AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.355

Köpråd BMW 318D E91 höga lång till pendling

Sida 1 av 3
Kör i dagsläget en -12 Fiesta TDCi som jag har som pendlingsbil då jag har 4 mil enkel resa till jobbet. Blir ca 2500 mil om året. Den funkar hur bra som helst men det är inte superinspirerande att åka i den, utan den tar mig bara från A till B. Eftersom jag sitter så pass mycket i bilen om dagarna värdesätter jag god komfort, interiör och lite mer körglädje än vad Fiestan i dagsläget ger mig.

Därför har jag börjat snegla på 318D Touring då jag snart är i övergångsperioden med barn och allt vad det innebär. Min budget är ca 110-120k och för detta hittar jag mest 2011:or som gått ca 13-14k mil. Tanken är att jag ska behålla bilen i 5 år. Är det dumt att köpa en som gått så pass mycket när man kommer köra ca 12k mil själv i den? Tanken är att försöka hitta en bil med ca 2 ägare som varit tjänstebil eller "gubbkörd" så att den är väl omhändertagen.

Vad för dyra reparationer/servicar kan dyka upp som är relativt vanliga? Kommer turbon/partikelfilter sjunga på sista versen år 4-5? Var ska man serva bilen i malmöområdet för en vettig peng?

För referens är det något sådant här jag har i åtanke:
Länk
Ri
18
Ribeye
325i -06
Service på BMW är ju som du nog vet "behovsstyrd" så många parametrar spelar in kring när olika servicar behöver göras. Beträffande partikelfilter så håller det absolut mer än 4-5 år - du kan läsa mer om det här:

Länk

Min erfarenhet är att BMW klarar av tidens tand ganska galant. Ekonomin är en annan sak men välhållna bilar verkligen ändå hålla hyfsat i värde. Men som sagt; kvaliteten på inredningen till exempel tycker jag känns bra - ofta känns den fräsch även efter 18-20 000 mil vilket man inte kan säga om många andra bilmärken. Så jag skulle inte vara speciellt rädd för att köpa en BMW som kommer att ha rullat 25 000 vid försäljning.

Beträffande service i Malmöområdet så kan jag varmt rekommendera Autobahn i Svedala. Det är väldigt kunnigt folk som jobbar där (många har först jobbat på märkesverkstäderna i regionen) och de gör allt för få kunderna nöjda. De använder bra reservdelar - original om du vill eller bra eftermarknadsprodukter om du vill - men timpriserna är betydligt mer sunda än hos Förenade Bil. Dessutom har de ju en helt annat intresse för kundens bästa och att verkligen hitta problemen och därefter lösningar.

Många berömmer också Need for Speed i Malmö. Jag har själv inte använt de men jag tror att deras filosofi är lite densamma som hos Autobahn.
Ri
18
Ribeye
325i -06
Förresten; eftersom du skriver att barn finns med i bilden så tänk på att långt ifrån alla E91:or har avstängningsbar airbag. Och det är ett måste om du ska ha en liten och kör själv så det skulle jag adderat till "måstelistan" om jag var dig.
Ribeye: Tack för kommentarerna. Bra synpunkt det där med avstängsningsbar airbag, det har jag inte alls tänkt på. Ok Autobahn i Svela var nytt, har läst om någon i Löderup och även NFS i Malmö som du nämner. För det är väl egentligen där som det annars kan skena iväg med kostnader, att göra alla reparationer och servicear hos Förenade bil. Vad kostar en "normal"-service (om man nu kan dra något generellt) hos Autobahn?

Vad anser du om prisebilden på bilen som jag länkade till? Är 120k rimligt för dom miltalen eller vad är ett bra pris att ge hos en privatperson? Ska lusläsa om partikelfilter nu också för att ha mer kött på benen.

Lutar ju mer och mer mot att Fordaloppan kommer bli utbytt :)
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Trodde det var standard med avstängningsbar airbag. Jag har en -09 och brorsan en -11 bägge har airbagavstägning. Står inget i någon av bilarnas specar om att detta är tillval som gjorts.
Ne
81
NewUser
E350 CDI 4-matic -11
A3 2.0 tdi -10
Om barnstol(ar) och barnvagn(ar) är på väg kan det väl vara en ide att kolla storebror E61 också om du tänkt ha bilen ett par år. Var väldigt nöjd med vår E91 men blev rätt fort fullt i bagaget med liggvagn och trångt höger fram när vi bytte till barnstolen de ska ha från runt 1 år (har den alltid höger bak). I prisklassen 110-120k ska det gå att hitta en fin sån också.
Får kolla upp det där med airbagen, men låter lovande att det funkar i E91an som din brorsa hade gaspo.

