|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Peter2001 |
Är det mycket dumt att köpa en beg importbil som saknar servicebok? Tänkte om det blir svårt att sälja bilen senare utan en sån kanske... Bilen jag funderar på att köpa är i fint skick och verkar ärlig. Rubbar det värdet mycket utan bok? Bilen ligger i 100000 kronors klassen. |
frazze |
Räkna med att nästan alla 98% av importbilarna är Tillbakaskruvade.....Har den dessutom ej någon service bok.(ingen dokumentation.) Glöm det.....Direkt. Dessutom är de flesta Tysk imp BMW:na Omlackade... Om det nu är så illa så du ändå går på den här "niten" Så låt åtminstone en M-station kolla upp bilen åt dig. Så upptäcker de säkert att den är "FRONTAD" Snacka om att måla fan på vägga...... frazze |
Peter2001 |
Att dom ofta är skruvade är jag medveten om, men det gäller ju även dom Svensksålda bilarna. Man ska ju trots allt bedöma bilens skick och precis som du säger att kolla dem på m-station. Är det någon som vet ifall bilen sjunker mycket i värde utan boken? |
frazze |
Det är ju helt klart att den sjunker i värde....kan ej uppskatta någon summa....Du lär ju garanterat få svårigheter när du själv ska kränga den en gång utan servicebok...vad får du för "garantier" för vad bilen Gått........den kan ju ha gått 25-30.000 mil. Serviceboken är en värdehandling som man ej SLARVAR bort utan anledning tror att någon försöker dölja milantalet..och då lär den ha gått: LÅNGT-LÅNGT.... Skall du handla privat...eller handlare..??? frazze |
|
Frazze, vilka belägg har du för att 98% av alla privatimporterade bilar inte har en korrekt mätarställning? Du verkar ha en obalanserad inställning till privatimporterade bilar. Simon |
|
frazze |
Har nära kontakt med folk i branchen....det förekommer Många teorier om Tyska importbilar....någon påstod att De flesta BMW som importeras till sverige är smällda tidigare....samt att nästan samtliga är fifflade med Mätarn...= du får plusa på 10.000 mil... på Autobahn Rullar milena i väg fort.....Såg du inte tv programmet Granskning där belystes fusket öppet.....en kille med specinstrument tar bort 10.000 mil.... för 400:- "Keep on Dreaming" frazze |
|
Vilken gôjja! Låter exakt som alla svenska bilhandlare sa i mitten av 90-talet när importbilarna började strömma in i landet. Det du påstår saknar totalt grund. Visst ska man akta sig för en bil utan servicebok, import eller ej! Men att svartmåla alla importbilarna är löjligt. Dessa bilar är i regel bättre skötta samt har fått rulla på fina osaltade vägar. Att det finns skruvade bilar är klart, men så många som du tror? Nepp. Sen om importbilen är köpt av en märkeshandlare är risken att den skulle vara skruvad högst minimal. Slutligen till Peter2001: Åk in till en aukt. BMW-handlare och be dom via chassinummret kolla upp om bilen fått sig någon riktig BMW-service sen den såldes som ny. Detta kan de kolla upp via deras registret. Kontrollen kostar i regel 200 kr eller i bästa fall (om dom är på bra humör) gratis. Sen om bilen är nyare än -96 (tror jag?) kan dom kolla upp den absolut riktiga mätarställninen genom någon specialdator. Det är mitt tips till dig. Farsan kollade upp likadant på sin import-525iA -93 gratis. ///Tomas 528i -86 |
|
|
Frazze, din kontakter i branschen måste vara ute och kolla alla bilar på nätterna att de är mätarfifflade då? Min har de iallafall inte kollat på och den har servicebok och en som var intresserad av min bil (föll på priset) kollade upp att milen och stämplarna stämde, dessutom säger olika verkstäder inkl BMW att milen stämmer, tillhör jag de två procenten? Du skriver om teorier, det är nog inget annat än just teorier.... Simon |
|
|
Eftersom du inte förstår ironin ska jag utveckla den åt dig. Hur kan dina vänner veta att 98% inte har korrekt mätarställning???? Min bil har de inte kollat iallafall, hur skulle de annars kunna kolla alla bilar om det inte gör det på natten? Dagtid är det nog inte så popurlärt om de går och kontrollerar mätarställningar på BMWbilar i Sverige. Dricker fö inte alkohol, där föll din teori om det. Rappakaljan står du för själv som kommer med påståeenden utan grund. Fö så tycker jag inte om det smeknamn du ger mig, men det visar på din övriga förmåga att vara saklig och hålla sig till ämnet. Simon |
|
|
varför skulle det vara lättare att skruva mätaren på en importbil än en svensksåld??? det annonseras i gula tidningen om mätarservice jämt tycker jag... vet en kille som knäcker eller mätare o lever ev det - i sverige...! sen när en bra ihopfuskad servicebok går loss på en 500ing så vet jag inte om jag skulle ge så mycke mer för en buskig bil som gått 10000mil mindre än en fräsh som gått långt o saknar bok... milen gör inte priset, om du vill jämföra så får du juh ta reda på hur mycket motorn är varvad varje gång också, det sliter juh mer på 6000varv än 3000! så en gång för alla - skicket avgör priset!!! milen är bara siffror på instrumentpanelen... mvh Danne |
