|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Har tidigare haft E91 320d manuell -09, tycker den duger som bruksbil. Ingen räser men pigg för vardagskörning, en förhållandevis rolig bil sett till sin lilla fyra på 177hk. Men men om jag nu byter upp mig till en nyare E91 318d från 2011-2012 med lägre mil gör jag då ett stort nerbyte vad gäller prestanda och körglädje? Och hur är en 318d att sälja igen om ett halvår? då den kanske gått närmare 9000 mil (byter bil efter ca 1000 mil så förbrukar 2 bilar om året) Bilen har alla paket förutom m-sport och största stereon/navi. Tacksam för tips. |
|
Så länge inga skandaler typ VAG dieselgate inträffar bör det väl inte hända något dramatiskt med andrahandsvärdet på den korta tiden. Då har nog snarare tidpunkten du väljer att sälja bilen större betydelse. För att vara på säkra sidan gäller ju att kolla läget för aktuella modellen nu. Svårsåld nu = antagligen samma om 6 månader. |
|
| Stor skillnad i prestanda mellan 18d och 20d. Samma bränsletörst. Provkör båda! | |
|
Det är många komponenter som skiljer mellan 318d och 320d så även om båda är tvåliters dieselfyror är det ganska olika motorer. 320d är ju en bra balans mellan prestanda och förnuft. En 318d är väl inte mycket billigare? |
|
Jamtime |
Jag jämförde noga 320 vs 318 innan mitt köp, och jag bestämde mig för att det kvittar, andra parametrar fick styra. Det råkade bli en 318 för det var den finaste och bäst lämpade bilen i övrigt. 318 är pigg i vardaglig körning och jag nyttjar sällan motorns hela kraft. Bra vrid ger säkra omkörningar. Kör nästan alltid i Eco PRO mode, jag behöver inte mer effekt. Grym väghållning har min bil och det är roligt nog. Skulle jag vilja ha gaskul, ja då hade jag valt en vass bensinare! Jag brukar trösta mig med att min motor/låda kombo är några kilo lättare än 320, dvs jag kommer att vinna varje rondell och kurva.. =D |
| Hej! Jag förstår inte detta vurm för bensinare. Har en 530 som jag gillar för dess silkeslena gäng och komfort och en 335 sim jag älskar för dess underbara kraft och vrid. Att den dessutom drar löjligt lite gör inte saken sämre! | |
|
Upplever 318d som minst lika pigg som 320d, så jag skulle också vara kluven i valet mellan dessa. Nackdelen med 318d är väl bara att förbrukningen inte är lägre än för 320d. /J.I |
|
Buspelle |
Provkör. Det är stor skillnad. |
|
Jag kör en 316d -12 e91 samma motor som 318d. Optimerade den för en dryg månad sen till 180hk 400nm och den går precis som en 320d. Så det är ett bra alternativ om du hittat en fin 318 men vill ha mer motorstyrka, min är fortfarande skattebefriad och billigare försäkring än 320 :) |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Detta blev man ju inte klokare av hehe 320 är ju svårsåld som skam för tillfället, tror ni 318 är ännu svårare? |
|
För ungefär lite mer än ett år sen försökte jag sälja min 318d. Den var ganska bra utrustad för att vara ett 318. Kommer inte riktigt ihåg vad jag hade för pris på den men inget som var högre en dom andra likadana på blocket (ca 145.-) Intresse var väldigt svag några storprutare försokte med skam bud och det va allt. Det var speciellt bra tid för att sälja men ändå tyckte det skulle vara lite mer intresse för bilen. Byte den hos bil handlare mot nuvarande bil. |
|
Jamtime |
Inte lätt att sälja någon bil idag. Det som är intressant är väl värdeminskningen och den kommer vara större på en dyrare bil, ofta då med större motor. Entusiastsegmentet kan ju behålla värdet hyfsat, men de bilar som breda massan intresserar sig för torde vara 318 eller 320. Om en 318 är kallare än 320 om ett år så är den det även idag. Summa sumarum så tror jag du förlorar minst på en 318, så länge du inte gör en idiotaffär idag. |
|
Jag kör en 316d -12 e91 samma motor som 318d. Optimerade den för en dryg månad sen till 180hk 400nm och den går precis som en 320d. Så det är ett bra alternativ om du hittat en fin 318 men vill ha mer motorstyrka, min är fortfarande skattebefriad och billigare försäkring än 320 :) Undra hur den motorn mår efter ett tag. Från 116hk till 180 ingen dålig effekt ökning. |
|
| Anledningen till den stora effektökningen är som sakt pga att motorn är en strypt version av 318d, toppeffekten används under så korta intervaller att de nog inte påverkar driftsäkerheten speciellt mycket. Tror de finns andra faktorer som Sliter mer på motor, tex för långa seviceintervaller, kallstarter vintertid samt effektboxar. | |
|
Är det inte smidda kolvar i 320 och gjutna i 316/318!? Har för mig att det är en hel del mekaniska komponenter som skiljer motorerna åt och att det är långt ifrån bara programvaran som är annorlunda. Rent prestandamässigt är det kanske inte några svårigheter att få upp 316 i 320-prestanda, men frågan är hur hållbarheten påverkas - det finns nog en bra anledning till att BMW har uppgraderat olika mekaniska komponenter i de effektstarkare motorerna. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ja de skiljer endel komponenter i 320, tror även de har andra turbos, men marginalerna på motorerna är väl tilltagna och på en 320 optimeras de till 220hk. Tanken till trådskaparen var bara ett alternativ om han köper en 318 men vill ha mer effekt |
|
| Hur vet du att 320d optimeras till 220hk. Vad jag vet är att tillverkarna pressar ut det mesta som går utav bilarna idag från fabrik. Hur mycket höjer tex BMW egna trim? 15hk? Lite skillnad mot nästan 70hk. | |
|
Var 215hk jag tänkte på, de som tex v-tech och smo optimerar 320 till. Att biltillverkarna pressar ur det mesta av bilarna beror nog på vilken modell du syftar på. Ta Volvos nya generation d3,d4 d5 som exempel, är samma motor med olika mjukvara så d3 och d4 är långt ifrån "maxeffekt" |
|
Jamtime |
Tror du har rätt där Robbo. 16d har samma komponenter som 18d och 18d brukar optimeras till cirka 180 hk, så det borde inte vara värre att dra en 16d till 180 hk än att dra en 20d till 215 hk. Ja, baserat på optimeringsfirmornas gränser.. 16d känns verkligen nedtrimmad likt Volvos mindre motorer. |
![]() 1.360 Bruksbil
Provkörde bilen idag. Det är defenituvt skillnad i prestandan på 318d och 320d 320 har en klart aggresivare framtoning / turbokick vilket ändå kan ge lite "kulkänsla" om man drar på lite och växlar som bara den ja det är ju ingen ide att varva. Men 318 var mer sävlig så det kändes som jaja ingen ide att jäkta. Men normal körning märks ingen större skillnad. Jag fick 130 för min 320d-09 som gått 11.600 och jag får den 318d -11 som gått 7.700 mil för samma pengar. Båda bilar välutrustade touring, fullservade, svensksålda så det talar väl lite för att 318 är snäppet mer svårsåld. |
|
Robbowitch, hur gjorde du optimeringen? Edit. Tror jag hittade svaret. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.