förstått?
220 hk och drygt 400 Nm enligt tillverkaren. I verkligheten..tja.. ?
Ro
68
Robbowitch
316d E91 -12 SÅLD
328i Xdrive F31
320-Mike både svensk motoroptimering och v-tech erbjuder prestanda mätning före och efter optimering, det är allstå ingen dieselbox utan omprogrammering av styrboxen.
@Robbowitch - ja jag menade ett tidigare inlägg som föreslog dieselbox för effektökning.
Jamtime
När jag köpte min 318 för två månader sedan så var jag helt på det klara med att det var rätt motor. Sedan när jag hamnade på forumet här så har jag börjat tveka, har jag missat något? Är bilen slö? Att målet var bästa bränsleekonomi / minst miljöpåverkan är klart, men jag ville inte ha en slö bil!

Igår drog jag ut en sväng, varmkörde och pressade bilen på kurviga skånska småvägar, och jag hade skitroligt! Fasen va bilen ligger fint på vägen! Motorn knuffade på bra!

Så klart är de större motorerna grymma i jämförelse, men jag kan inte påstå att den är slö. Då är jag förvisso sprungen ur 80-talet då 0-100 på 9 SEK med 210 i toppfart (318-prestanda) hörde till GTI segmentet och var mer eller mindre sportbilar. Idag ser det såklart annorlunda ut.

Allt är ju relativt, men att säga att den är slö, nä det kan jag inte skriva under på. :)
Visa användare
2.336
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Allt är inte relativt!

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
mi
40
mikkkeandersson
F31 2015
Saab 95 2004
Jag valde en 318d med xdrive o mer utrustning i stället för 320d. Skillnaden är inte jättestor. Till vardags märker man inget och körkänsla väghållning mm är ju samma för hela 3 serien...Eftrsom min är en vardagskombi funkar det jättebra. Tillräckligt stark. Skall man lite lekkul så är ju en 328 nästa val i så fall...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.