AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.551

Bör jag satsa 520D eller 530D med dessa önskemål?

Sida 1 av 3
Fa
188
Fahlekorv
530dx Touring -11
Har inte haft chans att provköra dessa motorer och det ska jag givetvis göra men är ändå nyfiken på erfarenheter. Kommer att lägga 300-350 på antingen

520D xdrive ca 2013-14

eller..

530D xdrive ca 2011-12

Minimum utrustning är sport- eller komfortstolar, dragkrok och dieselvärmare. Annat är bonus.

Jobbpendling med 4 mil till jobbet. Långkörningar mellan luleå och sthlm några gånger per år med familj och hundar, några turer till fjälls dessutom.

Kör nu en xc90 d5 med 185 hk. Tycker den är för slö och väldigt luddig styrning. Vill kunna köra "snabbt" på ett bekvämt och säkert sätt. Så vad jag än väljer så blir det ett steg åt rätt riktning men kommer man ångra sig efter något år om man tar 520? Vad är era erfarenheter?

Kollar man på denna 0-100-video tycker jag det ser ganska snarlikt ut?

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Stor skillnad motormässigt på 20d och 30d. Är Volvon för slö så kommer inte en 520d innebära någon direkt skillnad. Då är det 30d som behövs.

Om dieselvärmare är ett krav så kommer du krympa ditt utbud avsevärt. Det är ett dyrare och ovanligare tillval på BMW än det är på Volvo. Du har inte möjlighet till elektrisk motorvärmare?
Fa
188
Fahlekorv
530dx Touring -11
Obs, åtminstone 0-100, kommer inte köra uppåt 200 så där bryr jag mig inte :)
Fa
188
Fahlekorv
530dx Touring -11
Ja Grelle utbudet blir mycket mindre men har en audi a4 med 2-liters dieselmotor utan dieselvärmare och den har förtvivlat svårt att komma upp till och hålla rätt arbetstemp när det är -15 och kallare. Läste om någon som hade samma problem med en 5-serie. Det är väl så med snåla dieselmotorer.

Så det är ett minikrav med tillsatsvärme från en dieselvärmare. Är ju även ovärderligt när man inte har tillgång till el-stolpe.
Fa
188
Fahlekorv
530dx Touring -11
XC90:n gör 0-100 på 11,något så det lär vara skillnad. Den motorn är laggig som tusan, har fått uppfattningen att bmw's motorer är mycket mer jämna och snabbare respons?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Lite skillnad är det såklart, XC90 är en högbyggd och fyrhjulsdriven bil och då försämras prestandan. Men att få från en 185hk bil till en 184hk bil i ungefär samma storleksklass blir ingen revolution.

Men stirra dig inte blind på 0-100km/h tider. Du håller väl inte på med konstant rödhjulsracing med maxgas genom växlarna. Troligtvis segdrar du mer på 5/6 från 70-130km/h.
Fa
188
Fahlekorv
530dx Touring -11
Nä det är sant men tror ändå att det är stor skillnad på motor, växellåda och lite lägre vikt. Men du kan ha rätt. Måste såklart provköra. Hade dock hoppats på lovord för 2-liters :)
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Jag har haft några 530 och en trevligare motor får man leta efter...

MIn förra var en 118 och motormässigt räcker det till, men det är ju inte samma känsla...
Har haft både XC90 D5 och en 520dAT F11 som hyrbil under 3 mån när min X3 stod på verkstad - om man jämför dessa så känns 520 som att den har 300hk ungefär :-)
Skämt åsido, drivlinan i Volvon är ett gammalt fornminne i jämförelse med BMWn.
Dieselfyran är också väl dämpad i F11.

Om du tror du klarar dig med 520 så skulle jag haft både 520/530 öppna och tagit det exemplar som verkar bäst.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
520D i yuputube klippet är chippad....det står i textboxen för videon.
Det skiljer ca 2s upp till 100 mellan 520 och 530. Det är en evighet i sammanhanget.
3.0d 6cyl diesel, oavsett märke och fabrikat, är benchmark för persondieselmotorer.

