|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har precis köpt mig en 323ti. Tanken var att köpa en "busbil" och en liten compact med 6:an och bakhjulsdrift låter väl kul, tänkte jag! Men vilken bil, jag visste inte riktigt vad jag köpte tror jag! jag ler bredare i denna bilen för 15000kr än jag gjorde i min S4 4,2 -04 :) Nu har jag snöat in och beställt en HR väghållningskit till bilen. körde ett CUP 35/15 Kit då jag vill åka hyfsat bekvämt till vardags. tanken är att åka lite Bana för skoj skull i sommar. kommer CUP kittet från HR kännas lite klent kanske!? Vad bör man byta i övrigt för att få den lite fast och fin på vägen? jag vill inte bygga ren banbil utan bibehålla komforten någorlunda när det ska vardagsåkas. Vilka hjul är att föredra på denna bil? 18"? | |
|
Hej Den ska ha 17 tums hjul. Har haft 2st och i olika omgångar, och det är den roligaste bil jag haft. Saknar den nästan varje dag :-( Att få till bättrehjulvinklar i fram är mitt tips 1. m3 3.0 bärarmsbussning ( ca 500:- ) 2. M3 3.2 topplagringar (ca 1500 :-) 3. m3 3.2 bärarmar ( ca 4000:-) Böra med 1 och lägg på och 3 beroende på budget. Nästa steg är att byta diff. blir en helt annan bil. Orginal har utv 3.07 jag bytte till 3.73 perfekt för bana, funkar i vardagen däck är a & o på bana. Federal RSR 225/45/17 funkar i vardag och på bana och är förvånansvärt billiga. /// Pär |
|
|
Reddander: Grymt svar! Det låter ju överkomligt :) då får jag börja med bärarmsbussning och topplagringar när jag ändå är där och skruvar på HR kittet. Tror du jag fegade för mycket med 35/15 sänkning borde jag kanske gått på något styvare..? Hornen bara växer när man läser om 323ti på forumet. hade ingen aning om hur poppis den verkar (verkade) vara. Ang diffen, vart hittar man enklast en begagnad diff? finns det något speciellt artnummer man ska leta efter eller hur går man enklast till väga? att svetsa är ju inte att tänka på... |
|
|
Grattis! Har haft två av motsatt motorisering, 316g som går på bensin eller biogas. Givetvis klimatkompenserat med en 850 v12. En polare satte dit insuget från en 328 och vann en del på det. Stålomspunna bromsslangar, ett shortshiftkit och byta så mycket stag och bussningar som möjligt när du ändå river i annat. Clausautoparts.se har grymma priser. Kolla ventilkåpspackningen, den kan fukta lömskt och knappt märkbart. Lycka till Asken |
|
|
Hej! 325 Insug och shortshiftkit sitter redan på, Ventilkåpspackningen verkar vara bytt, man ser limrester. Vevhusventioationen verkar vara hemma snickrad med grova slangar och slangklämmor. finns det någon anledning till att bygga om den? Ang byte av bussningar mm så upptäckte jag att höger framhjul stod snett... det lutar inåt i överkant. när jag hade av hjulet så kunde jag inte känna något glapp. bilen känns orolig i framvagnen med vibbrationer till och från.. Bromsarna är nya bak och nästan nya fram så dom får sitta kvar (Ett tag) Vinner man mycket på att börja ändra framvagnen med M3 delar om man jämför med att byta mot nytt orgnial... det ser ju lockande ut att köpa både fram och bakvagnskit på Clausautoparts.se och montera samtidigt som HR kittet.. som jag ser det blir det ju lite pengar över till Diff :) |
|
|
hmmm, detta kan inte vara rätt. bakvagnsbussningen ska väl knappast kunna röra sig så? jag blev lite förvånad för jag har inga missljud, något slingrig kanske... |
|
|
Någon som testat www.strongflex.eu ? Hittade dom via AP och priserna är ju bra.. hamnar på samma kostnad (inkl frakt) som "vanliga" bussningar hos mekonomen... Tänkte nummer 5 Länk Och nummer 3 Länk Vad tror ni? |
|
| Ett alternativ till H&R Cup-kitet hade ju varit Bilstein/Eibach Pro-kit/B12, då med "riktiga" sportstötdämpare. Kostar en tusing mer eller se skulle jag tro. Sen slipper man köpa genomslagsgummin osv då de är inbyggda i Bilstein :) | |
|
Ang diff så passar de från e30 och e28 och från vissa tidiga e34. Du får lägga ut en köpes annons här och på rejsa. Och jag skulle satsa på 3.73 i utväxling. |
|
|
