AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
6.016

M3 E46 Byte av Skivor och bromsbelägg, Vilka?

Sida 1 av 2
Visa användare
10
Gezim86
BMW M3 E46 -02 SMG
Hej, det är dags att byta skivor samt belägg på min M3 e46.
Vad kan ni som har bytt till annat än original kommendera.
Jag ska inte köra bilen på bana men vill ändå ha ett bra kitt för gatubruk.

Tack på förhand!

Gezim.B
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Bromsskivan fungerar fint med original, för här i Europa är väl bromsskivorna fram flytande - eller hur?

Det är i bromsbeläggen som den stora vinsten sitter i.

Finns flera som är nöjda med Ferodo Performance DS beläggen som för gatbruk, men med högre prestanda än vanliga bromsbelägg. Finns även StopTech Street Performance som är i samma klass som Ferodo Performance DS.

Nästa steg kommer du till belägg som Ferodo DS2500, Ferodo DS3000, CarboTech XP8, Pagid RS42 och liknande. Dessa är gjorda för banracing men har samtidigt egenskaper för att kunna köras på gata.
Men eftersom du inte kommer att köra på bana så skulle jag inte rekommendera några av dessa då du inte kommer att utnyttja dess positiva egenskaper (du kommer bara att märka deras "negativa" egenskaper såsom risk för gnissel och mer bromsdamm).

Byt bromsvätska också, det ska man ändåså göra vartannat år. En bra DOT4 eller DOT5.1 fungerar alldeles utmärkt - finns inget behov för värre än så. Här är en lista över lite olika alternativ - tex ProMeister DOT5.1 hos Mekonomen är ett prisvärt alternativ.
Länk

Här finns mer läsning om bromsbelägg och liknande frågeställning
Länk
si
470
sirtobbe
Bmw M2 competition - 2019
Bmw 325i touring - 2008
En annan sak att fundera över är csl skivorna på 345 mm med tillhörande adapter för att flytta ut oken. Ökar bromsförmågan ytterligare.
iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
Jag kan tipsa om att det går att köpa ATE skivor som är identiska med original men utan BMW stämpel på t.ex autoteilemann.de för runt 1500kr styck (både i 325mm och 345mm storlek). Så länge du inte kör på bana så behöver du inte byta till större eller tjockare skivor.

We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Kan även rekommendera Zimmerman. Identiska med original.
Is
157
Isty
M3 e46 -02
Volvo V40 T5 Carbon Edition -16
M2 juli/aug
Ställt denna fråga på M3forum.net och alla sa Performance friction skivor tillsammans med deras PFC08 belägg. PFC08 är förvisso till bankörning men om du enbart skall köra på gata så är Z-rated ett bra belägg till det(samma märke).
Skivorna kostar dock 4-5000 styck men de skall även hålla mycket länge än billigare skivor, gör gärna lite läsning om det :).
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Isty : Stämmer det att på den nordamerikanska marknaden så fick aldrig E46 M3 de flytande bromsskivorna som Europa har?

Förklarar isåfall till viss del varför man mer än gärna går över till andra alternativ på den nordamerikanska marknaden.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Original BMW (Euro och US), ATE och Zimmerman är alla flytande skivor. Du får 2-3 omgångar av dessa skivor för samma pris som 1 uppsättning Performance Friction. Om det inte är en ren banbil ser jag ingen idé med att köpa skivor för 10K. Dom 3 förstnämnda har bra hållbarhet.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Enligt ETK är det flytande för Europa och vanliga för US
Europa Länk
US Länk

Även Turner Motorsport indikerar samma sak
Länk

Även E46 M3 FAQ på BMW M Registry indikerar samma sak
Länk
"With the exception of U.S.-spec M3 models, the brakes also feature cross-drilled rotors and a two-piece "compound" design whereby..."
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Du har rätt BMW-Slangen, jag hade för mig att USA hade andra skivor med så jag kollade på bmwfans ETK och fick fram samma art.nr. Men dom har ändrat designen så jag måste ha tryckt fel. US har ej flytande, men det spelar ju ingen roll för oss som handlar delar i Europa. :)

Det är likadant på E39 M5, flytande i Europa och icke flytande i USA.
Eller köp begagnade Brembo Porsche 996 ok samt adapter från USA så har du rejäla bromsar, funderar sätta det på min Alpina, oken får du för runt 500 euros från Tyskland och adaptern runt $100 paret, åså kör du med CSL skivorna istället till det så har du rejält med broms i bilen för bana....
Visa användare
10
Gezim86
BMW M3 E46 -02 SMG
Grabbar jag tackar så mycket för så grym respons av er.
Har nu lite alternativ så det blir att forska vidare på vad jag tycker
passar mitt körsätt. Kommer att handla grejerna om någon månad kan skriva vad det blev för nått då och vad jag tycker om dom..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Pean Sverige är väldigt duktiga och har rimliga priser på bra bromsprylar!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Jag blev rekommenderad StopTech Street Performance av Pean när jag bytte på Z4:an och ville ha ett tåligare gatbelägg (kör inte bana). Håller med Johan, väldigt duktiga och proffsigt bemötande. Helt okej pris med, har för mig att det kostade ca 1600:- runt om. Nåt på 900:- fram och 700:- bak.
Visa användare
10
Gezim86
BMW M3 E46 -02 SMG
Har ringt runt lite till olika företag ang. skivor samt belägg.
Pratade med en kille som heter Andreas, på Bromsmannen.se
( Länk ). Han har hållit på med bromsar i 10 år och han hade sålt Zimmerman och andra märken förut.
Men sedan 4 år tillbaka så hade han börjat med skivor/belägg som han beställer ifrån centricparts.com från USA, ( Länk )

