|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har en automat av typen GA6L45R som jag tänkt lämna in på BMW för att byta olja och filter i. Tråget är av metall, så det och magneten blir rengjort. Lagom nu vid 10k mil tänkte jag. Köper som många andra inte "lifetime och aldrig byta snacket" som vissa BMW verkstäder kör med. Läst en del på nätet kring detta, och sett filmer på hur bytet görs. Men, min fråga är om någon vet hur mycket av den totala oljemängden verkstan får ut vid ett byte? Finns lite olika uppgifter kring detta. Måste man be BMW göra något extra, om det är så att man är petig och vill få ut all gammal olja? | |
| Om man bara tappar ur den gamla och fyller på ny så är det väl ungefär hälften av oljemängden man byter. Sköljer man lådan så byts all olja. | |
| Nån som vet vad BMW har för rutin vid oljebyte när det gäller detta? | |
| Om man byter själv & tar ner tråget får man ut mkt lite olja 4 lite kanske. Om du lämnar in på verkstad kräv att dom pumpar ur all olja. dvs sköljer hela lådan. Verkstäder ska ha utrustning för detta. | |
| Kollade på Englunds Bil i Luleå (BMW) och dom sköljer INTE lådan. Endast byte av tråg och den oljan som iom det rinner ut. Gäller E91 N47 -10 | |
| Men om man känner att man vill ha ut all olja, finns det då något sätt för BMW att göra detta, eller är de motvilliga att göra detta av någon anledning? | |
| Varför byte av tråg, BMW i Luleå? | |
| Filtret sitter väl fast monterat i tråget va? | |
| Varför säger många att man inte behöver byta filter i lådan vid byte av olja. Det åldras/slits väll det med? Sedan att det till min låda kostar 1800:- e inte gratis. Sedan kolla här:Länk läs vad dom rekommenderar vid service!!!! | |
| Vissa lådor har metalltråg, som min bil. Då rengörs bara tråget och magneten, och nytt filter monteras. Men ingen som vet tillvägagångssättet för att få ut all olja? Är det ett extra byte direkt efter att man fyllt på första gången, eller vad? Eller krävs det att man kör ett tag först, och sen tappar ut och fyller olja igen? | |
|
Generellt vid sköljning av automatlådor så kopplar man loss slangen från oljekylet tillbaka till växellådan och sedan kör man ur oljan i omgångar. Dvs man börjar med att tappa ur den olja som går att tappa ur, fyller upp med en viss mängd ny olja, kör bilen på en lyft tills man fått ur en viss mängd olja ur slangen, fyller på mer olja, kör, fyller och så håller man på så tills oljan som kommer ur slangen är ny olja. Men behöver även köra igenom de olika växlarna i en viss sekvens för att få ur all olja. Hur detta ser ut på BMW, hur mycket man skall fylla på resp tappa ur eller i vilken ordning man skall köra igenom växlarna, vet jag inte men det kan förhoppningsvis någon annan svara på. |
|
| Låter inte gratis med all olja som går åt plus filter usch! | |
|
Beställde sköljning och byte olja i min låda (6HP19) på icke BMW verkstad. Det gick åt en stordunk olja som kostade 5000:- Allt som allt 9000:- med arbete och filter. Matthias |
|
|
Vet inte, men "tror" så här: BMW, Volvo, kanske andra fabrikat också, har "blundat" för byte av auto-olja, och inte lagt in den i service-rutiner. Många på detta forum, och på Volvo's, har sett igenom denna strutspolitik. Ursprungstillverkarna, pratar om olika "drifts-förhållanden" för lådorna vad gäller bytesintervall av olja. JA, dom pratar om byte, men lägger värderingar på intervallen, vilket bilfabrikanterna blundar för! Denna kunskap, måste varje fordonsägare förhålla sig till. Till saken: märkesverkstäderna har inte denna åtgärd i sina standard-service-program, då kan man nog förvänta sig lite olika procedurer, allt från hälla ur och hälla i ( 40-60 % byte), till spolning, ytterligare reningskörning av ny olja, med filterbyte. Slutsats? De flesta lite motorkunniga, inser att byte vid bruk i vårt