|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
hej är problemet löst? Jag har fått samma symtom på min 318-02. Batterilampan blinkar till vid färd någon sekund har hänt 4 ggr nu på kort tid. Inga felkoder finns och jag har mätt upp att den laddar som den ska osv. Om det är kamaxelgivaren som roasten skriver finns det risk att bli ståendes vid vägkanten? |
|
|
Jag har inte fått felet igen sen det hände vid den tiden denna tråd skapades. Vi valde inte att byta generatorn. Inga felkoder heller. Har du surre kollat batteriet eller annat läckage. Däremot hittade jag att servooljan läckte som är nära generatorn, sen när det fixades så är det rent och fint där nere. |
|
| Ja jag har kollat batteriet osv. Enl. verkstad kan det vara kamkedjan som blivit dålig och kuggar över. Känns ju inte som någon billig reperation direkt :( | |
|
Vilken verkstad är det som påstår det? Och hur skulle det ge dessa symptom? Överkuggning på en M52tu eller M54 är nog extremt ovanligt och lär inte ske om det inte rasslar något förskräckligt pga. dålig sträckare eller liknande! Att batterilampan blinkar till, brukar nästan alltid bero på slitna kol i generatorn och/eller defekt laddregulator alt. generator. Har bilen gått mer än typ 25.000 mil och börjar krångla på det viset - demontera laddregulatorn och inspektera kolen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Håller med Johan. | |
| Håller med Johan. | |
|
Hade kamkedjan kuggat över så hade, som Johan säger, motorn skramlat något förbannat och antagligen även skakat, eventuellt inte gått alls. Det hade du märkt. Prova byt verkstad, de där verkar inte ha så bra koll om de ger sådana råd. Snurrar motorn fortfarande när motorlampan börjar lysa, eller dör den också? För den felkod du nämnde gällande dålig kamaxelgivare kan ge de symptom du uppger (lysande lampor), dock i samband med att motorn dör. |
|
|
Bilen har just passerat 18000 mil och är för övrigt i väldigt bra skick. Lampan blinkar till någon sekund bara och bilen dör känns det som och hoppar igång lika snabbt igen. Ibland även att batterilampan ej blinkar. Detta händer i alla hastigheter, ibland tre gånger på samma resa. Okej det är inget skrammel eller konstiga ljud från motorn så det låter ju positivt det ni skriver. Frågan är ju bara hur jag ska gå vidare med felsökningen. Tips tas gärna emot. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.