|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Felkoder som finns nu , efter nollställning av eventuella gamla koder först såklart: Inlopp kamaxel sen inställning, rad 2 avbrott/kortslutning. Kamaxelinställning(rad 2). , inlopp för litet ärvärde. Sekundärluftsystem, för liten genommatning(rad 1 + rad 2). Utlopp kamaxel tidig inställning, (rad 2) avbrott/kortslutning. Förbränningsmiss cylinder 5, registrerad efter motorstart. Förbränningsmiss cylinder 7, registrerad under varmkörning. Förbränningsmiss cylinder 8 , registrerad efter motorstart. Förbränningsmiss vid flera cylindrar, efter motorstart. Lambdareglering rad 2. , för fet blandning. Förbränningsmiss cylinder 6, registrerad efter motorstart. Lambdasond(rad 2, sensor 1)., för stor värde. Lambdareglering rad 1, för mager blandning. Ja, vad tror ni kan vara felet/felen? Bilen ifråga är min M5 e39.. Motorn går dåligt, känns ungefär som att den iaf på tomgång går på 7 cylindrar, går något jämnare vid högre fart..dock vill jag inte testa så mycket mera pga dessa fel... Bytt stift utan framgång, går lika illa efter bytet. Mvh Janne. | |
|
Personligen skulle jag börja med att byta kamaxelgivaren på rad/bank 2 och se vad som händer. Givaren verkar dålig och kan ge ett gäng extra felkoder som bonus... Mvh |
|
|
Hej, Ute på väldigt djupt vatten nu, men vissa av dina problem rimmar väl med dem som nämns här: Länk /Lennart |
|
|
Hej, och tack för svaren.. Ja, kamaxelgivarna på bank 2 verkar vara en möjlig första åtgärd.. Vad gäller Vanos så har jag ju inga direkta vanosfelkoder, men det kan säkert vara något strul där likaväl.. Finns såklart det kända felen med defekta lödningar etc i vanosenheterna.. Mvh Janne. |
|
|
Det var framför allt den där första felkoden, "(för) sen inställning..." Som fick mig att reagera. Kamaxelgivaren ligger givetvis pyrt till, men, som sagt, det finns fler alternativ..... /Lennart |
|
| Inga konstiga ljud från bröstkåpan (kamkedjan)? Miltal? | |
|
Hmm....jag hade för någon dag sedan ett knackande ljud från motorn vid uppstart, precis som om en cylinder inte alls var med eller att kedjan "slog" ...men jag förträngde detta ljud och efter detta så var motorn "ljudlös"..nåja. Jag har också funderat på det där med kamkedjan, men tycker att det borde märkas hela tiden isf..dvs oljud från kedjetransmissionen. Men när du nämner det också så kan de såklart vara det.. Bilen har rullat dryga 24000mil. Kamkedjesträckaren vart bytt i oktober 2015 i s.k. " förebyggande syfte".. Mvh Janne. |
|
|
Hur många här på forumet har bytt kamkedjan med tillbehör( glidskenor/ sträckarskenor etc.) på en M5 e39, eller vet om att någon bytt vid dessa miltal? Vet om att mindre V8:orna hade problem med en länk som tarvade en del byten av kedjan(m 60)...har inte hört att M5 e39 har något generellt problem med detta, dock har min rullat lååångt mer än många M5:or har gjort(iaf på mätaren)..så visst jag kanske får luska lite mer i just kamkedjan..låter inte helt otroligt iom mina felkoder.. Mvh Janne. |
|
| Varför börja oroa sig för kedjan när du har uppenbara felkoder på kamaxelgivare? Börja där.. | |
|
Tja, uppenbara felkoder på kamaxelgivare/na vet jag väl inte...men säger du det så är det kanske det. Jag är givetvis osäker , det är ju bl.a. därför jag vill dryfta funderingar härifrån :) Bra..om det bara är några givare för kamaxeln. Jag ska undersöka saken bättre om drygt 1 vecka, då Bmw lokalt får titta på vagnen och förhoppningsvis hitta felet. Får tacka alla för inputs i frågan, återkommer när M5:an varit på "koll".. Mvh Janne. |
|
| Ser man det positivt så är alla fel koncentrerade till andra cylinderradan (5-8), o de sitter ju en kamsensor per kamaxel så... | |
|
Jo...bank 2 är "överrepresenterat" i felkoderna :) Så med lite flax så är två givare det som behövs bytas.. Mvh Janne. |
|
|
Eller bara en, med ännu lite mera flax.. Mvh Janne. |
|
| Jag kan "gissa" BMW's diagnos: Byt kamgivare (minst en...). Byte lambdasonder (regler!). Med 24000 mil under bältet utan veta när reglersonderna byttes sist, om de ens bytts, så skulle jag chansbytt båda utan att lämna till BMW för diagnos. Efter typ 16000 mil så påstår lambdasondstillverkarna att det är god ide att byta de, därmed inte sagt att de inte kan funka tillräckligt bra betydligt längre. Kamsensorerna är väl lite av ett "typfel", precis som bränslepumpen samt LMM...Sensorerna är rätt dyra dessvärre, runt 1000 kr styck nya från BMW, att köpa icke original kan bli en dyrköpt erfarenhet påstås det. Reglersonderna bör vara busenkla att byta i en "Gör det själv hall", man tar de underifrån utan större besvär har jag för mig. Kamsensorerna är lite värre då de sitter i "torpedväggs änden", men en normalhändig bör klara detta kan jag tycka...I runda slängar 6000 kr för 2 reglersonder samt 4 kamgivare, o då kan man mer eller mindre utesluta fel i dessa "förbruknings artiklar". Jämför det med vad en "felsökning"kan kosta hos BMW (2000?) samt kostnaden för byte av de delar de tar upp.... Som sagt, jag skulle inte brytt mig om att lämna in till BMW, du får "bättre ekonomi" i att chansbyta på egen hand... | |
|
Är givetvis en ide' så bra som någon annan...sitter iofs 4 sonder under har jag sett, vilka är reglersonderna? Mvh Janne. |
|
| De främre är reglersonderna...Köpte till min, inte original utan Denso med "direct OEM fit" o "förbättrad design", dvs inga kablar som behövde skarvas utan identiska med OEM, runt 750 kr styck har jag för mig de kostade... | |
|
Ok, tack...kanske sk*ter i att lämna in den och byter det som du skriver. Mvh Janne. |
|
|
Tycker du ska byta den specifika kamlägesgivaren (intake rad 2), och sedan nolla felkoderna. Hade mer eller mindre samma problem med min förra m5 e39 med motsvarande felkoder och det hjälpte. De nya sensorerna är annorlunda och håller bättre. Tar kanske 15-30 minuter att byta, men det är lite trångt mot torpeden. Skulle inte detta hjälpa är nästa kandidat i mina ögon solenoiderna (kretskorten) fram på vanosenhet rad 2 nästa sak att titta på - lätt att ta bort och oftast behövs bara en bättring av trasig lödning och rengöring (även om verkstäder gärna byter ut hela vanosenheter när detta händer...) |
|
| Notera att det finns fyra kamaxelgivare så tänk på att byta rätt ;) | |
|
Ja, det finns såklart olika "skolor" på vad och hur mycket man bör byta för att det ska kännas bra.. Men det var intressant att du hade liknande symptom + felkoder och att det var en kamaxelgivare som var defekt.. Tack! Mvh Janne. |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Någon som vet vad det är för fabrikat på kamaxelgivarna och lambdasonderna från BMW? Bosch? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.