AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
10.214

Trim till F31 330d?

Sida 2 av 2
rs
241
rs_530dX
BMW 530d BSR xDrive M Sport F11 -12
SAAB 9-3 SS Aero Hirsch -04
Kikat också på trimm till min bil och precis de som ni skriver om här står jag själv inför.

Jag tycker verkligen om att köra bil så trycker på alla tillfällen jag kan :). Kör inte fort eller vårdslöst men gillar verkligen acceleration. Kör ofta i Tyskland och då blir det långa fullgasrepor och hög hastighet där (tom toppfart). Eller så tar man en lång trip/semester ner till södra Europa. Inte helt lätt när man samtigt inte vill stå där med en havererad bil och ingen garanti eller försäkring.

BSR även om de har många trim till många bilar är de stora och seriösa men support har jag hört en del klaga på men så blir det väl när man trimmar så många bilar och alla bilar kanske inte är helt skötta av sina ägare. Vad gäller start i minusgrader, finns rätt många BSR optimerade BMW och fortsätts trimmas enligt BSR filialen jag pratade med och om dessa inte skulle starta i minusgrader skulle de inte kunna trimma BMW längre kunder hade sett till att detta lyftes till ytan. Är detta fortfarande en problem? BSR verkar också vara lite försiktigare ha lite marginaler 301hk/623Nm, gissar på att det inte är superaggressivt beteende hastighetsspärr ändras till 285km/h.

SMO, verkar ha ett gott rykte om sig att var duktiga. Verkar vara hjälpsamma och trevliga mot sina kunder. Många återkommande kunder verkar det som på deras Facebook sida är ju ett gott betyg. Har inte läst om något minusgradsproblem eller annat. Har prestandamätningar med riktigt fina siffor 0-100 på 5,4sek och 100-150 6,2sek för en 530dx F11 Automat...305hk/660Nm. Verkar aggressivare än BSR.

PPK, brukar var tryggt att köpa tillverkarens egna trim. De har ju koll på båda marginaler, inställningar mm. Men min bil har gått mer 12000mil så ingen motorförsäkring finns och konstigt nog kan man inte installara detta förrens bilar som är tillverkade efter andra hälften 2012. Min tillverkade strax innan årskifte 11/12. Så jag kan inte ens få det. Tror som någon skrev brukar var viss grad av försiktighet i angivelse av värden skulle gissa att det finns lite marginal i 286hk/600Nm. På bromsbänk tror jag säkert de ger mer. Tror dock inte trimmet är lika agressivt som BSR eller SMO i hur bilen uppför sig, är nog mer ett standardupplägg med lite agression i sig men fortfarande standardbeteende vid gaspådrag mm.

Ro
38
Royal84
330D xDrive GT -16
rs_530dX: Samma här, funderat på de olika som BSR, SMO, Vtech eller PPK och har läst mycket på nätet. Hittar inget negativt om SMO, förutom någon som klagade på vibrationer i lådan men att det inte var några problem med SMO att åtgärda detta och kostnadsfritt. Berodde tydligen för att det var mkt Nm på klen motor.
Bilar också till sydeuropa ibland. För mig lutar det åt SMO just nu, just för att folk verkar vara så nöjda.
Har också läst att kundmottagande på BSR är under all kritik om man är lite missnöjd.
Jo
212
Jore
Tesla Model 3 -21
Tesla Model 3 -19 (Såld)
F31 318dx -15 (Såld)
E91 320d -11 (Såld)
SMO har 3års supportgaranti som min far utnyttjade nyligen när Berners klantade sig och la in nya mjukvaran efter dieselgate i hans Caddy. Det var bara för honom att åka in till SMO så la dom in optimeringen igen helt gratis!