Yes! Ska lägga in en köpes annons. Jag har lusläst forumet ang om man kan ha lamelldiff/diffbroms kombinerat med ASC+T och det verkar ju vara 2 läger :S Vissa säger att det funkar, att dom kör runt med det utan problem och andra säger att man inte kan kombinera dessa 2... vad gäller egentligen? |
|
|
har hittat en diff från en E34 320. kollar jag vin decoder har den som utrustning: 209 Limited Slip Differential (25%) Enligt realoem : Länk Hur vet man utväxling? nummret på själva diffen är S4,45 468 |
|
|
Hej, Jag hittade två brickor i framvagnen när jag rev ner allt för att byta alla bussningar. Det är mellan stötdämparen och navet på skruv 3 Länk det är alltså 2 brickor på varje skruv. Har någon satt dit detta för att ändra hjulvinkeln tro? För övrigt ska jag byta samtliga bussningar och tänkte prova orginal fyllda med rutlim. Med vänlig hälsning, Joel |
|
|
Att lägga brickor där är ett sätt att få mer camber, vanligt knep hos dom som åker bana med bilen. |
|
|
Ok. Jag la nämligen märke till att höger hjul hade mer camber än vad vänster hjul hade. Man ser det utifrån med blotta ögat. Kan man justera camber? |
|
|
Ja 4.45 utv, passar bra i en rallybil men inte för gata och bana. Du testar utv genom att räkna hur många varv du snurrar på ingående axel för att få 1 varv på utgående. Dvs du får vrida 4,45 varv på ingående. På en 3.73 uv för du snurra 3,73 varv |
|
|
Reddanger: Tack för infon, det har hjälpt i sökandet! Jag har fått tag i en LSD med 3,45 utv, kan det vara en bra kompromiss? Bilen kommer ju rulla 90% väg och jag är lite orolig för varvet. Eller fegar jag lite kanske? För övrigt är samliga bussningar bytta och H&R kittet på. Allt blev insladdat på sin plats igår kväll. Blir 18 år gammal bakom ratten i denna bilen :) |
|
|
Detta var intressant! Ska man lägga brickor mellan stötdämpare och nav på båda bultarna nr 3, om bilen annars är original? Ska man göra det på både vänster och höger stötdämpare, eller beror det på om det är mest vänster eller höger svängar på banan? Hur tjocka bör brickorna vara? Är det lämpligt att lägga på brickor innan bankörning och sedan ta bort dem efter bankörningen? |
|
|
Rekommenderar dig att börja läsa projekttrådar på rejsa.nu, vi är många som kör/kört Compact på bana där. Kunskapen är stor! Jag började själv med ett mjukare chassi som du beställt (fast billigare märke och antagligen sämre) men om du inte ska använda bilen på vintern rekommenderar jag ett vettigt coilover-kit typ D2 Trackracing. Tack vare inställningen av dämparhårdhet går det att åka förvånansvärt komfortabelt till vardags. ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
yes Davve, ska in och grotta på Rejsa. Jag börjar lite lätt i år och ser hur stort inresset blir, spårar det ur så känns det ju som man kommer gå all in och göra den mer eller mindre obruklig till vardags :) Jag tycker hur som helst att länkarmsbussningarna fram känns slappa trots byte. var inne på framvagnsinställning och dom var bra mjuka bara man tryckte på däcket med handen framifrån... Funderar på M3 BMW org bussningar. dessa ska väl vara förstärkta? passar dom att pressas rakt i mina "fästen" och på länkarmarna? Vill börja nu med gummibussningar och inget powerflex eller liknadne. blir jag helt förtjust i bana känns det som nästa steg är alu eller Millway.. |
|
|
richo 3-4mm brickor på båda bultarna på både vänster och höger, du har dom permanent och måste göra hjulinställning efter ingreppet. Jag tror det blir ca 2 grader camber vilket funkar bra även på gata. Sliter däck hyfsat jämt. 3,45 utv är ju bättre än orginal 3,07 men jag föreslår 3,73, funkar bra för gata också. M3.0 excentriska orginalbussningar skulle jag absolut ta och ser ingen anledning till att ha annat på trackdaybil. |
|
|
M3 excentrisk bärarmsbussning fram funkar utmärkt! Det hade jag. Hjulinställning ett måste, den ger toe-out annars vilket käkar upp insidan på däcken på nolltid och ger en mycket nervös styrning. Man kan med fördel ställa lite toe-out, ca 0.15gr per sida. Strong-flex är prisvärt, hade detta i hela bakvagnen och till krängarna. Kan vara lurigt att montera bärarmsbussningarna, kapa dem lite på längden så går det bra om problem uppstår. ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.