OBS!
Testa inte ens en 535d, då är du fast.

Fa
188
Fahlekorv
530dx Touring -11
Trevligt att höra Kristoffer L, Kan ju inte få bättre referens än så!

Har en kollega med 520d som är såpass nöjd med prestandan att det måste vara rejäl skillnad. Det är väl relativt mot vad man är van vid.
Fa
188
Fahlekorv
530dx Touring -11
Marin, komma här å slå hål på min fina research. Nä, tur någon är mer källkritisk än jag. Såg lite för bra ut för att vara sant då.

530D är väl rejält mycket snabbare, frågan är ändå om 520D är bra nog att uppleva körglädje och inte känna sig begränsad.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Om valet står mellan en 2,0d eller 3,0d och ekonomin inte är en trång sektor, är det en no brainer. 3,0 TDI is da shit
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Och räcker inte standard 530 kan du alltid antingen mappa om den eller sätta dit BMW original PPK.
Verdi
En 520d med 8-växlade automaten upplevs antagligen som en mycket snabbare bil än en XC90 med gammal "sliromat".

Jag vet. Jag har en XC70 med 181 hk och även fast den är mycket lättar än en XC90 och säkert har en uppdaterad växellåda så upplevs den väldigt sävlig. 0-100 är en sak. Men responsen vid vanlig körning är helt annorlunda. Tar ett tag innan den liksom slirar iväg. Gummibandseffekt typ. BMW:s låda är mer distinkt och är mycket snabbare på att hitta "dragläge" eller vad man ska kalla det.

Men med det sagt, jag skulle valt en lite äldre 530d framför en nyare 520d. Då får man en helt annan upplevelse.
be
37
bezbeckman
BMW F11 530D xDrive -17
Kan bara hålla med ovanstående. Har idag en 530d xDrive med 258 hk och före det så hade jag en 520d. Skulle aldrig kunna tänka mig att gå tillbaka till en 520. Bränslekostanden är även den minimal, körde 520 på runt 0.68 och 530 ligger jag på runt 0.76 blandad med fyrhjulsdrift. Även motorgången känns jämnare samt ljudet på sexan är underbart jämfört med fyran.
Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
xDrive fanns inte förrän 2012 på 530d och 2014 på 520d.

Håller med om att 3.0 är en jäkligt härlig motor men det blir ingen direkt raket av en 5-serie med den motorn heller, är ganska mycket bil att förflytta. Går fantastiskt mjukt, härligt och framförallt skönt vridmoment. Låg förbrukning med tanke på hur mycket effekt och hur stor bil det är, skillnaden mot en 2.0 är inte jättestor som nämndes tidigare.
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om du har automatlåda i din nuvarande XC90 kommer du uppleva stor förbättring även med en 520d. Det är helt enkelt en osedvanligt seg och slirande låda som gör att det känns som att 25% av effekten försvinner i lådan (och det gör det nog också). Bästa är ju att provköra men det är ju svårt att säga något annat än att 530d kommer vara "bäst" i det här avseendet. Frågan är bara om du tycker det "räcker" med förbättringen i 520d.

-------
//Lövet
Fa
188
Fahlekorv
530dx Touring -11
Ja precis så Verdi och Andreas, den slirar verkligen eller bygger upp turbo vid de flesta accelerationer om man inte är väldigt distinkt på gasfoten. Skönt att få min känsla bekräftad.
Fa
188
Fahlekorv
530dx Touring -11
Kanske ska ge fan i att testa 530 ovh bara bara glad över 520. Bezbeckman, vad drar respektive bil på motorväg, över och under 110?
Fa
188
Fahlekorv
530dx Touring -11
Där ser man leboef visste jag ej,

(Kör man en 535 så har vi nog olika definition av raketer!)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.