AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.895

F10 / F11 Stenskott från framhjulen upp på tröskellådorna, framskärmar ! FRÅGA !

Sida 1 av 2

Hej F10/11 ägare .
Behöver lite hjälp från alla som kör-äger F10/11 modell !
Jag planerar byta E61 mot en ny F10/11 och jag hör från kollegor samt läst på nätet att det förkommer en hel del stenskott från framhjulen upp på tröskellådorna, framskärmar samt även nederdelarna av framdörrarna pga. märklig BMW konstruktion.
Har ni upplevt samma sak på era bil eller detta beror på däck modell eller annat faktor ??
Tack för svar i förhand.

Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Har på min M135-18" som vinterfälgar
från E60. De har lite fel ET, dvs ca 10mm
utåt/sida. Det kastar från framhjulen vill
jag lova när man svänger.

Mvh Jonas B.
e3
336
e39520it
520dT -14
Kör med 245-18'' original, och 17'' på vintern, på min och även fast den har stänkskydd sedan den var ny så är tröskellådorna ganska matta av sten/grus. Dörrarna är hela och fina, kanske lite matta allra nederst....
Jamtime
F10 har liknande veck nederkant dörr som min F31 och den nedre delen av dörren får ta emot mycket. Över huvud taget sprutar det frisk läng sidorna och jag har övervägt att eftermontera stänkskydd. Dock inga stenskott ännu men bilen blir fort skitig. Min har bara gått 1200 mil. Kan tänka mig hur en bil kan se ut som gått 10 000 och på en del sandade eller grusiga vägar..

Jag har originalhjul. Här har form fått gå före funktion!
Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
Monterade stänkskydd på min f31 och visst blev det mindre skit på sidorna men det stänkte upp rätt rejält ändå. Sidorutorna blev rätt skitiga utan, något bättre med skydd.
Tror inte att man klarar sig från stenskott trots stänkskydd, skyddsfilm hjälper förmodligen. Dagens grus har rätt så vassa kanter så det blir ganska bra blästringseffekt på lacken.
Jag funderar på att montera skyddsfilm på tröskel och stänkskydd fram.
Jamtime
Jag tror dig Boeuf! Blir nog film på trösklar och dörrarnas nedre vinklade del istället då.. :)
Hej alla.

Tack för svar.

Är detta verkligen problem som drabbar alla F10/F11 ägare ??
Har inte hört mycket av dem problem allmänt, annars skulle detta varit stor problem med tanke på hur många F10/F11 rullar på vägar i Sverige ??

Är det värt att satsa och köpa sig en F11 idag med tanke på dem problem ??

Tack för svar i förhand.

Hälsningar

Jamtime
Jag kan inte se det som ett problem som skulle styra val av bil. Vill du ha en F10/11, go for it! Nej verkligen inget problem av den digniteten!
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Bara handla, tystaste bil jag kört/åkt.
Alla bilar har sitt.

Mvh Jonas B
Har en vit och inte sett något på dörrarna, däremot märker jag att vid blaskväder så stänker det bra på sidorna och rutorna. Är inne på att montera stänkskydd. Skulle dock vilja se lite bilder hur en vit F11 ser ut med dessa.
Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
Googla så skall du finna.
Här ser du länk på stänkskydd vita F10:
Länk

Länk

Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Finns original till F10/11. Köpte till de främre
nyss för 550kr. Passar ej M-model, men går
att få dit snyggt iaf.
Har hört att de ska finnas lackade
eftermarknads någonstans......

Mvh Jonas B
Har monterat på en med m sport paket passade alldeles utmärkt.
Hej alla

Det finns många bra exempel / bilder där man har monterat original BMW stänkskydds på M-modeller, se nedan länk till några bilder.
Jag tror att BMW har gjort för båda modeller samma stänkskydd som många missar på ÅF sida att informera kunder.

Länk

Länk

Länk

Fixar en mek att sätta fast se på en timme? Lurar på om man skulle göra det samtidigt med däckbyte i vår.
Det passar bra att göra samtidigt som däckbyte. Tog ungefär en timme för mig att montera samt byta däck.
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Lackade om trösklarna på min förra F11 pga detta problem. Var även en del stenskott upp på dörrarna på sidorna.

Bilen var en m sport med drygt 10000 mil på mätaren. Den var solidsvart som kanske gjorde att det syntes mer på denna än en vit eller silver.
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
De stänkskydden jag köpte var inte till
M-modeller sa de på BMW, passade som
om de endast vore för M. Riktigt bra.
Bara tvätta innan då det är en självhäftande
del som tätar. T.o.m nya plastpluggar i en
påse. Tog nästan en kvart totalt att montera
efter tvätten.

Mvh Jonas
Verkar att många har missta detta problem på F10/F11, eller detta handlar om enstaka bilar som har råkat för problem med stenskott.

Många F10/F11 rullar på svenska vägar men inte många personer säger att dem har problem med stenskott !! Märkligt !!!

Vad tycker NI ??

MVH

Visa användare
296
LGstar
F11 530da -16 M-sport
innovation edition
X-drive
night-vision
Led
EDC
softclose
stolvent
är egentligen inte så märkligt.

om 1000 bilar är felfria och 3 har problem, och dessa tre skriver om det.
då blir det en diskussion om det.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.