|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Nyss införskaffat mig en F31 330XD -13, mkt nöjd så långt!, men vill såklart ha lite mer effekt. Har förstått att inte alla trimföretag har lyckats forcera motorstyrningen och av de som ändå klarat det finns det såklart bättre och sämre företag. Kommer från andra märken och har inte stenkoll på vilka som jobbar bra med BMWs dieselar, men jag antar att den samlade kunskapen finns här på Autopower. :) Skulle vara mycket tacksam för tips på lite olika firmor som pysslar med detta, vad som är bra / dåligt etc. Är nog främst ute efter ngn box där man lätt kan lyfta i / ur moddad mjukvara. Tusen tack! | |
|
Finns flera trådar om det, men min rekommendation är SMO Länk Dom optimerar styrboxen direkt och inte med någon extern box. Skippa dom! Bättre support än de större aktörerna. Flexibel med mjukvaran, om man har önskemål så kan dom anpassa den. Möjlighet till prestandamätning på gatan före+efter optimering. Gjordes på min i Gävle. Såhär ser prestandamätningen ut Länk Och jag är grymt nöjd fortfarande! |
|
|
SubSub : Själv så tänker jag köra på BMWs egna Performance power kit. De kommer snart ha erbjudande på paketet har jag fått höra av BMW. |
|
Verdi |
Jag har BMW:s egna PPK-trim. Visst, det är väl inte max man kan få ut men å andra sidan sover jag gott om nätterna med bibehållna garantier. |
|
Jore. Trevlig procentuell ökning! Kanske bör kolla en sån lösning.. Såg att SMOs rep i Sthlm är Dynamite Carwash, men på deras sida finns knget om SMO, eller trim öht. Kan man verkligen lita på att samma kompetens finns här? Tveksam. Lite kul f.ö. att våra bilar ser identiska ut (utöver två pipor på min)... :) Royal84. Verkar bra, men för dyrt och för lite pulver/:- Autopower. Fan vad drygt det är att skriva via mobilen här!!! :/ Sjukt irriterande då 99% av min forumaktivitet går via mobilen. Varför finns inte Autopower på Tapatalk tex? |
|
|
Nja med erbjudandet så kostar det mellan 14 och 17 tusen beroende på vart i landet man gör det men du får för de pengarna, optimerad motor och låda, större bromsar fram och större kylare och behöver inte oroa dig att något går snett. Arbetet ingår i de priset. En vanlig trimning hos någon annan ligger på ca 7-tusen o då är det utan större kylare och bromsar. Upptäcker de att du gjort något med motorn ifall du mste reparera bilen så är du rätt så körd med försäkringen . Verde har helt rätt. |
|
| Fair enough. Men hur ofta har man hört talas om ras pga steg 1 uppgraderin på en 330d? Ganska bra marginaler i motorn så vitt jag förstått det, jag är inte jätteorolig över att ngt ska knasa pga steg 1. Tycker inte det verkar vara en rimlig penning med PPK, har ingen lust att punga mer än 20k för att få uppdatera till steg 2 el. 3 i hårdvara men steg ½ i mjukvara, sjukt ovärt! | |
|
Jag kan absolut förstå ditt sätt att tänka där. Jag resonerar på de viset att om man nu skulle välja SMO eller BSR, man kan läsa i flera trådar att dislarna inte ville starta när det var minusgrader eller att folk får en dippad effekt vid gaspådrag. Och att företagen vill inte kännas vid problemen när man påpekar utan hävdar alltid att det är kundens eller bilens fel. Resultat: bortkastade pengar. Du krockar och de misstänker att bilen är trimmad och kollar upp detta ( ja risken är väldigt liten för detta, men KAN inträffa ) och du får inte ut en spänn från försäkringen. Så har vi priset. Trimning ca 6000kr. Kylare ca 7000kr, ventilerade 18" bromsar ca 7000kr, arbete? Ska vi säga ca 2000kr. Summa = runt 220000. Men jag är nog den som hellre kör på det säkra :) |
|
| Det är väl bara BSR som haft det problemet med kallstarter, de är ju inga erkända bmw-tuners utan jobbar med nästan alla märken. SMO/V-tech/ess hade lagt mina pengar på och valt det kontoret som har service närmast dig. | |
Verdi |
Nåja. Är inte helt säker på att SMO och BSR verkligen får ut mer än vad PPK ger. 286 hk angivet på PPK, 301 och 305 hos BSR respektive SMO. Sett nån som bänkat sin PPK till ~300 hk också. Och hur vet vi att BSR och SMO verkligen ger vad de lovar? Så rent effektmässigt är det nog ganska jämnt skägg. Skulle vara roligt att köra ett drag race mellan en PPK och en SMO-trimmad bil. |
| @Verdi kan tycke det är en försumbar skillnad dock är 6k-8k vs 14-16k(PPK) i pris en större skillnad. Hade v-tech på min 325d den gick från 204hk till 300hk, PPK var inte i närhet av de siffrorna. Men i ovan exempel tycker jag 14hk/19hk är försumbart. | |
Verdi |
Jo men du får ju nya stora bromsar och större kylare också. Eventuellt uppdaterad mjukvara till automatlådan. Tycker det, tillsammans med tryggheten, försvarar kostnaden för PPK. Bilarna är ju fortfarande värda över 300 tusen så det tycker jag också talar för PPK. Om det varit en bil för 100 tkr så hade det varit annat läge. PPK kan tänkas vara lite positivt för andrahandsvärdet medan en fultrimning definitivt är negativt. Om man inte ljuger om det sen förstås. |
