|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
De kanske tycker att det räcker. För att kunna sitta i kyl/värmesystemet måste den ju klara 100 grader. Det var nog för att slangvärmaren satt för rakt, (nästan) horisontellt, som gjorde att den inte funka som den skulle. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Slangvärmaren var alltså felmonterad (den ska vara stående, inte liggande). Stående här. Länk |
|
|
Om bilder inte funkar får man byta ut org till cc (postimg.cc) i länkarna. Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
65 är ju lagom varmhållningstemp när bilen väntar på att man skall starta och köra iväg. Det blir inte så mkt varmare ändå med de effekter värmarna har, så det är bara bortslösade energi att försöka värma mera. 65 är bra då ingen kallstart funktion aktiveras och man får värme direkt. |
|
|
Ja 65° är en bra starttemp. Men att termostaten slår av vid 65° betyder inte att motorn håller den tempen. För det är 20° hysteres på termostaten, slår inte på förrän tempen är nere på 45°. Mina provmätningar (med ett litet kretslopp med cirkulerande vatten) på slangvärmaren gav frånslag vid en vattentemp på ~60° och ~40° vattentemp vid påslag. Så motorn kommer snarare ha en temp på ~50°. (Min motor brukar ligga på ~60°, med 75° termostat.) --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
| 20!! | |
|
Här är länkar till bilderna med fungerande url. Länk Länk Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
| Vad är det för termostat du bytt till? Ebay-länken funkar inte längre. Har beställt hem en MV3d som ska in i en 330d med N57-motorn. Tänkte att det kanske är lika bra att byta termostaten på en gång innan man installerar värmaren. | |
|
Välkommen! Rotade runt lite i garaget och hittade termostater, både 75° och 80°. Även två "färdiga" 75° som på bild. Länk Intresserad? På termostaten står det: KSD301 250V10A |
|
|
Tackar! Med "färdig" antar jag att det menas att öronen är böjda och ihoplödda med en kabel mellan? Jag har ingen koll alls på termostater om jag ska vara ärlig. Är du intresserad av att sälja så köper jag gärna! Tänkte också dubbelkolla ifall du vet ifall jag tänkt rätt angående vilken slang värmaren ska in på. Antar att det är #3 jag ska in på i den här bilden Länk och då till vänster om #11 och #12 för att få värmaren "ståendes". Bilen har dieselvärmare (dock defekt för nuvarande) så det är lite extra slangar och så men har jag förstått rätt så ska det gå att cirkulera kylarvätskan i systemet ändå. |
|
|
Skickat powerpost. Fått värmaren och sett hur termostaterna sitter? --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.