AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.550

Bör jag satsa 520D eller 530D med dessa önskemål?

Sida 3 av 3
Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
Både Calix och Defa vet om att det kan bli problem med felkoder om kylvätskan blir för varm. Därför är det inbyggd termostat med kontrollerade värden så att BMWs givare inte får spel.
Det märkliga i det hela är att dom som byggt om vätskesystemet så att det värmer både motor och kupé inte ger tillräcklig värme efter ingreppet. Värmaren har tillräcklig kapacitet men ändå blir det inte speciellt varmt. Antingen är vätskevolymen jättejättestor så att den inte orkar värma eller så är det något annat knas med flödet.. Känns konstigt iaf.
Fa
188
Fahlekorv
530dx Touring -11
Le boeuf nu syftar du på dieselvärmaren alltså? Eller är det problem med motorvärmare via el också?

Vad kostar det att montera in en slangvärmare?
Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
Nä inte hört någon som haft problem med elvärmare och felkoder. Jag frågade iom att jag beställt slangvärmare till min 535d och då svarade dom att "jo dagens motorer är rätt så känsliga, vi testar därför mycket noggrant så vi uppfyller tillverkarens krav".

Kring 11000 - 13000kr installerat och klart får du nog ge, inkl batteriladdare och kupévärmare.
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Om du sätter in ett elektriskt system så fundera även på en utökad variant med GPS. Kan va bra att ha ifall bilen skulle råka börja flytta på sig utan att du sitter vid ratten, finns många klåfingriga personer.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Att eftermontera Ebersprecher bränsledriven motorvärmare kostar runt 30' på en Q7/Touareg/Cayenne.
Inte alls värt enligt mig.
Terry N
Lite OT:

Marin: kontrollera att du inte har det fabriksmonterat, isf är det bara att aktivera det. I alla Touareg 7P (2011 och framåt) sitter det en Ebersprächer orignal monterat. iaf på dieselmotorerna. På min satt det en dekal på b-stolpen långt ner. Jag googlade på forum och läste om detta innan jag köpte bilen. Jag fick min aktiverad genom en installatör norr om Stockholm, googla så hittar du honom (s-tuna) Även blåtanden ''finns i bilen'' den aktiverades samtidigt.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
@Terry
Vad ska ja söka efter?
//Marin
Terry N
sök på: Felsökning felkoder diagnos programmering

CAN BUS
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag menar, hur ska jag veta om jag har värmaren eller inte? VAd står på B stolpen?
Fa
188
Fahlekorv
530dx Touring -11
Ja eftermontera dieselvärmare har jag inte tänkt. Däremot eldriven värmare. Ganska saftig kostnad men relativt till bilens pris överkomligt.
Terry N
Marin: En dekal som det står Eberspächer på, långt ner på b-stolpen förarsidan
Le Boeuf: Den var tillverkad 2011-06.
Fa
188
Fahlekorv
530dx Touring -11
Det blev en 530 med dieselvärmare, får återkomma med rapport framöver. Eller i "vi som har problem"-tråden... :)
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Grattis.

Tror du kommer att bli nöjd.
Märker du någon skillnad mot XC90 i acc, bränsleförbrukning och motorljud:)
Fa
188
Fahlekorv
530dx Touring -11
Haha det är som olika sorts fordon, Det är som en frihetskänsla att köra 530:n när vägen är fri medans Volvon är mer transport. Kommer bli en tung resa att köra hem Xc90 Sthlm - Luleå.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.