AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
5.274

335'or säljs efter bara 1-2 år?

Sida 1 av 2
Re
23
Realtid
320i Touring -06
Hej.
Insåg precis en sak när jag dreglade över 335'or på garaget. Sorterade efter betyg för att få upp dom bäst rankade bilarna i ordning.
Det som slog mig var att säkert 80% av bilarna sålts efter bara 1-2 års tid. Trots att kommentarer och liknande pekar på att ägaren varit supernöjd med allt.
Är själv på jakt efter den perfekta 335'an som har den utrustningen jag vill ha.
Är folk generellt så missnöjda med sin a335'or så de säljs efter så kort tid, eller vad kan det bero på?
Vad tror ni gurus här på AP?
Garaget-folket hinner "förädla bilen till perfektion" under denna tid o vill således ha ett nytt "projekt"?
Kan bara delge mina egna erfarenheter.

Jag köpte min 335a i maj 2012 och sålde den i October 2015.

Otroligt nöjd med bilen på alla sätt och vis, inga problem eller krångel med den.

Sålde den för att jag delvis tröttnat lite grann på bensin och behövde en kombi.
Pengar (eller kanske snarare brist på) kan vara en anledning men en annan är att många bilköpare som köper prestandamodeller byter ofta när de blir sugen på något nytt. Ena året är det M3 som gäller och nästa år en S5 eller 911. Hittar de inte rätt bil får något annat duga emellan. Det är ett annat klientel än de som ser bilen som något man behåller i 4-5år.
Vissa vill pröva nytt och byter ofta. Biltypen främjar även sånt. Jag har precis skaffat en ny VW Scirocco R-16 och i motsats till min första 540i/6 E34 som jag snart ägt i 14år har jag svårt att tro jag äger Sciroccon speciellt länge. Kanske säljer redan om 1-1½år. Trots det är jag supernöjd med bilen. Helt fantastisk. Jag hade säkert haft samma inställning med en 335i F30.

Livet är kort varför ha en enda bil länge?!

Jag kompenserar med att ha många bilar, då funkar det att ha samma bil i 14år. Men en enda så länge, no way!

Mvh Stephan
Man vänjer sig ganska fort med effekten. Sen är det ju kul att byta bil så har man råd så varför inte..
Finns ju också bränslesnålare bilar. Sen vet jag inte hur det ser ut på tjänstebilssidan om det kostar att byta bil före avtalstiden slut.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
335 känns som en bil som många unga har drömt om och vill testa. Sen kommer verkligheten ikapp och det är liksom inte kul att köra blöjpaket i en coupé med höga driftskostnader. Man åstadkommer samma sak i en 320d Touring.

-------
//Lövet
Re
23
Realtid
320i Touring -06
Intressanta svar. Och det känns ju rimligt det ni skriver.
Verdi
Sanningen är nog inte blöjpaket utan en otålighet. Det som driver dessa individer är att trimma, köpa nya fälgar osv. När det väl är gjort så är det inte lika roligt längre. Då är det dags att byta bil. 1-2 år är en ganska lång tid i det perspektivet.

Jag håller inte på med sånt och jag är egentligen supernöjd med min 330d. Men tror du inte jag sitter och letar bilar på blocket nästan dagligen ändå?
Re
23
Realtid
320i Touring -06
Jo det där känner jag igen. Jag är en person som aldrig blir nöjd, utan hela tiden tänker framåt. Även fast jag inte ens äger en 335 så har jag stenkoll på vad jag vill ha för trim, fälgar etc etc.
Menn dåkänns det iaf som att det inte är något underligt att äga en 335, utan mer karaktären hos vissa ägare.
Är en 335i en modell som är särdeles dyr bil att äga? Det enda jag kan jämföra med är saabar, som jag tycker varit hyffsat billiga i både inköp, försäkring och reparationer.
Verdi
Är nog ingen större skillnad mot en 320i förutom försäkringen. Kolla upp det noga innan du köper. Är du ung kan det vara svindyrt med motorstark bil.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Förr var det ju servicen som gjorde att folk sålde prestandabilarna. Knappt råd att köpa och än mindre att serva. Men roligt under tiden.
Det var många M3 som var till salu med miltal precis under stora servicarna.
Kanske är det samma nu?