Skivorna är försänktborrade/slitsade och rostskyddsbehandlade.
Och enligt honom så ska dom vara minst lika bra som original.
Skivor+belägg fram samt skivor+belägg bak kunde man får för strax
under 7000kr, och det enligt mig inte alls dyrt. Men då är frågan om det
är värt att testa dessa och hoppas på att det är OK grejer eller vad tror ni?

Har någon här köpt broms från honom så vore det grymt bra ju för då kan man gå lite efter det också.

Mvh
Gezim B
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
När du frågar "om det är OK grejer", vad är förväntningarna? Hur ser kravbilden ut? Hur hårda är kraven? Vad är användningsområdet? Vad är primära och sekundära egenskaper just du är ute efter (alla har olika preferenser och olika prioriteringar)? Hur kommer de att användas? Vad är primära egenskaper? Är det lång livslängd på skivor? Mycket eller litet aggresiva mot bromsbelägg? Är det viktigare att de biter lika bra kalla eller är det acceptabelt med en lite sämre friktion vid helt kalla skivor? Bromsdamm, spelar det någon roll? Vissa sätter coating väldigt högt pga estetiska skäl, vissa bryr sig inte. Med mera, med mera, med mera. Vissa personer har stenhårda och väldigt specifika krav. Vissa har nästan inga krav alls. Du ser hur den multidimensionella kravbilden nyss exploderat :-)

Det är allitd enklare (oavsett vlken produkt man köper) att sätta sig ned och fundera på vilket sätt jag kommer att använda produkten och framförallt - vad vill JAG ha och vad prioriterar JAG. Istället för att titta på allt utbud och bestämma därifrån. Detta gäller alltifrån bromsbelägg till tvättmaskiner.

Det första som alla kunniga företag inom området (som tex PEAN eller Bromsmannen) gör är ju faktiskt att fråga kunden en hel del frågor och skapa sig en uppfattning om användarscenariot. Och med deras kunskaper och erfarenheter så kan de rekommendera en viss produkt. Det är ju här deras styrka finns och är väldigt svårt att ersätta med något annat.

En produkt som passar en person behöver inte nödvändigtvis passa en annan.

Bara för att vara tydlig : jag försöker inte vara dryg på något sätt.

Men tänk efter : är inte den första frågan man faktiskt borde ställa sig "vad ÄR det EGENTLIGEN jag vill ha?" när man köper något.

Ett av de vanligaste misstagen jag ser är att man glömmer bort att ställa sig denna viktiga fråga till sig själv och går direkt till produkterna och till slut kommer man ut med något man egentligen inte behövde (ett beteende många företag som tex elektronikkedjor redan vet om och dessutom utnyttjar).
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Enligt Centric parts hemsida är inte deras skivor till E46 M3 flytande, snacka om nerköp.

För 7000:- kan du få flytande ATE/Zimmerman skivor från Tyskland och sen beställer du Stop Tech Street belägg från Pean. Då inkluderar jag beläggen från Pean i dom 7000:-.
Visa användare
10
Gezim86
BMW M3 E46 -02 SMG
Som sagt så är jag ute efter ett bromskitt som inte är sämre än vad original, och finns det ett matchande broms med original men billigare då är ju det ännu bättre.
Har läst just om skivan från Centric parts och den blir det Inte.
Så nu lutar det mer åt att jag kör på original som absolut lever upp till mina förväntningar.
Men innan jag bestämmer mig för det så tänkte jag höra om en skiva till som jag såg i en annan diskussion om just till m3 e46, ATE. Vad tror ni om den är den hyfsad samma/lika jämfört men original? Är inte så insatt i just broms så därför blir det också en del frågor. Hade då tänkt dessa skivor samt Stop Tech belägg från Pean. Dessa skivor ska vara flytande snackade dom om i diskussionen som jag såg detta i, stämmer det?Länk
Länk

Tackar för tipsen/råden ni kommer med!!
iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
ATE skivorna är flytande och identiska med original (förutom BMW stämplar). TRW skivorna är inte flytande och är inte lika som original.

Tyvärr så har inte ATE eller zimmerman skivor till M3E46 bak för eftermarknaden.

Om du vill köpa original kostar en framskiva 1927SEK och en bakskiva 1422 SEK på Leebmann24.de just nu.

Om du vill köpa ATE så kostar framskivorna 1500SEK styck nu på autoteilemann.de

We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Det finns flytande Zimmerman skivor bak också, men dom kostar ca 1900:- st och då kan man lika gärna köpa original.

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Gezim86: Vad blev det för bromsskivor?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.