Newuser: Tror nog tyvärr 5-serien blir för oekonomisk i dels bränslekostnader men även försäkring osv. Frugan är inte gravid än så det krävs ändå 9 månaders bakning först när det väl händer och sen 1 år innan det är dags för barnstol. Så kommer isåfall vara i slutet av E91ans levnadsår som vi måste byta. Men uppskattar feedbacken.

Något annat man ska tänka på gällande 318D E91?
Ri
18
Ribeye
325i -06
Avstängningsbar passagerarairbag var inte standard i E91 Pre-PCI och heller inte från början på LCI. Kanske blev det dock standard senare under LCIns produktionsår men helt klart; alla LCI har inte avstängningsbar airbag.

Den där röda 318d kändes väl ganska förnuftigt prissatt. Verkar ju vara "gubbkörd" och välvårdad. Folk om bara handtvättar sina bilar = bra folk! :)

Hur det sedan är med andrahandsvärdet på solidröda BMW vet jag inte. Lägger ingen värdering i det men vanliga är de ju inte...

320d kan du ju också spana på. Priserna skiljer ju inte sig så mycket och inte heller skatt och försäkring om jag minns rätt. Tänk bara på att Comfortpaketet är mer eller mindre obligatoriskt - med det får du ACC, farthållare, backradar och annat som de flesta förväntar sig på en bil i denna prisklass.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Min bil e tillverkad 2008/09 alltså precis vid LCI skiftet. Min är alltså LCI och har avstängningbar airbag.

Jag har två barn. En 4åring och en 11åring. Har en stor mountain buggy vagn i bagaget det funkar! Så länge man tar bort jalusigrejen. Det e lite trångt med bakåtvänd barnstol men det går.
Ri
18
Ribeye
325i -06
gaspo: alla E91:or KAN ha avstängningsbar airbag men det var ett tillval - i alla fall för Pre-LCI och tidiga LCIer.

Tillvalet heter "S470A KINDERSITZBEFESTIGUNG ISOFIX" och kostade runt tusenlappen. Det glömdes tyvärr bort ibland men du och jag kan skatta oss lyckliga som har det... :)
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Såg nu att jag har tillval 470 Isofix. Vet inte om det var standard eller tillval?
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Ribeye: 😉
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
I tillägg till det som Ribeye har skrivit så bör du prova en E91:a med sportstolar och en med standardstolar så att du väljer rätt. Den länkade 318d har standardstolar. Det är viktigt att sitta bra om man ska pendla 8 mil per dag.

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Håller med jopp. Viktigt att känna på bägge typer av stolar. Jag kan tilläga att jag väger 120 panner o har bred rygg. Men sitter kanon i sportstolarna.
Har läst mycket om stolarna att dom flesta här förespråkar sportstolarna. Jag får helt klart testa båda för att se vad jag gillar.

Är det något speciellt utöver det vanliga man ska checka när man provkör en 318d?
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Om det gäller en manuellt växlad bil så kan det vara problem med sk 'huggande koppling' och även dubbelmassesvänghjulet. Jag fick mina utbytta på garantin.
Är förmodligen dyrt om man/du ska betala själv. Sök på forumet på 'huggande koppling'. Det finns minst en tråd med den rubriken..

No
132
Nop
320d Touring -11
116i pre LCI -07
Jag skulle inte rekommendera e91 till familj med bakvänd stol i baksätet. Du hinner dock som du skriver köra ett bra tag innan det blir aktuelllt. Mina grabbar sitter framåt och är kanonnöjda. Framstolar är hårdplast på baksidan ryggen så man slipper kidsens småsparkar i ryggen och lätt att tvätta av.

Letar du efter en 11-12 e91 tycker jag du ska leta efter en med minst comfort paket som redan nämnts. Även advantage, dynamic eller bavaria ed är att föredra.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Framstolar är hårdplast på baksidan ryggen så man slipper kidsens småsparkar i ryggen och lätt att tvätta av.

Det e väll då man känner av sparkarna. När dom sitter framåt! Bakåtvänt är lite svårt o känna av sparkar.
No
132
Nop
320d Touring -11
116i pre LCI -07
Hehe, klart man inte känner sparkar när barnen sitter bakåtvända. Det jag menade var att stolar som är som de oftast är (tyg på både fram och baksida) gör att man känner deras skor genom ryggstödet. Men i 3-serien med flera är stolarna i hårdplast på baksidan och då känner man inte detta. Naturligtvis känner man om de sitter och bokstavligen sparkar... (Kanske använde fel ordval i förra inlägget :-) )
Länk

Var och provkörde denna idag, riktigt jäkla fin. Dock är den väldigt överprissatt och ler vad tycker ni? Är en och samma ägare som har leasat den och även köpt ut privat, kändes som ny. Fördelen är att den har automat så man slipper huggande koppling. Vad bör man ge ungefär för en sådan här som denna?
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
145-150k kolla bilpriser.se
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.