AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
8.175

M5 e39 misständer och ger felkoder.

Sida 2 av 3
Lambda är högst sannolikt Bosch, har till o med stått "Bosch" på de jag bytt om jag inte missminner mig helt...Kamgivarna har varit mer eller mindre omärkta. Till E36 hade de givitvis BMW-märkning samt en märkning med "ab". Till E39 hade de endast BMW-märkning. Får jag gissa så ligger Siemens bra till?
En intressant skillnad mellan kamsensorerna är att sensorerna till E36 är till större delen av metall, (bland annat sensorkropp samt fäste), medans E39 är helt i plast... Skall tilläggas att mina observationer gäller original-sensorer köpta från BMW.
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
om du har ekonomin & tid, byt båda kamaxelgivare, LMM, och lambdas (åtminståne före kat) på ett bräde - eftersom Murphy brukar fixa en kedje-effekt
och det slutar med det ändå...
F1
328
F1 Power
530iA Touring -02
850csi -93
Sluta tok byt grejor det kostar bara onödiga pengar.
Felsökning ska ske systematiskt.
Om nu givaren på bank 2 verkar kass.
Byt plats på den med bank 1.
Om felet flyttar sig till bank 1 när du läser felkoder så vet du att givaren är kass.
Om inte byt plats på nästa givare (avgas) osv.
Detta funkar med LMM, lambagivare tändspolar och alla andra komponenter som det finns två av.
För eller senare så har du uteslutit felkällor och tillsist ringat in felet.
Då kan du med gott samvete åka o köpa en ny komponent utan att det kostar skjortan.

/F1
thekinglives
F1 Power: Luftmassemätarna går till ett plenum som förser samtliga trattar med luft,
lätt att bli lurad där om man kör på din felsökningsteori.

Jag tycker 540is har en god poäng i sitt tänk, alla de grejer han tipsar om att byta är
slitagegrejer, är de inte bytta i närtid är det absolut ekonomiskt försvartbart att byta.

Ibland kan det till och med bli dyrare att trixa med att förflytta komponenter och köra och läsa felkoder.
tex spä ut den dyra TWSen med soppa Oljebyte!
Katalysatorerna som lätt kan gå ihjäl om det vill sig illa till följd av en motor som går skit.
plus jobbet tiden att skruva allt fram och tillbaka.
Dessutom ofta lägre arbetskostnad o byta "allt på en gång" en o betala för felsökning, byte och del, speciellt om det gäller chassiedelar... Nej gå "all in", byt alla kamsensorer så är det gjort, det är min filosofi, fast jag byter innan grejerna går sönder eller uppvisar "symptom". Better safe than sorry, o det är ändå ingen garanti för att man klarar sig undan tråkigheter men man minimerar riskerna.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok, mera förslag droppar in, bra att flera "hittat tråden" ..

Har iaf köpt kamaxelgivarna(både insug o avgas) till en bank..kommer att byta dessa så jag får väl se vidare vad som blir resultatet av detta, blir att byta på bank 2.

Kan såklart bli en "liten följetång" med fler byten i närtid..men,men.

Avbeställer nog tiden jag har på Bmw,men ännu så länge så var det så lång väntetid så jag behåller tiden..t.v.

Tack så länge!

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Nope, fortfarande kvarstår felen och kassa motorgången efter byte av kamaxelgivarna på bank 2..

Nästa steg ----> byte av båda lmm.

Bosch lmm blir det iaf..vet dock inte om det blir Bmw original eller någon annan som har Bosch lmm att tillhandahålla för M5 e39.

Mvh Janne.

We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok, bra pris där!
Tack..

Mvh Janne.
För många år sen fanns det (finns kvar säkert!) en tråd om en M5 E39 som gick taskigt. BMW bytte det mesta, inkl Vanos, utan framgång, Bilen hamnade då hos Bil & Motorteknik i Huddinge där felet till slut hittades. Minns jag inte helt fel var det en av triggerskivorna på nån kamaxel som satt "lite löst" vilket gjorde att det blev som det blev... Jag TROR det var nr 7 i länken som var boven... Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Intressant info!
Tar till mig det..thanx!

Mvh Janne
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej igen!

Nu är det konstaterat vanosfel på cylinderbank 2, bestämt mig för att byta hela enheten.

Fortsättning följer..

Mvh Janne.
Vem har konstaterat "Vanos felet"?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Den lokala Bmw handlaren, avbrott till enheten...troligen lödproblemet egentligen, men Bmw löder inte kretskort och jag vill ha bilen i ok drift så fort som möjligt..bara att hoppas att det är Vanos fel.
Dvs det kommer inte att bytas drev etc utan bara enheten som sitter synligt s.a.s.

Nu får jag nya solenoider och packningar/o-ringar till bank 2 iaf..och löder man så vet man inte hur länge det håller, förhoppningen är att jag slipper driftproblem lång tid framöver med nya grejor..

Man får väl se när bank 1 är på G, men då får jag fundera på om jag inte ska beställa eller rent av skicka solenoiderna inkl kretskort på rep t.ex till dr.vanos i USA.

Mvh Janne.
Ok...Du vet om att soleoniderna är identiska höger vänster? Och att nya från BMW kostar 10000 kr typ? Och att det är vibrationerna mest troligt som fått "lödöarna" att spricka? Att löda om dessa är en "baggis" för typ en TV-reparatör, en kostnad på några hundralappar...Jag skulle starkt överväga att byta verkstad, till en verkstad som kan ta bort soleoniderna, klick-testa de demonteratde, byta oringar samt löda om de därefter. Kommer bli minst lika bra som nya, o låååångt billigare. Om du nu ändå låter BMW göra jobbet, se då till att få behålla de gamla soleoniderna! Det är INTE en AT (Aus tauch, utbytes) -del!

Jag har själv demonterat soleoniderna på min ena E36, bytt oringar och även tagit bort "filtret" runt soleoniderna då själva filterämnet lossnade i flagor, risk för att soleoniderna sätts igen/kärvar. Bytet tog ca 2 timmar i mycket långsamt tempo, nån omlödning gjordes ej då jag inte hade/har Vanos-problem, men jag "klick-testade" de givetvis, allt var i sin ordning. Gjordes främst för att Vanoslockens skruvar kan "gå av" på E36, så i samm veva passade jag på att byta o-ringar. Nån skillnad i gång/prestande/kultur har jag inte märkt, vilket var väntat då bilen gick som den skulle.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok, ja...har själv nu tyvärr dåligt med egen garageplats I vinter,och jag var i valet och kvalet om jag skulle vänta med arbetet och försöka mig på det när solen börjar värma igen...men nu får det bli så att Bmw gör allt, vilket såklart inte blir gratis, men jag tar för givet att Bmw gör ett bra arbete och att bilen rullar som den ska i en närtid..

Japp, ska be om att få tillbaka alla utbytta grejor hur som haver..då finns ju möjlighet att reparera det som jag ser är trasigt och då har jag kanske ett hyfsat fräscht solenoidkretskort komplett till andra sidan med lite mek..

Tack för engagemanget i frågan!

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Återkoppling:

Nu rullar vagnen som den ska.
Vanosenheten på vänstra banken utbytt i sin helhet av den lokala Bmw verkstaden.

Vanosenheten var en utbytesenhet, så gamla prylarna blev kvar på verkstaden för övrigt..

Mvh Janne.
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Bytte de solenoiderna/kretskortet eller hela enheten?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!
De bytte hela enheten..

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.