|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Hej, Det lutar väl kanske åt att jag blir "slutförbrukare" på min E46 330 Touring. Serviceboken är fullstämplad i både min och tidigare ägares regi, men nu har den gått snart 28.500 mil. När brukar ni lägga av med verkstadsbesök och "stämplar i boken" ni som kör långmilare? Jag har insett att jag redan gör det mesta på bilen själv, så jag vet inte om det finns något "mervärde" att springa på verkstad för de regelbunda servicarna? Jag åtgärdar ju allt som besiktningen säger, sist var det bromsrör bak (verkstad fick ta det dock) och jag byter olja o filter och alla andra nödvändiga reparationer som uppkommer försöker jag göra själv. Bytt tändstift, vattenpump, vevhusvent, insugsbälgar, lambda, belägg, skivor, ok, handbromsbackar, torkare bak, etc etc Jag vet inte hur många tusenlappar bilen kan vara värd, men som sagt blir det bara restvärde kvar om fortsatta stämplar i boken slutar här, eller har den nått restvärde redan ändå kanske? Den är tillverkad 01 och går bra, bortsett från E46'ans sedvanliga rost i kanter etc. Jag sparar alla kvitton på reservdelar och liknande och fotar o dokumenterar, så.. Kort sagt, hur gör ni? /anders |
|
På E46:an slutade verkstadsserva jag vid typ 20.000 mil och E39:an likaså - den har passerat 20.000 mil. Enklare åtgärder som oljebyten med filter och byte av t ex. termostat, vattenpump, disa-ventil etc. gör jag själv. Det jag inte kan lösa smidigt själv får en lokal verkstad göra...sparar alla kvitton och gör anteckningar. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Ja det är nog sant det Johan, jag kanske ska rulla vidare med Gör-det-själv-metoden på den kärran vid det här laget. Undrar om det finns någon info online vad man gör vid de olika servicetillfällena/miltalen på en E46. Jag gör ju förutom olja/filter saker o ting såfort de dyker upp liksom, men man kan ju kanske läsa på för skojs skull hur "programmet" ser ut. |
|
Det står i serviceboken, vilka servicepunkter som skall göras vid vilka tillfällen (oil, insp1 och insp2, samt tidsintervall för broms- och kylarvätska). Jo, när bilen har rullat 20.000 mil och/eller är tio år gammal, är skicket betydligt viktigare än stämplar i serviceboken. Jag dokumenterar alla serviceåtgärder och skriver själv i boken med hänvisning till kvitton/anteckningar. Byte av reservdelar dokumenterar jag inte alltid, beroende på vad det är - vissa saker är rätt tydliga om de är bytta eller inte... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Efter 8-10 år hade jag slutat lämna in på verkstad och gjort allt jag kan själv. | |
| På motorcykeln så servar jag själv och skriver word-dokument med miltal, datum och vilka åtgärder jag utfört. Bifogar bilder (ibland) samt kvitton till det. | |
Vettigt Grelle. Jag har också sparat kvitton och bl.a kilat in lite lappar med datum och miltal för åtgärder såsom stift och annat i servicemappen, men jag ska väl ta o "formalisera" lite som du gjort kanske. Har ju även massor med bilder relaterat till service och reparation i olika relevanta mappar på datorn. Tack Johan, för fortsatta kommentarer. /a |
|
Jag slutar med service från den dan jag köper bilen, dvs jag lämnar aldrig bilen på service. Jag gör allting själv. Vill du ha något bra gjort - gör det själv. Jag följer bara tid/milrekommendationer och sedan noterar det i serviceboken med egen stämpel och sparar alla kvitto på allt inköpt. Jag litar inte på verkstäder. Byter jag olja så dränerar jag det gamla över natten sedan fyller på med ny billigare olja kör igång bilen i några minuter sedan dränerar igen och efter det in med ny rekommenderad olja. Kanske lite överdrivet men hur många verkstäder skulle göra så? Hur vet du att dom ens byter filter? Behöver man påminna om "kalla faktas avslöjandet" för några år sedan. + Sparar massa pengar + Stenkoll på vad som görs + Ingen att klaga på än dig själv om något händer + Roligt/tidsfördrift - Ingen stämpel i boken but who cares? |
|
| Har aldrig fattat det där med stämplar, många kikar bara i boken, verifierar inte ens kvitton utan kvitton är stämpeln inte värd mer än ett potatistryck, och även om man har kvitton så är det inte säkert att det är rätt. | |
| Tomas_E36. Det spelar ju roll hur gamla bilar du kör då. Om jag köper bilar som är äldre än 8-10 så blir det ju samma som för dig. Men min nuvarande -16 får verkstaden hantera, även efter gratis service gått ut. Tror faktiskt bilens andra ägare kommer bli misstänksam om den inte servats på verkstad när den är 4 år. Sen då personen tror jag bryr sig. | |
|
Tyvärr är det hur enkelt som helst att "fixa" Bmw stämpel i serviceboken idag.. Det bästa är ju att ta in bilen på ett M-test eller vad det kallas , även skicket på bilen säger ju en hel del samt ägarhistorik. |
|
| Ja jag menar ju så klart äldre bilar. Ska inte väl jag göra service på en -15. Men efter de första 3-4 gratis service som ingår så skulle jag börja serva själv. | |
