|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Det började med att jag tyckte att bilen gick onormalt oroligt precis när den hade startat vid kallare väderlek (-5 och neråt). Jag köpte en bluetooth adapter från Carly och tillhörande programvara. När jag körde en diagnos så fick jag felkod på två glödstift. Där har vi problemet tänkte jag. Innan jag hann att byta glödstift så smällde det till och blev -18 och bilen startade inte. Inte speciellt konstigt alls med tanke på att två glödstift var kass. Körde för skoj skull en diagnos igen och då fick jag felkod på samtliga glödstift. Inget att fundera på, så jag beställde sex nya av Bmw och monterade dit. Nu försvann felkoderna och allt var frid och fröjd igen. Trodde jag. Det gick nog någon vecka med mildväder så den behövde aldrig glöda tills för ett par dagar sedan då det blev -7 och frugan skulle iväg. Då skaka den en hel del men startade i alla fall. Var ute nu och kollade av eventuella felkoder och mycket riktigt, nu satt det felkod på samtliga glödstift igen! Nu till min fråga. Jag vet att det sitter ett glödstiftsrelä som kan strula. Hade jag fått felkod på det, eller sätter den felkod på mina nya glödstift för att den inte kan sätta felkod på relät? Bilen i fråga är en E61 535d -07 Mvh Brännwik | |
|
Hej ja det sitter en styr enhet på sidan av blocket som styr glödstiften Den brukar bytas samtidigt som stiften Byte allt på min 535a förra året Mvh |
|
| Vanligt med felkod på flera stift när boven är relät | |
|
Hej! Jag fick också problem nu i December att starta bilen en dag när det var -7 grader, och den hade varit ute ett par dagar. Fick köra på starten bra länge och den hostade till sporadiskt. Till sist hoppade den igång. Kontrollampan för glödning tändes, men tror inte att glödstiften tändes. Mina felkoder: Motor Control: Engine / Motor Fault: Glow plug cylinder 1 Code: 4212 Fault: Glow plug cylinder 2 Code: 4222 Fault: Glow plug cylinder 3 Code: 4232 Fault: Cylinder 4 glow plug control Code: 4242 Fault: Glow plug cylinder 5 Code: 4252 Fault: Glow plug cylinder 6 Code: 4262 Fault: BSD message failure Code: 42DE Eftersom BSD felkoden visade fel på glödtidsrelä bytte jag det. Efter byte nollade jag felkoderna, och dom har inte kommit tillbaka. Glödtidsrelä köpte jag hos Mekonomen, BERU var fabrikatet. ///Ola |
|
|
Tack så mycket för era svar! Ett relä är beställt. Dum fråga kanske men kan mina nya glödstift tagit någon skada av att relät är kasst? Ola, vad har du för diagnosprogram? Mvh Brännwik |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Nej det har dom inte. Man kan testa glödstiften med ett vanligt bilbatteri, blir dom röda efter nån sekund så är dom OK. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
testa dem bara i några sekunder annars går dem sönder, tror dem ska ha 5v egentligen.. fyfan reläet har jag bytat på min jävla helvetes trångt är det. många svordomar |
|
| Reläet (styrdonet) ska bytas underifrån, då är det inte trångt. | |
|
Ta inte den "snabba" vägen när du byter relät: Det var sjukt trångt och när jag väl "kom fram" till relät fick jag inte loss den 4kantika kontakten, satt åt som FAN! (trodde jag var korkad, men andra har tydligen haft problem med detta med) Skruva bort insuget, går minst lika snabbt (om du inte skulle lyckas få bort kontakten) och du sparar mycket svordomar |
|
| Backard, jag höll på båda underifrån och ovanfrån lika trångt för de.. | |
|
@Mr Brännwik! Jag använder två olika diagnostikverktyg. 1. Carly för BMW. 2 OlaO INPA. Carly är lätt att ansluta till bilen (OBD Bluetooth), och man får ett skapligt resultat presenterat i smarttelefonen (App). INPA är lite mer omständligt eftersom man har programmet i dator med en tillkopplad USB<=>OBD K+ D-CAN kabel. Utmaningen här vid installation är att få fast drivrutinen i datorn för kabeln! Men när man väl är uppkopplad får man exakta svar på vad ens felkoder betyder. Jag gjorde bytet enligt , men det var inte lätt. Bra och mycket lyse underlättar och kontakterna fick jag ta en skruvmejsel och försiktigt pilla upp för man har inte den kraft som behövs i fingrarna! ///Ola |
|
|
Lyfter tråden igen. Hej på er, För snart två år sedan bytte jag både glödstift och relät. Bilen har rullat ca 3000 mil sedan dess. Nu har den börjat gå oroligt vid uppstart när den är kall. Har kollat efter felkoder, och mycket riktigt så ligger det felkoder på samtliga glödstift. Då har jag två frågor, hur kan dom redan vara sönder och hur ska jag veta om det är relät eller stiften? Ser INTE fram emot att byta dessa grejer igen... Mvh Brännwik |
|
|
Har du fel på alla så vågar jag skriva att det är reläet som gett upp igen tyvärr. Det positiva är ju iaf att det e bra mycket lättare att byta enbart reläet. Men måste fråga Vad har du exakt för felkod? |
|
|
Hej har samma problem på min byte allt i glöd väg för 3-4 åren Och nu börjar min också gå oroligt vid kall start vid 3-9 plus grader Men startar riktigt vid minus grader Märkligt?! Måste vara riktiga skit grejer som bmw har använt sig av Mvh |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Är en förbrukningsvara. Dåliga glödstift har typ sönder reläenheten, vet inte hur många vi bytt bara senaste året. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jo men man ska väl inte behöva byta glödningen varanat år? Går inte att försvara att det är dålig kvalité Inte ofta man hör om något annat bil märke som byter glöd relä så ofta som på en bmw Mvh |
|
|
Har nu efter att fått smälta detta några dagar beställt nya glödstift och relä. Tycker det är uruselt att det inte håller längre. Har kvitto på att de är bytta av tidigare ägare också. Som jämförelse så sitter original glödstift i min gamla V70 med 45000 mil kvar och funkar fortfarande. Hoppas verkligen att det håller betydligt längre denna gång... Tack för er input! Mvh Brännwik |
|
| Börja med reläet! Glödstift pajar inte titt som tätt. Utan tvärtom brukar hålla VÄLDIGT länge. | |
|
Byter rubbet så ska jag förhoppningsvis inte behöva tänka på detta på länge. Glödstiften kostar inte speciellt mycket så det känns bra att de också är nya. Mvh Brännwik |
|
| Hej, hur har det gått för dig Brännvik? | |
|
Jodå, jag bytte rubbet på juldagen och nu startar den fint även när det är - 10. Hoppas innerligt att det dröjer tills nästa gång. Fördelen är att nu har jag fått rutin på just detta momentet. 😉 Mvh Brännwik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.