|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
simon_en, med "medelbilen" menar du bara BMWn då ? eller alla bilar i tyskland ? Pratade med en vän i tyskland, och enligt honom ligger sinnt på ca 2500 mil/år. men det är mycket vanligt att folk kör 10000 mil/år. Dessa är ju inte så vanliga i Sverige. Och de som kör lång åker ofta BMW,MB |
|
Hej Jörgen, med medelbilen menar jag inte BMW, utan just medelbilen, dvs snittet av alla bilar. Visst åker långåkarna BMW och MB, helt klart. Jag ska försöka att verifiera de uppgifterna jag läst. Återkommer. MVH Simon |
|
Christoffer |
Jag vill bara dela med mig om historien/skrönan om en BMW 850 som hade gått ca 13.000 mil på mätaren men som visade sig ha varit en "blodbil" och hade gått 97.000 mil. Vet inte om det är sant. Vad jag inte förstår är hur alla dessa fuskare, typ dom i Täby, vågar skruva mätarna när det går att kolla mätarställningen vid senaste service i Tyskland? Vad håller dom på med? Tror dom att vi köper att dom har fem BMW 540 från 93 som alla har gått 12.000 mil? |
|
Christoffer>Därför att de inte bryr sig om de som kollar upp bilen. Det kommer alltid nån dum jäkel efteråt som inte fattar att man kan ringa och kolla och tänker "bra pris!" Angående medelbilen i tyskland, vad jag har hört är att de som går mkt långt är företagsbilarna. Dessa är inte allt för sällan de exklusivaste modellerna. |
|
|
Jörgen har nog rätt. Medelbilen i Tyskland körs i snitt mellan 2500 och 3000 mil enligt ADAC. Såg siffrorna i en tysk motortidning och gällde förra året. Det är ju självklart att en BMW eller MB mm körs längre än ex. en Fiat Punto. Och Tyskarna kör också långa avstång med sina bumsingar, året om. Det är mycket vanligt att stöta på tyskregistrerade BMW eller Mercor i Italien eller Spanien. Fler soltimmar (södra tysklad) och mindre eller ingen snö gör att bilarna kan köras längre och mer än i Sverige (Jämför gärna Cabbar från sydtyskland som ofta gått betydligt längre än cabbar från Nordtyskland eller Sverige) Mvh Stoffe |
|
|
Christoffer, denna skröna har jag hört från flera olika källor, vanligt att bilhandlare berättar den.... Simon |
|
|
Jag måste säga att jag håller med skribenten som sa att skicket avgör priset. Åtminstone till viss del, det är klart att en korrekt ifylld s-bok är ett stort plus i kanten. Vår -94/12 har bara gått 12000,något som nog t.o.m. är en nackdel då de flesta tror att det är en tokskruvad bil (till på köptet en diesel). Så är garanterat inte fallet. Så när du, frazze, säger att 98% är skruvade vet du ju helt enkelt inte vad du pratar om. Reality check. Man får i många fall det man betalar för. Var man än köper en bil oförskämt billigt är risken stor att man får betala det på ett eller annat sätt senare. Och som någon/några säger, det går att skruva mätare i Sverige också, det är inte bara tyska bilar som det är fysiskt möjligt att göra det på. För att återgå till begynnelsefrågan tycker jag att man ska försöka undvika att köpa bilar utan s-bok (Om vi nu antar att bilen med s-bok man hittar inte har en fuskbok). Om inte annat så för att bilen garanterat blir mer svårsåld i Sverige när den dagen kommer. |
|
zaphod |
Är det inte så att man måste göra en bedöming av den bil man skall köpa, många här verkar vara väldigt bra på det! jag menar, säg att du tittar på en 325 92à gått 8000mil, ingen servicebok, klart man måste bli misstänksam. Ser den ut att ha gått 21000mil..pruta då för fan! Eller låt bli att köpa den. klarar man inte det så åk till BMW och köp en bil av dom. Att sen försöka fastställa att bilarna går mer i Tyskland eller Mongoliet, är helt meninglöst. Personligen vet jag att dom kör jätte långt med lastbilar..flera tusen mil om året... fridens lijor... zaphod |
|
min m5a blev köpt på BMW i mönchengladbach med garanti kompprov,servicebok ja fulldokumentation,året var 1997 då hade bilen gått 8500mil ca 2000mil per år,nu har den bara varit sommarkörd sen dess och har snart gått 12000mil. jag tror att det är störst risk att bli lurad om man köper från oseriösa importfirmor,en privatimporterad bil som är hem tagen för eget bruk tror jag inte att risken är någe större på än en svensksåld. |
|
Kid |
Frazze: 98% av alla importbilar är skruvade. Jättekul historia. Skulle min välskötta 540 vara nåt med 30k på mätaren när slitaget inte SYNS nångonstans alls! pedalgummin är inte bytta, ratten original sätena är original. Jag köpte den med 12100 mil på mätaren och service boken var stämplad hos willi kohl automobiles i aachen. En jättestor BMW återförsäljare. De säljer ju t.ex AC Schnitzer moddade bilar ALPINA bilar osv. Så det du Frazze säger 98% är BULLSHIT!. Visst finns skruvade bilar överallt men det gäller nog mer suspekta bilar med tveksam kondition och historia. |