Det är nu 6000mil sedan jag optimerade min där och är fortfarande jättenöjd!
BM
10
BMWmarw
X3 30d - 14
Jag är också inne på att trimma min X3 30d. Funderade på PPK men lutar nu mest åt SMO. De verkar ju ha koll på vad de gör och tar sig tid att svara på frågor. Och att de dessutom kan visa upp prestandasiffror som ser fina ut för sina trim gör ju inte saken sämre. Det som gör mig lite fundersam kring alla icke-originaltrim är ju det ökade slitaget. Växellådan är i 30d är ju specad till 700 nm och ska ju klara trimmet men hur är det med turbon? De plockar ju ut nästan samma effekt/vrid som i 35d som väl har en dubbelturbo?
Ro
38
Royal84
330D xDrive GT -16
BMWmarw: Om jag inte mins fel så ska lådan på 30d iaf den 8 växlade vara garanterad att klara 800nm, men jag kan ha fel där.... Fick veta att SMO plockar ut 315hk från en 3L som har org. 258hk. Prestandamässigt hamnar den på samma siffror som 35d.

Jore: Har du aldrig haft några problem? inga varningslampor eller vibrationer eller att bilen uppför sig nervöst?
BM
10
BMWmarw
X3 30d - 14
Royal84: Ja, det är möjligt då den väl även sitter i 550d med flera som har vrid över 700 nm? Dock är jag nog mer orolig för turbon med flera slitdelar i själva motorn. Jo, det stämmer att SMO enligt senaste uppgifterna tar ut 315 hk från 30d! Jag hörda även att deras hemsida är under omkonstruktion så den släpar i uppdateringar.
Jo
212
Jore
Tesla Model 3 -21
Tesla Model 3 -19 (Såld)
F31 318dx -15 (Såld)
E91 320d -11 (Såld)
Royal84, Absolut ingenting. Eller ja, förutom att dsc-lampan blinkar på vintern då, men det är en annan femma.
rs
241
rs_530dX
Skall inte kapa för mycket av trådskaprens tråd men frågade BSR stället som jag har i närheten om vinterproblem och fick svaret att det var bra längesedan och någon viss motortyp och fixades snabbt + fick höra att de kör kampanj just nu på sina trim.

SMO verkar ideligen positivt om och som BMWmarw skriver man får prestanda på sin egna bil verifirerat och klart.

700Nm är väl automatlådan specad för, då 623Nm mot 660Nm.

Royal84 & BMWmarw, var ser ni att SMO tar ut 315hk? Hemsidan visar 305hk. Är det för "nya" 30d motorn som har högre original effekt?
BM
10
BMWmarw
X3 30d - 14
rs_530dX: Jag pratade med SMO igår och då sa de 315 hk. Det kan ju varit en felsägning men de sa ju även att uppdateringarna släpade på hemsidan så jag tänkte inte mer på att det var olika uppgifter.
Ro
38
Royal84
330D xDrive GT -16
Också pratat med SMO som sa att motorn x30d som original hat 258hk ger 315hk och 660Nm med deras trim. Och prestanda mässigt landar siffrorna på x35d..
BSR må ha fixat till problemet men är kundmottagningen usel om man är missnöjd med produkten så är de definitivt uteslutna, tyvärr då de finns där jag bor redan.

Jore: hahah ja det är en annan femma :)
rs
241
rs_530dX
BMWmarw & Royal84: Intressant om det stämmer, hade varit intressant att se nya prestandamätningar på t.ex. min bil de har ju mätt en identisk som man kan se på deras Facebook sida med 305hk blir den ju rätt pigg redan då 0-100 5,4sek och 100-150 6,2sek med två ton, automat, Xdrive :-) +10hk är ju inte lite till.

En 100-200 tid hade varit kul att se!
Ro
38
Royal84
330D xDrive GT -16
Min är original 5,4sek 0-100 och med launch control är det 5,1. Han som jag pratade med på SMO tror den kommer ner till 4,9 utan launch control. Ja 100-200 hade varit intressant. Så kan bli intressant om det stämmer med 315hk.. Trycket i turbon ökas också LITE sa han. Ja varje hk mer är bra och varje kilo mer är 1kg för mkt :)
rs
241
rs_530dX
Såg nu att SMO har en helt ny uppdaterad sida och då står det 310Hk och 650Nm för 30d 258hk motorn samtidigt har de en X6 30d med 258hk motorn som fått 315hk och 660Nm enligt facebook sidan.

Har mailat för någon dag sedan och frågat men inte fått svar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.