|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Skiljde ca en dl i förbrukning där med. Pendlar till jobbet ungefär 3 mil och tillbaka på E20, ca 90-100 km/h. Kommer inte ihåg exakta siffror men 520d kunde komma ner närmare 0,55 och 530d kan man komma ner på 0,65. Men jag har väl aldrig varit speciellt gasglad förutom vid omkörningar. Båda bilarna var/är automat. |
|
|
Jag har en 520d -08. Är faktiskt väldigt nöjd med prestandan. Men så klart, kör man en 530 lär man väl inte vilja gå ner till en 520... En ännu nyare lär inte gå sämre... Kör också en del mellan Luleå och Stockholm, senast drog den enligt färddatorn 0,63. Snitt på över 110. Märker dock att färddatorn inte stämmer, drar säkert drygt 10% mer i verkligheten. Tror dock att dieselvärmaren kan spela in en del där. Ska bli i intressant att se till sommaren då värmaren inte går... |
|
| 530d X-drive finns visst som årsmodell 2011. | |
|
Är du helt säker? Vill minnas att xDrive inte kom förrän 2012 på f10/11, på GTn fanns det 2011 men med den äldre 245hk versionen. Kan ha fel men så vill jag minnas det. |
|
| Japp, jag har ägt en 2011 så 100% säker! | |
| Är årsmodellen enligt transportstyrelsen eller enligt BMW? När var den tillverkad? | |
|
Finns en hel del xDrive till salu som är reggade tidigt 2011 så visst finns dom :-) Ser att modellguiden här på siten också tyckte att 2012 var första årsmodellen med xDrive, dags att lägga till en modell för 2011 då. |
|
|
Jag har efter mycket läsning i helgen förstått att dieselvärmaren i dessa bilar ej värmer motorn. Det finns en utförlig tråd här på forumet där man efter många år inte verkar ha rett ut detta. Det är för mig ett mysterium hur BMW inte erbjuder den funktionen. För mig är det en dealbreaker.. det är väldigt synd då jag inte provat någon motsvarighet till stolar. Återstår för mig att åka tillbaka till audi och provsitta a6:ans sportstolar igen och försöka övertala mig att det är bra nog. |
|
Verdi |
Men varför är det en dealbreaker att den inte värmer motorn? Motorn klarar ju av det ändå. |
|
Dels för att kunna värma motorn när man inte har sladd och det är -30 för att öht kunna starta. Dels för att komma upp till och hålla arbetstemperatur. Har läst om andra som har problem att få upp och hålla temperaturen vid kallare dagar. Min egen erfarenhet av min A4 2.0 TDI är också att den inte klarar av det på ett bra sätt. Idag var det -10 och jag körde 4 mil till jobbet, det är först på motorväg den segar sig uppåt arbetstemp men knappt det. Kör man under två mil blir det aldrig bra temperatur. Snåla dieselmotorer genererar väl inte samma överskottsvärme som bensinare. -20 är inget ovanligt där jag bor under dec, jan, feb. |
|
| Parkeringsvärmaren värmer motorn när man kör, så det ska du inte oroa dej över. Men den värmer bara kupeen när bilen/motorn är av. | |
|
Är du helt säker? Det är ju bra isf. Men som jag förstått det kan man inte montera en slangvärmare när man har en dieselvärmare och därmed är det helt omöjligt att värma motorn före start. Ska se om jag hittar var jag läste det. |
|
| Slangvärmare finns/är på gång av Calix iaf till 535d. | |
|
Jag är mycket nöjd med min 530d xDrive levererad 31 augusti 2011. På kul gjorde jag en jämförelse med min gamla Volvo 850 Turbo -97 beträffande hästkrafter per vikt och det gick ungefär på ett ut. Så jag har mycket svårt att tänka mig en mindre motor än den jag har. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
|
Hej Fahlekorv. Jag har slangvärmare in min. Och dieselvärmaren värmer enbart kupen tyvärr (stänger någon ventil). Denna ventil öppnas sen när du startar motorn och då kommer det varma vattnet som har värmt kupen att hjälpa till att få upp motorn i temperatur. |
|
|
Hej igen. Glömde säga att jag använder Defa. Har även passat på att montera in en batteriladdare i paketet så när det blir kallt har jag en varm motor och ett fulladdat batteri. Styr den elektriska värmaren med en app i telefonen. |
|
| Mården, jag läste i en annan tråd att man kan få felkoder om man använder slangvärmare? Inget du råkat ut för? | |
|
Hej. Aldrig haft en felkod. Har för mig att felkoderna kunde komma upp ifall man hade modifierat systemet så att även motorn värmdes upp av dieselvärmaren. Tycker själv att det är skönt att ha både elektrisk och dieselvärmare. När jag ställer bilen på kvällen kopplar jag in sladden. Då går laddaren igång. Vilken tid som slangvärmaren och den elektriska kupevärmaren går igång styr jag med appen. Har jag inte tillgång till el så använder jag dieselvärmaren. Får då sätta mig i en varm bil och ser på temperaturmätaren att den relativt snabbt börjar röra på sig efter att jag har startat. |
|
|
Glömde att säga att jag valde 530 främst på motorljudet. Har även PPK på min och den går rätt bra. Har provkört en arbetskamrats 320d (med PPK) och kan säga att det är stor skillnad i effekt på dessa. Känns skönt att ha de extra hk när man vill köra om. |
|
|
Ok, med lång sladd brukar man kunna få el på de flesta ställen. Hade tänkt bygga kallgarage, kanske får planera om det till varmgarage till förmån för bmw-gudarna.. ok, jag ska inte utesluta en 5X0 ännu! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.