"John Drake" |
Kid: Hoppas för din egen skull att du har rätt.... Jag skall be för dig till kvällsbönen.....Fridens- liljor.....frazze |
|
Fakta: Importerade bilar är betydligt mer fifflade mer än svenska. Det finns tyskar som lever på att skruva mätare eftersom det är lagligt i Tyskland. I Sverige är det olagligt att fiffla med mätarställningen. Serviceboken är bilens bibel och din garanti på att bilens livsviktiga service är gjord. I Tyskland är det skillnad på "enligt mätare" och vad bilen egentligen har rullat. Det går alltid att kolla med BMW´s huvuddator om milen stämmer. Tyskar kör mycket fler mil per år än svenskar. |
|
|
Fakta: Det finns svenskar som lever på att fiffla med mätarställningen. Det finns serviceböcker att köpa i Sverige. Svenskar kör mycket kortare sträckor vilket ger mer slitage per mil än bilar som kör långa sträckor varje gång dom körs, så som tyska bilar som gått långt ofta gjort. Min poäng är att det är klart att det finns importerade, fifflade bilar. Men dom är inte i majoritet och köper man exempelvis hos auktoriserad försäljare i Tyskland är det så gott som en garanti för att mätarställningen är okej. Det börjar bli smått löjligt att läsa vissa inlägg om hur alla med importbilar är lurade stackare som nu sitter med vrak på händerna då jag av egen erfarenhet VET att så för det mesta inte är fallet. |
|
|
I Sverige är det inte olagligt att ändra km-ställningen, däremot så kanske det är olagligt att sedan sälja bilen med den falska föresatsen att det skulle vara den riktiga körsträckan. Men visst är det helt lagligt att skriva in 0 eller 999999 km i sin egen mätare! BMW 850 som blodbil? Tänk logiskt: VARFÖR skulle man välja en 850 som blodbil?? Gott om utrymme? Du är rik som ett troll, men vill ändå sysselsätta dig med att köra blod kors och tvärs i landet? Kanske att det inte finns någon priskonkurrens på just blodtransporter i just Tyskland (varför inte välja en Diablo?)? Äh, skröna är vad det är! Såna här skrönor är ingenting som driver diskussionen framåt, kan vi inte istället få till några dokumenterade exempel på hur och var man har hittat trippade bilar? Att sälja bil utan servicebok är någonting jag inte vill försöka mig på. Inte köpa heller, för den delen. |
|
mackan325 |
Ett inlägg i en i mitt tycke meningslös debatt men jag kunde inte hålla mig, varför helt enkelt inte köpa era begagnade bilar i tyskland själva och göra det hos aukt. handlare. Då blir man av med de oseriösa importörerna och risken att bli blåst borde inte vara så stor framförallt som det är olagligt i tyskland att sälja en bil med felaktig körsträcka. Notera skillnaden mellan körsträcka och mätarställning bara! Är man så intresserad av bilköpet att man kan lägga timmar på att debattera det här kan man väl inte ha något emot att lägga ut de extra kronor handlaren tar? De som blir blåsta är ju de som stirrar sig blinda på priset i de flesta fall, låt inte snålheten bedra visheten.... |
|
Jag är helt inne på BMW-dannes linje. Man ska inte stirra sig blind på mätarställningen. Om man efter en grundlig inspektion finner att bilen är i bra skick så tycker jag inte att det spelar någon roll om bilen gått 10000 eller 30000 mil. BMW forever. |
|
|
Lägger mig också i då.... Någon sa att bilens bibel är serviceboken. Fel säger jag! Serviceboken är ett anteckningsblock där du kan se vilken service som gjordes senast och var. Är du på väg att köpa en begagnad bil så kontrollerar man dessa. Serviceboken talar inte om vilka reparationer som gjorts, delar som bytts eller bilens skötsel. Reparationer m.m kontrollerar man hos Bmw. Vad som däremot inte står skrivet någonstans är skick och skötsel, detta är det absolut första man normalt sett ser/bedömer vid spekulation och har man ögonen med sig kan man normalt sett lägga ihop 1+1 och se om miltalet stämmer överrens med känslan ...detta oavsett om bilen är tysk eller nysvensk, då det finns rötägg över hela kontinenten som skulle kunna gå så långt som att sälja sin egen morsa för att tjäna stålar! Den "sympatiske" mannen på Cartrade var väl en sån.... "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" Mvh Anders S. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.