AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.678

Servoolja 520i e39

Sida 1 av 2
Visa användare
15
Eddem
520i -02
Tjena tjena!
Har bläddrat runt lite och hittar inget konkret svar vilken exakta servoolja jag ska använda i min bil. Låter även som det har kommit luft in, lösningen på det är bara att tömma behållaren, fylla på med och ratta olja och sedan ratta fullt några gånger med locket uppe om jag inte ha missuppfattat det fel?
Lite okunning inom detta

Cheers

Hej,

Det där med att det skulle ha kommit luft in... Har du kört tomt? Annars är det ju inget som bara händer.

Typen av servoolja står ofta angiven i relief på behållaren. Skulle tro att det handlar om CHF 11S, som finns på Biltema.

Länk

/Lennart
Visa användare
15
Eddem
520i -02
Kört tomt har jag icke gjort, men rätt långt däremot har hänt nyligen.

Hur exakt noga är det? Eller går det blanda i 'al synthetics' olja som i beskrivningen står att det går att blanda olika oljor med?

I o f s tror jag att blandningar fungerar, men varför trixa så? Har du läst på locket?försök att leta reda på den olja som är den rätta. Som sagt, grundtips CHF 11S.

/Lennart
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Blanda ALDRIG CHF11S med annan typ av olja!
Oftast (nästan alltid) leder det till att du får läckage i styrväxeln och/eller servopumpen = DYYYYRT!

Antingen slår du i exakt samma olja som redan är där, eller så byter du olja helt och sköljer igenom systemet med den nya oljan. Då går det bra att gå över till ATF-olja om du har CHF11S sedan tidigare och tvärtom.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ber om ursäkt för mitt slarvigt formulerade inlägg förut.

Jag avsåg bara, att om nu TS forskat lite noggrant och fått blandningsråd, kunde han väl fortsätta på den linjen.

Min förmodan om CHF11S var på intet sätt någon rekommendation att "bara hälla i".

Läs på behållaren - jag är ganska övertygad om att sanningen står där! - och återkom sen, om det fortfarande är osäkert vad som krävs.

/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Är det inte generellt så att importbilar har ATF och svensksålda har CHF11S.
Jag har så på mina e39, den ena svensksåld och den andra import. Men någon kan ju ha bytt under åren förstås. Säg att man inte har en dekal på locket, går det att utreda på själva oljan vilken typ det är?

Mvh Ola

Min bil:

Länk
Inte en dekal, det skall finnas en relief, eventuellt en "gravyr", tydligt läsbar, på/i behållarens översida.

/Lennart
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Problemet är nog tyvärr att det finns ingjutet en text i locket till servooljan där det står ATF-olja.
MEN bilar som fylls med CHF11S (kall-lands-utförande) får en klisterlapp över befintlig ingjuten text på locket....det fungerar utmärkt tills dekalen lossnar pga. t ex. slabbande med olja eller liknande och fel rekommendation kommer fram.

Därefter är risken stor att någon slår i fel olja i behållaren (dvs. ATF-olja som det står på locket när dekalen är borta)....

Så kolla noga färgen på oljan innan du fyller på. Det är dock inte alltid lätt att se vilken färg det borde vara på oljan efter ett antal års slitage - då ser den ofta "brunaktig" ut.

CHF11S är grön och ATF är röd.

Mvh
Johan B

Håller inte helt med, Johan B, men kan tyvärr inte kolla just nu, eftersom glidaren står inlåst.

Ganska säker på att "CHF11S" finns som en "evig" märkning.

Men, som du skriver, färg och - inte minst - lukt ger en bra indikation, om det nu finns någon olja kvar i TS's bil att kolla...

/Lennart
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Lenwib, det är kanske möjligt, men på mina bilar har alla locken varit märkta "ATF" under klisterlappen med CHF11S-märkningen (en E36:a, en E46:a och E39:an, samt min brors tidigare E36:a).

Mvh
Johan B

Det finns lock med chf ingraverat, rätt vanligt står det chf på locket så skulle jag lite på det.
Återkommer till våren med bildbevis i ärendet. :-)

Fast viktigast är ju att TS kan ta reda på vad som gäller och det genast.

/Lennart
Visa användare
15
Eddem
520i -02
Det är ingraverat "AFT oil only", och tvivlar nog på att förra ägaren har fått för sig att byta olja. Smidigaste helt klart är ju att försöka få tag på förra ägaren och höra sig för.

Så om behållaren inte är märkt med den gröna klisterlappen så är det inte "CHF11S" som gäller?
förlåt om jag dubbelfrågar, men får svaret svart på vit krånglar aldrig till det :)

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, som jag skrev innan:

Klisterlapparna lossnar ofta och då står det i många fall fel oljerekommendation på locket när "fel" text kommer fram...

Kolla färgen på oljan i systemet!

Säkrast är givetvis att byta helt och spola ur systemet med ny olja innan återfyllning.

Är bilen svensksåld (ej privatimporterad) är den med största sannolikhet "kall-lands-utförande" och fylld med CHF11S från fabriken - men den kan ju ha bytts under 13 års brukande...och då kan det vara fel olja ändå.

Mvh
Johan B

Behållare rymmer inte så mycket, jag tog en medicinspruta som går att köpa på apoteket (köp en stor modell) med 1 dm slang på och sök upp det som var i behållaren då syntes det vad det var för färg, alternativt sug upp det och lägg i glasburk för att lättare se.
Akta filtret i botten så man inte så man inte sticker håll på det.
bild.
Länk

Hälde i nytt starta motorn lät det circulera vred på ratten åt båda hållen.
Upprepade proceduren en 5-6 ggr vid fjärde var vätskan nästan helt klar.

Du kan också lossa burken och returslangen skarva på en större bit och ha en polare som håller koll på det hela och häller i lite nytt medans det åker ned i en stor burk eller dunk, fördel att ha en klar slang så man ser färg och när det börjar komma luftbubblor.
Visa användare
15
Eddem
520i -02
Färgen är väldigt brun, men det blir den väll med åren så det säger inte så mycket?

Hade planer på att suga ur behållaren med vattendammsugare och sedan hålla in ny, men var tvek på om det bara räckte med att göra det? dvs att man får ju inte upp det som är i slangarna osv

Häll i ny låt det gå runt å sug ut det igen upprepa ett par ggr.
Hej,

Det slog mig att jag dokumenterat ett motorjobb (för att bota ett kylvätskeläckage) våren 2014 och att det där skulle kunna finnas någon bra bild av servobehållaren. Så att vi skulle slippa vänta ända till våren med att spana in behållarens märkning. :-)

Den första bilden är lite otydlig och kanske drar Forumbilder ner detaljerna, men i original kan man där läsa hela "CHF 11S".

Bild 1: Länk

Den andra bilden visar texten väldigt klart, men det sista "S"-et kom inte med på fotot. Ni får väl tro mig ändå. :-)

Bild 2: Länk

Ordningen återställd! :-)

/Lennart
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, så till vida att vi nu vet att det kan stå "rätt" på locket, men samtidigt vet vi att det väldigt ofta bara klistras en klisterlapp över "fel märkning" - något som fungerar när bilen är ny, men som kan ställa till det om klisterlappen lossnar.

Så man måste alltid kolla färgen på oljan innan man slår i ny eller byter (om man inte sköljer ur systemet i samband med bytet)!

Mvh
Johan B

Den ursprungliga frågeställningen var huruvida CH 11S verkligen kunde förekomma som en fast originalmärkning och inte endast i form av en klisterlapp.

Den har besvarats nu.

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.