///BMW - Was sonst!
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Hade min 335i -09 E92 med DKG i endast 6 månader - hade en M5 E39 innan och tyckte att jag bytte ner mig vad gäller körglödje, motorkaraktär och kvalité, slutade med att jag köpte en M5 E39 igen, vilken skillnad! Det som störde mig mest var avsaknaden av diffbroms (störande både på bana och vid halt underlag på gata när man vill komma iväg, och inte minst på vintern när man vill ha kul...), motorljudet, vägbruset (även vindbruset vid högre hastigheter) och att inredningen kändes plastig. Positivt var bränsleförbrukningen, bromsarna och DKG-lådan - allmänt mycket billig att äga!

Mitt tips om du letar 335 är att provköra bilen ordentligt och skaffa dig en uppfattning om du gillar bilkaraktären. Synd att de inte såldes med diffbroms även om det går att ordna i efterhand såklart.
Verdi:
Bränslekostnaden på ett år lär ju skilja rejält mellan en 335 och en 320.
Det var inte många tankningar som jag hamnade under litern blandad körning med min 335:a
Verdi
Jo, förbrukningen skiljer väl. Men säg 2 dl per mil och 1500 mil per år. Det ger 3700:- per år med dagens bensinpris (drygt 12:-/liter).

Visst är det en kostnad men det får man väl inte ens EN fälg för?
Lövet har nog lite rätt, ibland får man vika sig för det praktiska.
Verdi
Finns 335:or som kombi också! ;)
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Tycker inte 335 drar så mycket, speciellt med inte med DKG-låda, då är det möjligt att komma ner på 0,8-0,9 vid långkörningen även om man varvar ur den ibland. Dock drar den såklart mycket när man använder effekten, tror jag mätte upp ca 3l/mil vid bankörning :) (min M5 E39 drar 4+ l/milen vid motsvarande aktivitet...)
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
(långkörning borde det stå i mitt inlägg ovan)
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
En annan sak, om man får klaga lite mer på 335, är att den har relativt mjuka bussningar i bakvagnen, vilket märks när man kör den hårt - vissa löser detta genom att montera motsvarande från M3. Kort och gått så gäller det att tänka på att det inte är en M-bil, så man får offra vissa saker eller vara beredd att modifiera en aning :)
Visa användare
360
tompathepilot
BMW 335i Touring M-sport -09
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost -15
När jag letade bil så stod valet mellan en facelift 9-3 Aero kombi med automat, taklucka och navigation, eller en 335i kombi med samma utrustning.
Jag köpte mig en 335i med snygg färg och utrustning och för mig var det aldrig nån sportbil jag ville ha, jag köpte en familjebil med lite pulver. Kör inte så många mil om året.

Så jag tror att det skiljer lite på klientel mellan de som köper ex. E91 eller E92. Som familjefar kommer jag inte trimma mer, byta kattar, sänka eller andra moddar. Så det skiljer på ägarna.

Jag fullkomligt älskar min bil och kommer inte byta det närmaste och jag har ägt den några år.

Ägandekostnaderna är inte höga alls. Som vilken 3-serie som helst. Iaf för mig i medelålder, betalar 7500kr/år helförsäkring hos Trygghansa, men det varierar ju på vart man bor. Skatten är några kronor högre pga utsläppen. Soppa drar den endel i stadskörning, på landsväg relativt lite. Kanske inte det förnuftigaste valet av familjebil alla gånger men ibland får känslorna styra och den gör ju allt som alla andra 3-seriekombi fast lite fortare...

/Tompa
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.