AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.189

Bil strömlös under färd

Sida 1 av 3
Hej!

Nu har det hänt kanske en handfull gånger under ett år så nu vill jag få det löst.
Har kört bil och helt plötsligt så försvinner elen. Betyder att ratten och bromsverkan blir drög.
Enda sättet att lösa problemet är att starta om bilen. Detta känns inte så bra och kan sluta i en olycka en dag. Vad tror ni kan vara felet?

En E46 323i årsmodell 99/00.
Visa användare
2.336
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Kontaktproblem? Kolla batterianslutning mellan minuspol och chassi.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Generator? Batteri?
Jag funderar på om det kanske kan vara generatorn som börjar ge upp. Om det vore batteriet borde det väl hända oftare?
em
906
em3
M3 cab -03
Men elen försvinner inte direkt, om generatorn är dålig!

Är mer inne på Sveriges ide, om man tappar kontakten med minus/chassi, då försvinner all möjlighet till ström...Just att det är plötsligt, talar för dålig kontakt. Undersök märlorna som är skruvade i chassit! Även batteri-polerna, såklart..

em3
Ska tilläggas att all ström är nog fel beskrivet av mig. Man ser i instrumentbrädan att symbolerna för batteri är rött. Ungefär som när man får kärringatopp.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Då är det nog ett laddningsproblem, kanske i kombination med ett dåligt batteri.

Mät vilospänning och laddspänning när felet uppstår.

Hur långt har bilen gått?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Svårt att mäta spänningen mitt i trafiken. Bilen har just passerat 40 000 mil.
Så byta batteri och generator?
em
906
em3
M3 cab -03
Det brukar ofta klara sig med att byt kolen, som slits ner.

em3
em3: Försöker hitta hur man byter kol utan vidare resultat, hittar en hel del om hur man byter generatorn.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kolen sitter integrerade i laddregulatorn.

Laddregulatorn sitter i bakkant av generatorn under täckkåpan - det går att byta laddregulatorn utan att demontera generatorn men det är lite pilligt och trångt.
Jag bytte laddregulatorn på min E46:a på garageuppfarten utan större problem, men då var det iofs. varmare ute...

Enklast är dock att demontera generatorn för att byta laddregulatorn.

Kolla dock släpringarna som kolen ligger mot, är de väldigt slitna är det inte så stor vits med att bara byta kol/laddregulator.

Kolen går att byta separat i laddregulatorn men det är pilligt och du måste löda, samt veta vad du gör. Kolen är billiga - kostar kanske 50 kr hos Frejs bildelar.

Mvh
Johan B

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ett sätt att mäta spänningen under drift är att ansluta (avsäkrade) sladdar på batteripolerna och sedan dra in sladden i kupén där du ansluter en multimeter - då ser du direkt hur generatorn laddar under färd - skall ligga på dryga 14V hela tiden, sjunker det ner mot 12-13 volt har generatorn slutat ladda.

Har bilen gått 40.000 mil kan regulatorn med kol redan vara bytta en gång i generatorn (om inte hela generatorn är bytt). Om det är originalgeneratorn från fabriken är det inte så förvånande att den behöver nya kol/släpringar.

Släpringarna går också att byta men det är rätt pilligt och lätt att göra fel = förstöra generatorn.

Mvh
Johan B

Tror jag har en ny generator liggandes i källaren, köpt som "ifall den någon gång behöver bytas" vilket verkar vara nu, så lika bra kanske att det blir gjort.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja, har du en generator liggandes så är det väl inte så mycket att fundera på... :)

Mvh
Johan B

Jag uppdaterar inom några dagar när bytet blir av, får se om jag hinner denna vecka. Tusen tack för all hjälp i alla fall!
Har du kollat om den laddar?
Då bilen har rullat ett år med problemet så antar jag den laddar från och till.
Jag hade inte bytt generator i onödan, tänk om det inte är det som är felet.
Man behöver inte ens dra kablar in i kupen för att se, varför göra det omständigt när det finns voltmätare att koppla in i cigguttaget.
em
906
em3
M3 cab -03
LIT ( Late In Topic), sorry, roasten, det var ett par år sedan jag "bara" bytte kol, hade ingen koll på just din årsmodell, men det hade Johan B.

Det som låter märkligt, är att du haft problemet 1 ÅR, så då måste ju generatorn laddat, annars hade det varit ett antal batteribyten!?

Om du har en multimeter, testa att mäta batterispänningen med motorn igång, den ska då ligga strax över 14 V. Gör den det, fungerar generatorn!!

Jag kanske ändå misstänker dålig jordkontakt i ditt fall, generatorn kanske levererar laddning hela tiden, men batteriet kan inte ta emot vid dålig kontakt, och då får du sannolikt röd batterilampa som fel.

Det kan kanske vara generatorn som gradvis blir sämre, vad jag vet brukar det inte hålla på i ett år, utan kanske någon gång, och sedan vara ett permanent fel, vanligast är kolen, men det kan säkert finnas fler fel.

em3
Jag har mätt och generatorn levererar. Jag har tyvärr inte dokumenterat väder osv varje gång detta har hänt men tror det har skett i alla väder. Bilbatteriet är inte så dåligt men inte heller jättebra. Har inga problem att starta bilen.

Jag tror också på dålig jordkontakt eller glapp någonstans.

Frågan är vad man ska göra.
Visa användare
2.336
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Kolla anslutningar, att skruvar/muttrar är åtdragna, att kablar och pressade kabelskor är ok. Batteri, chassi, jordfläta mellan motor och chassi.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.