land nog är nödvändigt ( stora temperaturskillnader ger sämre livslängd). Det finns en del olycksfall, där oljan nästan varit som lättflytande asfalt, och lådan för länge sedan förstörd! Det finns också fall på lådor, som levererar felfritt efter en 40-50 tusen mil! Vem vill du vara? Varför krånglar just min låda efter x tusen mil? Den enkla förklaringen är nog tillverkningstoleranser! Roterande mekanik slits, olika, beroende på hur alla rotationer fungerar över tid. Vid tillverkning, har ett normvärde bestämts, som fungerar optimalt. När sedan alla delar som ska monteras i detta system sätts ihop, har alla små måttoleranser, och när dom ligger på fel sida, slits det mer, och vv. Så, det är "random" vilken låda just din bil har! Begripligt? Det är egentligen bara enkel produktionsteknik, som jag beskriver, och många system kan beskrivas i den s.k. normalfördelningskurvan, om den är bekant!? Den går ut på att de flesta "individer", lådor i vårt fall, hamnar på gynnsamma mått-toleranser, några ligger i ytterkanten, och är mer utsatta. Detta är grunden för hur man sätter intervall, sannolikt räknar man med att någon "olycklig" promille får fail innan bytes-rekommendationen. em3 till slut hände det ....förnuftet ger vika, och KÄNSLAN styr, trodde aldrig det skulle hända.. |
|
|
Ett förtydligande, bilen körs på lyften, inkl genom de olika växlarna. Det är två personer som ingår i oljebytet, en i bilen och en under bilen :) När jag frågade på min verkstad när jag precis hade köpt min F10 så var mellan-tummen-och-pekfingret-priset på oljebyte 8-10kkr. |
|
|
jsn, hoppas du fick med dig att jag inte gjorde nån värdering av hur bytet görs, men la in på vilket sätt det kan ( bör) göras, och mer, skapa ett tänkande för dom som har denna låda i sin bil!!! Inläggat handlade alltså både om byten, och varför dom kanske är nödvändiga!!! En allmän info/rekommendation, var det.... em3 |
|
| Fy fan 8-10k för ett byte. Det var inga små pengar. Jag har inga som helst problem med min låda. Växlar hur fint som helst. Snart 15k mil 7år gammal. Nä jag väntar med byte. Tycker det borde vara en hemskt massa automatlådor som havererat. Eftersom dom flesta hänger inte på bilforum o får info. Dom kör o servar sin bil på märkesverkstan. Tycker bara att det borde vara mer uppmärksammat för gemene man. | |
|
gaspo, ungefär vad jag försökte säga.....försök sortera dig på FAKTA! Det är: igen, OEM's, lådtillverkarna, som har sina rekommendationer, som är villkorade drifts-förhållandena. BMW blundar med båda ögonen, och hoppas det inte blir så mycket problem.....det är FAKTA!!! Du "tycker" om havererade lådor ( säkert inte så många...), min bedömning är att det är en "kalkylering", se mitt tidigare inlägg ( promillen....). Förstår din frustration, märkesverkstäderna har verkligen "duckat" i frågan, enligt mig!!! Men, andra, kan ha en annan uppfattning...... em3 |
|
|
Mycket väl skrivet em3. En bil kostar att hålla i gott skick, inget nytt där. Alla ni som tvekar över att göra ett oljebyte kan ju också ta en funderare på vad en utbyteslåda (alltså en nyrenoverad) kostar med installation.. Kan hjälpa till på traven och nämna att det kostar runt 35 kkr inkl. moms och uppåt. Nu är inte 9000:- så mycket längre.. // Jonas |
|
|
Kommer inte ihåg var jag såg denna info, men det hävdades att mercedes utgår ifrån att nya bilar ska leva 16.000 mil totalt, allt utöver är bara plus. Om detta stämmer lär mercedes inte vara ensamma om detta "livs-spann". Kanske därför tillverkarna inte rekommenderar oljebyte i växellådan? |
|
| Fått ett pris på 5000 på bmw på min e84. Men inte sköljning då tydligen. Frågan är hur viktigt det är att få ut precis allt, man får ju iaf ett nytt filter och en rengjord magnet plus en hel del fräsch olja. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.