| Viktigast är ju stämplarna så länge det går att ha en motor garanti. Sen är det viktigt med dokumentation, men behöver ju inte vara i form av stämpel. | |
|
Jag servar i allmänhet mina bilar själv bara garantin upphört. Har hittills aldrig mött någon negativ kommentar över det när jag sålt bilarna. Men jag spar varenda kvitto på allt jag köper till bilen och då förstår troligen köparen att det är genomfört. Och serva bilen är inget högteknologiskt som blir sämre av att det görs hemma. **BMW-ägare i 35 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
Jo, egen omsorg och dokumentation kan smälla ganska högt om man träffar en köpare som förstår sig på vikten av detta. Jag hittade bilder på min egen f.d. bil för massa år sen där köparen lagt upp bild på den pärm med dokumentation som jag hade till bilen han köpte av mig, och kommenterat att "Såhär ska det se ut". :-) |
|
Själv skulle jag vara fundersam oavsett hur mycket kvitton någon visar upp. Hur rent har man gjort när man bytt skivor - så det inte wobblar. Är bromsverkan inte 100% jämn ända till tvärbroms undrar man ju. Kvitto att du köpt styrleder - jaha, men hur är jobbet gjort? Minns en diskussion här där en köpt en bil och skulle byta något vad gällde det och inget var original riktigt verkade det. Problem att få original att passa. En del saker är ju arbete som smörja och justera upp leder i spakar och pedaler och annat. Tycker alltid jag kännt det vid ordinarie service att det känns fräschare än när jag lämnade in den - syns inte på kvittot. Så det där - jag har bytt olja så jag har gjort vad bmw verkstad gör på service - köper jag inte riktigt. Om det är värt pengarna är en annan sak dock. Men jag skulle aldrig jämställa DIY med bmw verkstad. |
|
|
Nip, du skulle nog sova dåligt om du visste hur mycket det fuskas på stora verkstäder... ;) Då är en liten verkstad bättre då de är extremt beroende av att ha bra rykte hos kunderna - stora verkstäder har tjänstebilsflottor som de största kassakorna och på en storverkstad råder stor ackordspress där det medvetet uppmanas att ta diverse genvägar vid t ex. service. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ignorance is bliss - som man säger. Servicebokens punkter: - kontroll av .... kan det säkert vara si och så med, gissar man, såvida det inte medger byte av något då de säkert kollar. Jo, jag har lämnat kravet på att fylla serviceboken mer med bmwstämplar med min bil nu. Tänkte se om det försvarligt att underhålla den 10 år till så blir det min sista bil förmodligen - sedan blir det färdtjänst..... Bara om jag skulle värdera bil att köpa spelar det roll. Om förgående och senaste ägare har bmw stämplar hela vägen känns det bättre än om det slutar med dessa x antal år tillbaks. Riktigt stora mysteriet med service för min del och bmw är att man inte har ett bra system med lånebil - riktigt sällsynt det. När jag bodde i skåne blev det Ystadbilcenter som har suveränt system. Ford hade alltid bra nästan självkostnad hyrbil när man lämnar på service. Fristående verkstad jag kör nu debiterar lite kilometer på fakturan när den kommer - helsmidigt(blir några tior). Skulle jag köra på bmw härifrån alla riktningar så skulle det blir separat hyrbil med extra kostnad minst 1000 spänn för bara det varje service - det stoppade i alla fall jobb från mig. Nu skall jag in och byta airbag och det görs medan man väntar på bmw - annars hade jag struntat i det också. |
|
|
Hej! Tyvärr kan jag bekräfta Johan B:s bild. Praktiserade på en stor auktoriserad Volvo verkstad en gång i tiden. Det fuskades hej vilt. De tog betalt för tändstiftsbyten som aldrig gjordes. Dessutom stal mecken de nya tändstiften till sitt svartjobb på kvällen... Servar själv så fort alla garantier är borta. Eventuella ytterligare reparationer görs på liten icke auktoriserade verkstad. Det är bättre att köpa en beg bil av en person som servat själv skött om sin bil än av tjänstebilsbrukaren. E |
|
|
Om trådskaparen tänker köra bilen till skroten innan hen är klar så ser jag det enbart som upp till hens lathet/intresse/vilja huruvida hen gör servicarna själv eller lämnar in någonstans. Även om hen lämnar in så behöver det inte vara på märkesverkstad. Vad gäller huruvida man kan lita på kvitton resp servicebok så kan man vara precis lika konspiratorisk mot båda, det fuskas ordentligt på många ställen. Fördelen med om man köper från en privatperson som har kvitton är att man iaf får en känsla för säljaren, är det en genomärlig och helöppen människa, eller en lite halare säljare. Det är svårt att få av tidigare verkstadsstämplar. Till syvende og sist så kommer det ner till huruvida man litar på andra parten eller inte. |
|
|
Direkt när maskinskadeförsäkringen slutar gälla kan vara en bra tidpunkt att börja serva själv. Om man dessutom ändå byter olja och filter själv mellan varje service redan från början så vet man åtminstone att det är rätt gjort. ;) "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.