AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.726

motoroptimering för en m3 e46, är det lönt?

Sida 2 av 2
ph
129
phiiim
116i F20 -15
135i E82 -08
325i E90 -05
Ända irriterande jag upplevde med min s54 var kallstart tidiga mornar att den ryckte lite men det verkar vara standard.

Angående optimering så ringde jag till ferrita och fick pris på race-kattar och system efter kat, samt "chip" för ca 35t och då skulle det ge 13hk på drivhjulen.
sn
583
sneable
325 tds 94

M3 E46 CP -05
Såg för inte så länge sedan på youtube ett par bilar bromsas med kolfiberinsug som gav ca 380 hk
iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
Ja S54 rycker ju en hel del när den är kall desvärre. Det beror ju till viss del på luftpumpen som ska få upp kattarna i temperatur (den som låter som en jävla dammsugare när man startar bilen kall). Det går att ta bort den och radera felkoden permanent från ECU, då går den bättre när den är kall. Jag kör bara min bil på sommaren och den står i varmgarage så jag stör mig inte så mycket på detta att jag gett mig på att fixa det.

S54 är en underbar motor men den har ganska spetsig effektkurva som gör den lite slö i förhållande till effekten på pappret. Medeleffekten mellan växlingspunkterna är helt klart inte så hög som man kunde tro.

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Varv behöver dom men samtidigt så är det helt underbart och ligga på 4an i 50-60 och trycka gasen i botten och hålla den där till 8000 rpm då vill den liksom aldrig sluta dra (i varje fall min).
Men visst - man får lätt "övertro" på specen på pappret men samtidigt så - säg den bilen som kan matcha smidigheten, får plats för 3 passagerare, golfbagar, rel låga tider på ringen samtidigt som man kan ligga och bluddra i 110 km/hr på motorväg emd en förbrukning på 0.8 L/mil, snygg, billig och försäkra och skatta - allt för enbart 110 kkr i inköp?

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

7 mil senare och S54 är hemma :D
Ljudet!

Endast 3587 mil
Bilder:

Länk
Läst igenom svaren och det uppskattas tack, spontant känns det som att det blir en dyr investering om man ska få fram några fler hästar..

Får nog helt enkelt hålla i mina pengar och njuta av den som den är (vilket är tillräckligt bra om man säger så)

Ps: Grattis till nya bilen Phoenix, snygg bil!! :)

Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Räkna med 220k-260k för delar inkl arbete, med balansering av motor, för de vassaste kammarna från VAC / Schrick med 304 i duration med 12,9mm lyfthöjd, samt smidd VAC stroker vev 3408cc / race lager , VAC högkompskolvar / stakar / lyftare, portad topp, 4.1 slutvxl mm, samt mappning 15-20 tim = ca 400 - 420hk med 98 oktan i motorn beroende på mapp samt beroende på hur vassa delar man väljer.

Serviceintervaller , kontroll av spel i lager, samt ventilspel efter 25 mils inkörning.

Sedan behöver man chassi samt VAC förstärkningsplattor i bakvagnsbrygga mm förstärkningar.

Ett ren optimering ger normalt inte ett dyft, en mappning med höjt varvstopp till 8700 rpm kan ge i teorin 20-25 hk på toppvarv på S54:an, men din motor kommer inte hålla länge för än den är skrot, då den inte är byggd för dessa varvtal samt slitaget / friktionen i motorn blir för hög på de delar som är specade att klara 8300 rpm som är är max vad delarna ska palla för enl Lennart Köhler.

kolfiberinsug med mapsensor ger kanappt något, lite ökat flöde, men org insug klarar upp till ca 480 hk med bra flöde, så vill man verkligen öka effekten och få bättre mellan / topp på motorns karaktär är det ett par 296/280 kammar man kan köra som max på org lyftare ventilfjädrar, men är att föredra för driftsäkerheten.

Pris ca 20.000:- plus ca 13.000:- för custom installation exkl. enklare mapp i dynon 1 dag ca 10.000:-.

Detta ger ca 370 hk + med en mkt rolig motor som resultat.

Allt annat är bortkastade pengar, jag har gått den långa dyra vägen..

Ra
338
RasmusBMW
VW Golf GTD 2011 DSG
Carbon steel grey metallic
Bi xenon , DCC.
No turboshit - Only real Power - NOT 😉

Ski-doo MXZ X RS 2007

Tack för att du dela med dig dina erfarenheter 👍
Shit motor trimm för ca lika myki som bilen är värt ....😎
em
906
em3
M3 cab -03
Ja, det kostar nog att ligga på topp, någon som är förvånad??? Inte många tror jag som har mer koll på detta vad gäller S54:an än Beolab.....men sen har man ju en super-racer, i klassen.....

em3
em
906
em3
M3 cab -03
Glömde....utan turbo/kompressor....men det visste väl alla??

em3
Tack för en utförlig redovisning Beolab, känns som väldigt mycket pengar spontant.. Om man bara hade varit lite rikare så ;) Känns som att jag behåller original och köper troligtvis ett supersprint system bara, får se vad ekonomin tillåter. Vill inte lägga ut för stora summor som det pratades om här direkt så får se vad det blir för gottesaker på bilen till våren/sommaren :)

Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
rätt tänkt :-) - sen kompressorkit - vettigast HP för pengarna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.