|
@Verde du har helt rätt, de flesta här verkar jämföra PPK i pris/hk kraft med andra, men de glömmer att i priset ingår kylare, större bromsar och optimerad låda. Ni får då jämföra också vad det kostar om ni köper och byter kylare och bromsarna med och optimerar lådan. Vad hamnar ni i pris då tro??? STOR skillnad från ppk??? Verde köpte du ditt ppk när det var erbjudande? Och vart isf? |
|
|
PPK för 330d kommer i två smaker beroende på vilka bromsar du har. Om du har M sportbromsar S2NHA (dvs 18" fälg (370x30mm skivor fram, 345x24mm skivor bak) med fasta blå ok) eller M performance-bromsar SZP1A (dvs 18" fälg (370x30mm lättviktsskivor med gropar och spår fram, 345x24mm lättviktsskivor med gropar och spår bak) med fasta röda eller orange eller gula ok)så behövs såklart inga nya bromskomponenter (varken fram eller bak). Om du däremot har standardbromsar (dvs 17" fälg (330x24mm skivor fram, 330x20mm skivor bak, flytande ok), så får du nya skivor (17" fälg 340x30mm lättviktsskivor med gropar och spår fram) och fasta ok fram (samma som för "stock" 335xD/335i, ej målade). (Ingen förändring bak) Laddluftskylaren i PPK är samma som sitter i 335xD. realoem.com är en bra källa för detaljer av detta slag. |
|
| Fick mail från BMW Sverige förra veckan. De ska ha erbjudande på PPK denna månad. Tänker ringa i veckan och höra om priset. | |
|
SMS från BMW: SPOILER ALERT. T O M 30 SEPTEMBER 2017 FÅR DU ETT EXTRA BRA PRIS PÅ BMW M PERFORMANCE POWERKIT OCH SPORTAVGASSYSTEM ... Mvh BMW I sms:et finns även en länk Länk som bara tycks fungera i telefonen men leder till följande information: KAMPANJERBJUDANDE. M Performance Power Kit. Ökar bilens motoreffekt, vridmoment och accelerationsförmåga. 20d (3- och 4-Serie mellan 2011-2016 med N47T-motor). Motoreffekt: 184 hkr à 200 hkr Vridmoment: 380Nm à 420Nm Kampanjpris, monterat och klart från ca 11 555 kr. 30d (3- och 4-Serie med N57T-motor). Motoreffekt: 258 hkr à 286 hkr Vridmoment: 560Nm à 600Nm Kampanjpris, monterat och klart från ca 14 763 kr. Reg.besiktning tillkommer. M Performance Diesel Sportljuddämpare. 3-och 4-serien (ej GT). I rostfritt stål med 2 x 70 mm förkrommade ändrörsdekor och M Logo. Har optimerats när det gäller ljudkvalité och ljudstyrka. 20d (F3x/B47-motor) Kampanjpris, monterat och klart från ca 17 693 kr. 30d (F3x) Kampanjpris, monterat och klart från ca 18 705 kr. |
|
Transocean |
18 k för en tomburk :-) Så tjänar man pengar |
|
Ja, BMW tjänar nog lite slantar på detta! :) Och det är mycket pengar för konsumenten för ganska begränsade effektökningar. Samtidigt är det svårt att inte bli lockad, då man alltid vill veta hur bilen skulle bete sig med bara lite extra kräm i motorn! |
|
|
Hittade en tysk firma som tar ca 10 500 SEK (1099EUR), monterat och klart, för ppk till 330d. Länk Så ska man åka söderut, så kan man ju stanna till och spara 4K ;-) Annars håller jag med om att det är rysligt höga priser, speciellt för sportljuddämpare och särskilt för en diesel... Är man trots detta intresserad av M Performance dämpare finns det ju en trevlig BMW app för Android telefoner som spelar upp motorljud för ett antal modeller (både bensin o diesel) där man kan provlyssna och jämföra mellan original ljuddämpare och M performance ljuddämpare av olika slag. Leta efter "M Performance Sound Player". Bla hittar man M3/M4, M5/M6, 340i, 3/430d, M2, 2/3/420d, X435i, 540i |
|
Transocean |
@FullFartSparTid 1099 € om bilen redan har sportbromsar....annars 1599 € enligt annonsen. Blir ju billigare att montera detta i Sverige. Sen skall man boka tid och förbränna en semesterdag för verkstaden...vad om delarna inte ankommit...händer ju....jag servade bilen i Österrike en gång, mailade säkert 6 gånger med BMW i Innsbruck och fick en tid för service, när jag sedan ankom sa dom att jag inte hade nån bookning. Jag hade skrivit ut alla e-mails och sa att visst fan har jag bookat och dom tog bilen med en gång. Dom tänkte garanterat att jävla utlänningar inte dyker upp eller nåt sånt. |
|
@Transocean Japp, håller med om att konsekvenserna när det kladdar blir större ju längre bort verkstaden ligger, så visst är det en risk. Dessutom jobbigt om man ska reklamera. Jag beställde mina M Perfomance bromsar hos en firma (langer.de) utanför München. Det var lite nervöst att maila, göra en bankbetalning i "blindo", och sedan hämta upp ett oväntat stort paket på en pall och försöka stoppa in detta i en redan full semesterpackad bil :-) Det gick... men resten av familjen var inte helt nöjd med att behöva dela kupéutrymme med diverse bromskivor, bromklossar och vackra röda fasta ok. Jag vågade dock inte låta firman montera bromsarna på plats, just av rädsla hur det skulle gå att reklamera utan köpte bara delarna. Det hade dessutom inte varit särskilt bra att "köra in" bromsarna på autobahn ;-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.