AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.988

vad betyder felkoderna ja fick på min bmw e39 -00

Sida 1 av 2
jo
110
johan_bmwdiesel
bmw 320D 2008
bmw 523 m sport 2000
läste felkoder med bmw scanner 1.4.0 använde runda uttaget fick 5 fel under digital motor electronics
23 035, 85 133, 7E 126, 3F 062, 7F 127 nån som vet va dessa betyder motorlampan lyser
Hej,

Har du verkligen kört BMW Scanner? Jag känner inte alls igen felkodernas format.

Så här ser det t ex ut med min BMW Scanner version 1.4.0.9

DME -> 8B/C4 - Output thermostat
Shadow-memory:
8B/84 - Output thermostat

D v s koderna åtföljs alltid av ett klartextmeddelande.

/Lennart
jo
110
johan_bmwdiesel
bmw 320D 2008
bmw 523 m sport 2000
precis glömde å ta med dom ja ska koppla in datorn igen å se om ja kan kopiera dom behöver förklaring på va dom betyder
jo
110
johan_bmwdiesel
bmw 320D 2008
bmw 523 m sport 2000
det är gul ruta framför

signal can asc 3
activation realy secondary-air pump
activation solenoid valve secondary air
activation solenoid tank-leak diagnosis pump
activation solenoid valve suction-jet pump
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Hm tankläcksdiagnos har bara USA-bilar för ULEV eller SULEV avgaskrav trodde jag. Det finns inte på svenska bilar?

Signal Can är nog bara att radera, om inte antispinn lyser constant var det bara nåt tillfälligt.
Secondary air pump aktiveras upp till 45 sek vid kallstart och sitter framför höger framhjul, den pumpar in luft till grenröret via topplocket. Den tänder nog motorlampan eftrrsom den behövs för avgasreningen.

Du borde nolla koderna först o se vilka som kommer tillbaka.

(kan det vara så att BMW Scanner inte har rätt ang tankdiagnosen för att det är en Europa-bil? Hade kännts tryggt att läsa av med INPA).

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
Hej igen,

Jag hoppas att någon E39-kunnig tar över här.

Men ett litet försök:

signal can asc 3 - signalfel till/från ASC. Ger knappast motorlampa.

activation realy secondary-air pump - aktivering av reläet till sekundärluftpumpen. Sekundärluften doseras i vissa kallstartsituationer för att minska utsläppen av oförbrända kolväten. Pumpreläet - insugsvakuumstyrt, tror jag - är inte med, alltså. Ger knappast motorlampa

activation solenoid valve secondary air - samma problemområde.

activation solenoid tank-leak diagnosis pump - en pump som ger undertryck i bensintanken för att diagnostisera ett ev läckage (utanför den kontrollerade luftningen via kolkanistern) är tydligen ur spel pga solenoidfel. Kan nog ge motorlampa.

activation solenoid valve suction-jet pump - känd problemkälla på E39, sug-jet-pumpen i vänstra tankhalvan vill inte vara med pga relä-fel. Ger nog motorlampa i vissa lägen, åtminstone, särskilt om det bara finns lite bensin (10-15 liter?) i tanken. Då får motorn inte tillräckligt.

Det var ett försök, som sagt. Kanske du har mer information som du kan kombinera med?

/Lennart
Där hann marin849 före. Det gör inget. Vi ligger ganska rätt båda. Tror jag.

Fel på sekundärluften tror jag inte triggar lampan, inte på min bil (-99) åtminstone. Men visst, alla sådana där miljögrejer tenderar ju att bli allt grinigare.

/Lennart
jo
110
johan_bmwdiesel
bmw 320D 2008
bmw 523 m sport 2000
ja testade å radera dessa felkoder första gången men de gick inte sen tog ja av batteripolerna i ca en timme och start bilen motorlampan slocknade inga varningslampor lyser. testade återigen koppla in datorn samma el kommer upp och det går ej att radera. jag har haft läckage på bränsleröret under bilen alltså fram till motorn men detta är bytt för några veckor sedan körde bilen i ca 1 timme sen har den stått i garaget.
jo
110
johan_bmwdiesel
bmw 320D 2008
bmw 523 m sport 2000
bilen är förövrigt en 523 00a svensksåld hade nog varit intressant å koppla in en annan dator. förövrigt ska den besiktigas i morgon får vi se hur detta går
jo
110
johan_bmwdiesel
bmw 320D 2008
bmw 523 m sport 2000
sekundärluftpumpen vart exakt sitter den för ja köpte bilen lite lätt krockad höger fram tarsig frontspoiler bucklig skärm nedre delen av innerskärm (m sport) tänker så de inte hände nåt i krocken
ma
7.450
marin849
Den sitter framför hjulet i utrymmet mellan fronten och innerskärmen till hjulet. Den är gummiupphängd och den sitter ju precis där du beskriver att bilen varit skadad. Jag limmade ena gummiupphägningen till min för ett år sen men jag kommer inte ihåg om jag bara tog bort skyddet undertill eller om jag lossade innerskärmen med.

