|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Det som är viktigt att kolla hur länge tidigare ägare haft bilen. Säljs bilen efter några månader och säljaren påstår har gjort större service då är det misstänksamt. Ser man att bilen har ägts i fler år då kan man nog lita på personen utan tvekan under förutsättningar att hen har kvitto att redovisa. | |
|
jsn: trådskaparen heter Anders. Varför kallar du honom för hen? /Erik |
|
| Det heter "innan han är klar" | |
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Hm. Jag fattade aldrig riktigt det där "innan jag är klar" och "köra till skroten". Möjligt om jag var otydlig när jag skrev "slutförbrukare", det var kanske lite olyckligt ordval, men vad jag menar är att när jag fått möjlighet att köpa en modernare familjebil så kommer min E46 såklart att säljas, inte skrotas. Min frågeställning är väl snarare hur det ser ut, och hur resonemangen går, kring eventuellt "mervärde" i att ha stämplar i boken ända in i döden så att säga. :-) D.v.s kommer man till någon form av brytpunkt där en äldre bil med många mil på mätaren snarare uppskattas mer om man kan uppvisa att man tar hand om grejerna själv. På den punkten vet jag inte riktigt om jag har svaret än, men jag har kommit fram till att om man får för sig att sälja en bil där man gjort allt själv, då tror jag det enda vettiga är att man måste kunna komplettera sina kvitton och reparationer med att fysiskt (i den mån det går) visa på komponenter som faktiskt bytts. Det kokar nog ned till vilken person man är och hur man för sig avseende sitt fordon och gentemot en presumtiv köpare. Som bakgrundsförklaring kan jag också nämna att jag låg och funderade på vad mina servicar på verkstad varit, och kommer fram till att det egentligen bara varit de som bilen signalerar enligt mätare och servicebok att den ska ha. Precis allt annat som dykt upp har jag ju gjort själv. Och vet man något om äldre E46, ja då vet man att det dyker upp. :-) Så det var lite därav mina funderingar, jmf mina ibland ganska omfattande egna jobb på bilen så tänker jag att en "vanlig service", hur svårt kan det vara? Det enda jag lämnat bort var dock byte tvärgående bromsrör bak, ett jobb jag inte behärskar/har lärt mig. Min verkstad är för övrigt inte BMW-märkesverkstad, det är en BMW-verkstad som jag har stort förtroende för men inte "auktoriserad". Jag byter ju olja/filter själv mellan intervall, men det som också är en fördel med att lämna på verkstad är ju att det är bekvämt såklart. Tror det är en del fusk med "serviceprogrammen" absolut. En Volkswagen jag hade innan visste jag att en av åtgärderna var smörja gångjärnen i dörrarna. Jag fotade dessa gångjärn innan jag lämnade in, bara på kul. De såg absolut likadana ut när jag fick tillbaka bilen. Inte en gnutta fett etc. (detta var apropå att ett av dem bl.a gnällde lite) Så jag fick smörja själv. /Anders |
| Konfronterade du de på verkstad Anders? | |
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Nej jag gjorde aldrig det funny, Det var i en del av mitt liv (av bilägande) som var extra motigt. Det var så mkt sk*t och kostnader involverat i mina bilar då att jag helt enkelt inte orkade. Plus jobb, familj etc etc. Jag smorde själv och gick vidare så att säga. :-) Anders |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.