|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! jag har haft ganska många och konstiga fel med min belysning i bilen ett tag. Idag lämnade jag in den och fick konstaterat att det var FRM modulen som var trasig. Verkstan var tveksamma till att det gick att köpa en begangnad modul utan sa att man va tvungen att köpa en ny. Jag sa då att jag hade läst om att man kunde göra det och att jag tänkte göra ett försök. Killen som felsökte bilen åt mig blev lite nyfiken och gav mig en modul som dom plockat ur en annan bil (bmw 120 -08) för att det varit problem med varnande lampor.. "Denna kan du få, gör ett försök och återkom" jag var precis ute och kopplade in modulen och med stor hjälp av Olao så lyckades jag "defaulta" modulen med hjälp av lathunden nedan. Nu har FRM:en samma VIN som bilen och mätarställningen stämmer... Den nya modulen har dessutom adaptiva kurvljus men efter kodningen försvann även den varningen :=) LATHUND: 1. Load NCSExpert. 2. Load Profile and select Expertmodus(offen) 3. F1 (VIN/ZCS/FA) 4. F3 (ZCS/FA f .ECU) 5. Choose the car (E60) 6. Select CAS 7. F6 (BACK) 8. F4 (Process ECU) 9. Select the Module you want to Revert back to Stock. 10. F2->Choose "SG_Codieren->ok 11. F3->to start coding the ecu with factory settings according to the vehicle VO. 12.Done Jag är helt novis på att koda och fick programmet för 4 dagar sedan. Om jag förstår det hela rätt så har NCS gått in och hämtat info från bilen CAS och sedan har FRM:n blivit "Nollad" Hjälp mig gärna att förstå lite djupare hur det egentligen fungerar :) | |
| Vart sitter denna modul? | |
| En fråga till om du har inpa så borde du väll själv kunnat felsöka dig till att det var | |
| Bakom plasten vänster om kopplingsfoten, vid spaken man öppnar motorhuven med. | |
|
Jag fick inte så mycket vettiga koder ur inpa. (som JAG kunde gå vidare med) Här är länken till tråden jag startade när problemen uppstod. Länk |
|
|
Så kul att det gick bra! Jag vet inte riktigt varför BMW envisas med att hävda att man måste ha en ny modul? Girighet? Okunnighet? Observera att på punkt 5 i lathunden väljer man aktuell bilmodell givetvis. Mvh Ola Mina bilar: Länk Min webshop: Länk |
|
|
Ja, jag är också väldigt nyfiken på om det är girighet eller okunnskap. jag har ju svårt att tro att firman jag var hos skulle skicka med mig en beg FRM om man visste att det gick att koda om den... Jag är fortfarande förvånad att jag lyckades koda den och skulle verkligen uppskatta om någon med koll kan förtydliga lathunden ovan. vad jag steg för steg egentlige har gjort? :) |
|
|
I korta drag så läser du först in vilken bil du har i steg 5 och 6. Sen har programvaran filer för aktuell FRM och hämtar "Inställningarna" från bilens VO (Vehicle Order) dvs om man har kurvljus eller inte etc. Var dessa finns är oklart men troligtvis i CAS. Detta händer i steg 8-11. Jag skulle också vilja ha en mer proffsig förklaring känner jag ;-) Mvh Ola Mina bilar: Länk Min webshop: Länk |
|
|
Milhouse, detta verkar vara en bra site om man vill fördjupa sig i ämnet: Länk Finns en hel del PDF:er under "downloads" Mvh Ola Mina bilar: Länk Min webshop: Länk |
|
|
Så här i efterhand kanske man skulle kört "fråga först programera bilen sedan" men det gick ju vägen :) OK, det var ungefär så jag förstod det... men vad betyder följande? 3. F1 (VIN/ZCS/FA) 4. F3 (ZCS/FA f .ECU) och varför valde jag "SG_Codieren"? 10. F2->Choose "SG_Codieren->ok Sedan blir man ju lite nyfiken på varför denna FRM blivit utbytt på donatorbilen... I min bil fick jag inga felkoder alls när jag kopplade in modulen förutom det addaptiva kurvljuset... dom kanske kommer :( |
|
| Ola O is tha man ;-) | |
|
3 och 4 är bara navigering i programmet. 10 är för att man kan välja "SG_lesen" vilket bara läser ur info inte kodar. Men programvaran står, dumt nog, i "SG_Codieren" läget som default. Mvh Ola Mina bilar: Länk Min webshop: Länk |
|
|
Olao: Grym länk! Tack! Du och jag kan inte använda samma google! jag hittar bara massa trams tycker jag :) Detta är ju hur kul som helst! |
|
|
FRM och CAS kan inte ha samma VIN. Detta steg ändrar inte VIN. Kolla UIF i inpa ska du se att de stämmer inte överens. När en dag CAS går sönder (om den gör de) så kommer inte VIN stämma överens i någon av modulerna när du sätter in en ny CAS. CAS och FRM håller VO. Dem är två stycken för de ska kunna backa upp varandra om någon av den går sönder. Som det är idag har du bara en. |
|
|
Intressant! Är detta anledningen till att man MÅSTE köpa en ny, eller går det att koda även detta? Känns som det kan ställa till det ganska mycket om bilen tappar VO helt. Kan man koda in detta i FRM:n alt göra en backup som man kan använda den dagen (om) CAS skulle gå sönder? |
|
|
Hade ja vart du skulle jag antingen sätta tillbaka gamla modulen och flasha den så den börjar fungera igen, alt flasha den beggade med rätt VIN (som CAS) sedan koda den enligt ovan. Så man behöver sällan en ny modul. |
|
|
Den gamla modulen gjorde nästan inget rätt alls. Släppte igenom krypströmmar bland annat. Så den har jag gett upp hoppet om. Hur flashar jag den begagnade så att den får rätt VIN? |
|
| Kan vara värt att få igång den gamla. winkfp fick du också med, använd det. | |
|
Ok, gör man det i winkfp, det har jag inte vågat pilla med än. Hur göra? Är det svårt? |
|
|
Hej! Hittade denna GUID. vad tror panelen om detta? Länk |
|
|
För ursäkta att jag drar igång den här gamla tråden igen men har liknande problem och har några frågor. Har inte haft något problem med belysning eller liknande så som Milhouse hade men jag fick reda på att det är något fel på frm modulen när jag tänkte koda om belysningen i bilen genom Carly (BMWhat) “Carly has found severe faults in your FRM and has therefore NOT coded your FRM.” Som sagt så har jag inte märkt att det är några fel alls förutom att appen säger det. Så nu är min fråga, kan jag koda om ljusmodulen (NCS Expert) utan att byta modulen eftersom allt fungerarar fortfarande? Eller är det hårdvarufel oavsett om allt fungerar? Tror ni att det skadar alls om jag trotsar det appen säger? Känns kanske inte värt att byta modulen så länge som allt funkar men tråkigt när man köper deras obd-läsare och app för att sedan inte kunna koda om just belysningen... Vad hade ni gjort? Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.