|
frazze |
Har du haft din ev, bil sedan nyleverans..?? tycker för övrigt att du skall använda din "ironi"...någon annanstans...tror du att det springer omkring nån på nätterna för att notera mätareställningen...som sedan Levereras till nån st-centralbyrå ??.. Har du Verkligen nån bil....tror inte att fyllt arton ännu. frazze |
Peter2001 |
Såja, nu tycker jag att vi ska lugna ner oss lite här :-) Det var visst ett hett ämne det här. |
|
Frazze, för att kunna ordna sådan statistik måste man kolla mätarställningar på bilarna, alternativt begära tiotusentals regbesiktningar, alternativt göra en förfrågan mot i detta fallet BMW centrala servicedatabas. Du motsäger dig själv hela tiden och attackerar mig som person, jag vill påvisa att ditt påståeende om att 98% är mätarskruvade inte är korrekt utan endast floskler, då ingen har möjlighet att kontrollera de dryga 100' bilar som privatimporterats sedan 1996. Förresten hur ska man kunna påstå att 98% inte har korrekt mätarställning utan att ha kollat det??? Visst kan man ta statistiska urval, men de kan bli mycket felvisande i detta fall. Simon |
|
|
*tar på sig provokatörs-hjälmen och skriker i sin megafon*.. "ALLA importbilar är tokskruvade!!!!" :-) |
|
BeeMWe playboy |
Rent löjligt att säga att tyskarna skulle köra mindre i sina bilar, de har lika stort behov att ta sig fram som vi svenskar. Så det bilar av tidig e36 man ser som rullat mellan 12-15 k mil (och ca 80% av d importade har det enligt mätaren) är en mycket optimistisk tanke. Man får räkna med att d KAN vara skruvade helt enkelt. Att jömföra dessa 12-15 k milare med nyare importer som är en ca 4 år gamla som rullat betydligt längre än dessa tidiga bmws om an jämför ålder samt mätarställning. It does make one think, eh? En servicebok kan man köpa där nere för 4-500 spänn så dem är int eheller att lita på. Det är betydligt jobbigare att kolla upp servicebok och mätarställnings på importerade bilar. Kontenta man bli misstänksam då man inte vet vad för hemmaklåpare som tagit in bilen till Sverige. Jag själv skulle dock kunna tänka mig köpa en import som är till salu i Sverige, d är så mycket billigare. Mer klirr i kassan när man e på spyan i sthlm säger jag. |
|
Simon_en och frazze: Ni bor ju båda i Linköping så det är väl bara att träffas på en mack så får man se sanningen =) ///Tomas 528i -86 |
|
|
BeeMWee, faktiskt är det så att medelkörsträckan per bil är något längre i Sverige än i Tyskland. Därmed inte sagt att BMW körs lite på något sätt. Jag har hört floskler om att "tyskar kör 3000 mil/år i snitt", det stämmer inte. Simon |
|
|
Det här låter ju inte riktigt klokt, att 98% av importbilarna skulle ha felaktigt mätarställning. Jag kan lova att det finns många som inte ens har kollat upp om sin importerade bil är dragen i mätarn. Kan säga att det inte rör sig om några 98% som är dragna i mätarn. Det låter ju löjligt. De som skriver sådant strunt vill att bilarna som är importerade ska vara billiga så att de själva ska kunna göra ett riktigt kap. För de vet med sig att importbilarna är oftast mycket finare och har bättre utrustning. De har sluppit gå i vägsaltet på vintern också. Det är inte är så förskräckligt många bilar som importeras till Sverige som är dragna i mätarn. Det är bara för att någon svensk har importerat ett exemplar och har haft otur och fått ett exemplar som har varit dragen, och efter det så började allt detta tjat. Jag håller med simon_en, han är i alla fall en av dem som vet vad han pratar om. //Schnitzer |
|
|
Schnitzer, tack för det. Simon |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
simon_en, 3000mil/år är lite i Tyskland. Fast det beror ju lite på vad det är för bil. Men BMW med komfortsäten, TV+Navi , och en större BMW har ofta gått ända upp till 5000 mil/år. Varför inte be BMW kolla upp bilen ? Så får man ju en fingervisning. ovanför skatteugglan sitter ju chassinummret, ta sista sju sifforna (första två brukar var bokstäver) och lämna dem till din BMW handlar, och betala 200 kr, dagen efter har du ett utdrag. Jag har kollat 3st E38-95or, med 13-16 000 mil på mätaren. Alla har gått mer. E38 har ju också dubbla mätare , så där kan man ju se lite mer. |
|
Hejsan Jörgen, visst är 3000 mil per år lite i Tyskland om det är en fin bil, helt klart. Dock är jag till 95% säker på att medelbilen i tyskland kör något kortare än medelbilen i sverige, inte så konstigt, vi är ett glest befolkat land med långa avstånd. Min egen bil hade gått 10750 mil på tre kalenderår, relativt normalt tycker jag för en 528i 97:a. Jag hade en intressent som kollade upp att servicestämplarna stämde, vilket de gjorde, sedan kom vi inte överens om priset, en helt annan historia..:-). Simon |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.