AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
23.862

Fylla på adblue F10?

Sida 1 av 2
ju
164
juha01
F10 -15
Ja, hur fyller man på adblue på en F10? Eller snarare så här, kan man misslyckas med att fylla på adblue på en F10? Jag tänkte fylla på direkt från pump på en mack som säljer detta för några kronor per liter och inte köpa på dunk. Vet ju att påfyllningslocket är bredvid tanklocket, men undrar bara om det finns en hake med att fylla på själv på det viset?
fi
325
fiske & bilar
330e Xdrive touring
Bara att fylla på, du märker när det är fullt när det börjar svämma över :)

(10-12 liter)
ju
164
juha01
F10 -15
Perfekt! Tack för hjälpen. Kan tänka mig att literpriset skiljer sig en del mellan pump på mack och dunk på bmw-verkstaden.
ju
164
juha01
F10 -15
Fyllde på adblue häromdagen på en vanlig mack för 7:- litern. Det enda som var besvärligt var att handtaget "slog ifrån" hela tiden. Tydligen ska man ha en adapter för att kunna tanka som vanligt. Nu tog tankningen rätt lång tid, typ en liter per minut. En sökning på nätet gav inga svar, men är det nån här som vet var man kan köpa en sådan adapter?
mo
85
mobe
BMW 520dAT -19
Fyllde på adblue igår med pump hade också det problemet att den slog ifrån hela tiden. Den adaptern som fanns inne på macken att låna var en sådan
(länk nedan). Men har inte en aning om vad den ska passa till eftersom hålet på bilen är mindre än minsta delen på adaptern. Så får se om jag lyckas bättre nästa gång med att fylla på utan att det ska slå ifrån hela tiden.

Länk
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Bästa adaptern är väl att köpa en flaska på BMW och såga av den? Annars tror jag att pumparna slår ifrån eftersom de är anpassade efter lastbilstankar som kan ta ett mycket högre flöde.

Det är kanske detta höga flöde som är problemet och inte adaptern. I min förra bil hällde jag rakt in i tanken från en dunk med en vanlig tratt som "adapter".

/M

Mina bilar: Länk
mo
85
mobe
BMW 520dAT -19
Preem har pumpar som är för personbilar så det borde gå tycker jag. men får nog göra som du säger köpa en flaska på BMW och använda den. Gillar inte detta krångel tycker det SKALL finnas ordentliga lösningar på saker innan dom införs.
ju
164
juha01
F10 -15
Jag fyllde min igen för nån vecka sedan. Man får helt enkelt hålla på ett tag. Snabbaste sättet är att man helt sonika klämmer åt handtaget och låter den slå ifrån i samma sekund. Gör man det i några minuter så blir det fullt. Jag fyllde typ 8 liter på fem minuter. Iofs så börjar adblue på dunk bli så billigt att det inte är värt krånglet, samt att det snart finns på de flesta mackar då fler och fler bilar har det systemet.
Bl
2
BlackBettyGT
520d GT -14
Ny här!

Tänk på att fyll på AdBlue av rätt kvalité!

Tidigare ägare av min bil hade fyllt på med dålig (fel) adblue.
Det resulterade i att insprutningen av AdBlue hade koksat igen.
Kostnad att byta inkl 15 liter ny AdBlue: 6900:-

Tur i oturen är att nOx-sensorna inte hade klabbat igen. Något som kan hända när det har klantats i tanken tidigare. Kostnad för att byta nOx-sensor: 5900:-

Så det lilla man kan spara på att tanka "billig" AdBlue kan var dyrköpt!
ju
164
juha01
F10 -15
Mig veterligen finns det adblue av en kvalitet.
Go
295
GoC
MB GLC 220d
Swedol har 10-liters dunkar med en praktisk böjlig slang som man stoppar inn i påfyllningshålet. Ca 90kr för 10 liter
Funkade bra när jag behövde fylla på. Alernativt fyllde jag originalflaskan från dunken, det var ett moment extra men då rann det garanterat inte över vid själva påfyllningen i bilen
Men viktigast av allt är ju att inte köra tomt i systemet, då blir det garanterat kristaller i systemet med dyr reparation som följd.
Bl
2
BlackBettyGT
520d GT -14
I Sverige SKA det bara finnas en kvalitet - dock kan det vara annorlunda utomlands eller när man "ful"tankar. RÄtt är AdBlue är ISO 22241-1.
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Är det nån 530D årgång som har adblue diesel? Vill ju helst slippa...

js
1.930
jsn
i5 m60 -24
2014=>
Men vad är där att slippa? Jag köpte en 10l dunk på Granngården till min 535d, kostnad 95kr. Bilen hade gåt 3600mil när jag behövde fylla på, och hela dunken gick i tanken. Jag kan inte säga att jag finner detta särskilt betungande...
Go
295
GoC
MB GLC 220d
Är väl inget problem i att fylla på AdBlu
Bara att köpa, finns nu mer på Biltema för 70kr för 10 liter. Sätta i slangen i hålet och tömma i i maklig takt. Råkar man spilla, skölj av med vatten. 10 litet räcker ju till ca 1000 mil beroende på körmönstet.
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Det står i idrive hur mycket du kan fylla på tanken under fordonsinfo. Har köpt adblue hos BMW, enkel påfyllning då adapter finns på flaskan.

Lasse, adblue finns på Euro6 klassad 530d, kan vara bra ha nu som det är mycket surr om miljözoner.

Crille
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Jag köpte en dunk på CirkleK (5 liter?). En slangstump ingick. Det var enkelt att fylla och fungerade helt ok.
Vet inte priset men det var säkert för dyrt, dock säkerligen billigare än på BMW.
Priset är väl inte så viktigt när man behöver fylla lite/sällan, i mitt fall vid 2800 mil.
Jag köper nog hem en 10L dunk från Swedol inför nästa påfyllning.
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Okey, då det är på alla Euro6:or och det är ju en sån man vill ha. Får väl bli en adblueare jag också då :-) Inget nytt filter eller annan grej som tillkommer att byta på service?

js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Nope, bara påfyllning av väska vid behov.
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
Hej!

Igår fick jag problem med Adblue systemet efter påfyllningen samma dag av Biltemas Adblue som är ISO 22241-1 certifierad!

Felkoderna:

805221 Delivery Module, return pump: Incorrect pressure build-up (hög tryck)
80518A Metering line heating, activation: Line disconnection
8051C5 Metering line heating, activation: Short circuit to ground.

efter rensning av felkoderna så dök:

"8051C5 Metering line heating, activation: Short circuit to ground"

koden tillbaka och systemet är avslaget, dvs permanant felkod.

jag misstänker att pumpmodulen (BMW nr 6197351665) som sitter på adblue tanken är rökt pga av högtrycksbildning , samma modul innehåller bla. trycksensor, temp sensor, pump, värmeelement, backventil.

Misstänker att insprutningen/doseringspump (BMW nr 18308514448) som sitter på adblue katalysatorn är kanske täppt (?) och bildades högtryck mot pumpmodulen (6197351665).

Kan Biltemas adblue som skall vara ISO 22241-1 certifierad orsaka haveriet?
Tack för all input!
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
Hej!

Lite uppdatering, det var inte addblue från biltema som orsakade felet, enligt verkstaden så har SCR systemet havererat och några delar är bytta och det blev dyrt...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.