/Martin
ma
7.450
marin849
Läs:
Länk

Pumpens placering är inte som på de bilderna men felsökningstipsen för kontroll av pump och ventil är bra!
1. Pumpar pumpen? Bort med slang o kolla.
2. Funkar ventilen?

Googling ger att detta ska tända motorlampan men det kan vara så att det kravet kom vid något visst datum. Vet ej.

Besiktningen ska gå bra, din bil är väl för gammal för att de ska läsa koderna (finns em tråd om detta). Hade de läst koderna skulle den ej gå igenom pga avgasrening ur funktion vid kallstart.
/Martin
jo
110
johan_bmwdiesel
bmw 320D 2008
bmw 523 m sport 2000
ja hittar inte den. som ja förstått så ska de gå en slang till motorn va? känns som den vore bortplockad
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Om det är gula felkoder i BMW-scanner så är det "Shadow koder" som inte syns med vanliga all-bil verktyg. Av någon anledning tycker systemet att vissa av dessa ska vara kvar som info och de går inte att radera. Kan vara väldigt bra när man tittar på beggad bil att de finns kvar ;-)
Dessa är alltså "not present" och egentligen inget att bry sig om.

Mvh Ola

Min bil:

Länk
ma
7.450
marin849
Länk

Ja, det ska gå en slang typ 20 mm i diameter till ventil nr 1 i länken. Och också en tunn slang som går bak till ventilen bak på motorn som styr ventil nr 1.
jo
110
johan_bmwdiesel
bmw 320D 2008
bmw 523 m sport 2000
ok tack ola då vet jag att ja kan strunta i dessa koder varför motorlampan tändes i går vet ja inte när ja läste först så fick ja rätt många fel testade å radera å dessa blev kvar. angående sekundärluftpump så kollade ja nu på högersida på motorn vid tändstiften där finns inget däremot ser de ut som det är plugat där den har suttit
jo
110
johan_bmwdiesel
bmw 320D 2008
bmw 523 m sport 2000
glömde å skriva att ja har nu tagit en tur på ca 5 mil inga lampor tändes
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Kolla i C:/BMWscan140 mappen på din dator. Om du gjorde en fullscan så loggas felkoderna däri en mappmed aktuellt datum. Gjorde du bara en scan på DME så kan de ha lagrats. Kan vara praktiskt om man missar vad man hade för felkod.

Mvh Ola

Min bil:

Länk
jo
110
johan_bmwdiesel
bmw 320D 2008
bmw 523 m sport 2000
tack ola kolla de nu å såg under modell stod det 525 i men det ska va en 523
jo
110
johan_bmwdiesel
bmw 320D 2008
bmw 523 m sport 2000
nu har ja besiktigat den samt kört ca 20 mil idag å motorlampan tändes efter ca 15 mil läser av igen massa gula fel på miständning på cylinder 5,3,6,4 och röda fel på
DME-EWS interface. å några gula på olika Ox-sensor controlbank 2 control limit
å bank 1 too large
nån som har nån ife dessa gick å radera igen samt att ja märkte att undrekylarslangen inte va varm temp mätaren går inte över mitten bra värme i bilen och den klara avgasvärderna på besiktningen
ma
7.450
marin849
Misständningar är ganska illa, det ska man inte köra runt med eftersom det dödar katalysatorn. Om du läser av med INPA får du veta när de inträffade och hur många ggr. tex var det kall motor etc.
O2 sensor control limit är att blandningen är för mycket fel, tex pga standardproblemet tjuvluft, kass lmm, fel bränsletryck, felaktiga tempgivare eller sensorn själv är paj.
Om den klarade avgasvärdena och du inte har märkt att den går dåligt undrsr man ju om det är något speciellt som händer vid nån speciellt tidpunkt och den i övrigt är ok??

Samtidigt om det är som Ola skrev så är gula koder gamla koder, och bara de röda är aktiva. Dock! Om misständning registreras bara vid ngt tillfälle men sedan inte igen så kan kofen vara inaktiv, den visar bara att det hänt.

Undre kylarslangen är alltid kall vid normal körning den här årstiden, det är det kylda vattnet som kommer tillbaka. Tempmätaren ska inte gå över mitten? Den ska stå exakt i mitten.

DME-EWS har jag ej koll på.

/Martin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.