|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Jag bytte motor i min 318 för ett tag sen, bytte tillen likadan motor. M43-TUB19 Jag flyttade över allt givare spridare mm ink kabelstam. När allt var klart så provstartade bilen jag bilen, men stängde av den på en gång pga kylare inte var inkopplad. Sen monterade jag dit resten av delarna kylare drivremmar mm och efter det startar inte bilen förutom att den tänder till på startgas men dör snart nog. Känns inte som att spridarna öppnar men jag vet inte... Någon som har något förslag på vad felet kan vara? Tacksam för hjälp Mvh Tom Karlsson | |
|
Två huvudalternativ som jag ser det, då motorn har startat tidigare: 1. Stiften är dränkta i bensin - vanligt då man gör en kallstart och sedan stänger av kort därefter. 2. En eller flera ventiltryckare har hängt sig - kan också hända under samma förutsättningar. Prova att starta motorn när du håller nere gasen HELT - då öppnar spjällen och kan blåsa rent stiften/cylindrarna. Kan behöva köra startmotorn rätt länge - undvik att köra mer än 10 sekunder åt gången och låt startmotorn svalna lite mellan startförsöken. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Nej tyvärr hjälper det inte, stiften var torra, jag tror inte spridare öppnar... En annan sak som jag noterat är att tempmätarn går upp i topp och stannar där när man slår på tändningen... Någon idé? /tom |
|
|
Gällande tempgivaren så verkar det som att det är kabelbrott, dvs att du har missat att koppla in denna. Gå igenom kablaget igen och kontrollera att allt verkar vara anslutet och att det ser rätt ut. Mvh Håkan |
|
| Jag får kolla, tack så mycket för tipset. | |
|
Provat att kolla på fuelrailen om det är bensin fram i systemet? Alternativt jordkabeln på höger motorkudde? |
|
|
Ja det finns bränsle i railen, sitter någon avluftning på den där finns tryck. Ska kolla jord. Tack / Tom |
|
|
Är det tempgivarn som sitter under insuget? I bakkant? Isåfall så satt kontakten där och vad man kan känna/ se så ser det schysst ut. Jord finns tyvärr... Vad är det som styr spridarna? Kan typ det vara någon startspärrs funktion så att den stänger av spridarna? Någon med fler tips? Mvh Tom |
|
|
Nu har jag fått hjälp att läsa av felkoder på den är det någon som kan översätta och i vilken ända man ska börja? Alla felkoder börjar med DTC 112 Air inlet regulator valve 119 Throtle potentiometer 121 air inlet temp. sensor 113 carbon filter solinoid valve 149 secondary air valve 120 air mass sensor 11 thermal oil level sensor Tacksam för hjälp. /Tom |
|
|
Hej. Hittade du problemet Tom? Har fått liknande på min nu. Har bensin i fuelrail. Spridarna öppnar inte. Har hållit hela raden uppe ur sina hål, så jag kunde kika fall soppa kom när polaren vred på tändningen. Har även kikat på DME relät och soppa relä under handsfacket. Undrar om det är kabelstammen??? Den började helt plötsligt spika under färd. Stannade c:a 500 meter fram och sen vägrar den starta. Med vänlig hälsning Niklas |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Tom, jag har inte svaret på ditt problem. Men att det börjar med DTC brukar betyda typ "diagnosed trouble code". Ett prefix för "felkod". Dvs inte nödvändigtvis "dynamic traction control", dvs antispinn. Dina koder är lite spridda. Som vid lägen där andra system felar pga att ett system felar. Om vi tar tex Throttle potentiometer. Det felet hade jag isolerat och upprepat när det faktiskt var fel på pottarna i spjällhuset. Men eftersom det var fel på dessa så ballade även air mass sensor ur och jag fick motorlampa. Nu är det ju inte nåt el på min LMM och lampan släcktes när jag monterade nytt throttlehus. Vad jag menar är alltså att du troligen inte alls har fel på alla de saker du får kod på. Jag tror det är en konsekvens av ett huvudsakligt fel. Han är störttjurig att starta om vevaxelgivare är kass. Är du 100 på att det inte är den givaren? Sitter under startmotorn under insuget. A. |
|
Nej jag har inte hittat felet än, kom lite annat emellan :) Jag har faktiskt tänkt som du, håller nämligen på att byta kabelstammen till det som var orginal på bilen så nu är egentligen bara själva block och topp från nya motorn. Men jag har inte hunnit sätta dit och prova än... Ok ja känns ju konstigt att det är fel på alla grejer :) Jag ska prova att byta kabelstammen och passa på att byta tempgiv, om den inte startar då får jag prova med vevaxellägesgivaren. Tack för svar :) Mvh Tom |
|
| Meddela gärna hur det går efter diverse byten. | |
| Det gör jag absolut :-) | |
| Har du funnit felet? | |
| Nej tyvärr har jag inte haft tid och kolla tyvärr... | |
| Okej. Själv har jag fått gnista och spridarna öppnar,men den startar inte. | |
|
Nu har jag äntligen fått tummen ur... Men inte fan hjälpte det. Jag har nu bytt hela kabelstammen, spridarbrygga, motortempgivare men samma problem sen tidigare.... Har du Clintan hittat något? |
|
| Provat att koppla ur diverse motorgivare en efter en och testat om det hjälper? (kan vara kortslutning i någon av dem) | |
|
Hej. Min är fixad. Det var styrboxen för in del som lagt av. Därför som min spikade och sedan dog. Antagligen så brände kolvringarna fast på min för kompet var noll när jag kikade senare. Körde WD40 metoden och fick upp kompet till 6 kg, men det är för lågt. Bilen går att köra när jag bogserade igång den, men kom man till rödljus och den dog, så vägrade den starta på kirra. Var tvungen att bogsera igen. I skrivande stund, så har jag lyft ur motorn idag för att byta kolvringar. I det stora hela så var det styrboxen för mig som la av. |
|
|
Hade jag varit som dig (tror inte det är styrboxen för din del) så hade jag 1. lyft upp stiften och se så du har gnista på allihop. 2. Kollat kompet om du har möjlighet till detta när stiften ändå är av. 3. lyft upp fuelrail och se så där verkligen kommer soppa när du kirrar. Är du allena, så bara lägg papper längs hela vägen också ser du om det blir blött under alla spridarna eller inte. Som du beskrev överst så verkar din puttra igång på startgas, men dör sen. Jag tror du har gnista och stiften är hela (du har ej bränt dem). Men jag hade dubbelkollat, för själv rotade jag överallt med givare osv. Med facit i hand så hade jag inget komp. Du kan ju även prova bogsera igång den (min tog c:a 10-20 meter), men jag hade dubbelkollat de 3 sakerna ovan först. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.