|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Funderar på att införskaffa en vettig & framförallt snål pendlarbil. 320d verkar det finnas ett grymt stort beg-utbud av (gamla tjänstebilar antar jag) önskas tips & råd vad man bör undvika alt. lägga extra krut o pengar på. nåt speciellt man skall vara observant på ?, standardfel?, motor? eller skall jag kika på en helt annan modell...? | |
|
Stor fråga - det finns hyfsat mycket trådar om 320d. N47 har som du kanske vet haft ett konstaterat problem med kamkedjan, som kan leda till kostsamma reparationer. Vissa bilar ingår i ett aktionsprogram där man kostnadsfritt får kamkedja och kamkedjesträckare kontrollerade och bytta vid behov. Det är enkelt att kontrollera om bilen varit inne för denna aktion genom att bara ringa och fråga handlaren om den 1 omfattas och 2 fått det åtgärdat. Detta bör du naturligtvis kontrollera hos din handlare. Det är bara att uppe regnr så kan de svara. Av någon konstig anledning är aktionen fryst sedan årsskiftet. I övrigt är det väl inga större fel på bilen mer än sådant som krånglar på rätt många bilar, som t.ex. bakre spolningen till bagagelucke-fönstret. På det stora hela är det en välbyggd bil med bra kvalitet. I övrigt så är det ju svårt att säga vad du "ska" leta efter eftersom det beror på tycke och smak. Tycker du Msport är viktigt (vilket jag tycker) så leta efter en sådan för de blir både trevligare att sitta i, snyggare att se på och roligare att köra. Sen kommer nog många säga att stora Navin är sjukt viktigt men det är ju återigen upp till dig. Automat? Vilken årsmodell och pris har du tänkt dig? Någon maxsträcka? |
|
|
jo den där N47 låter bekant .... problemet gäller alla varianter och tillverkningsår ar N47? verkar som det blev bättre from. 05.01.2009 |
|
| En e91 av sen modell med iaf sportstolar, svankstöd, hifi-paket, xenon och standardchassie är inte helt fel om du frågar mig. | |
|
Hur mycket skiljer förbrukning jmf, med 330d in "real life"? |
|
|
Du kan få en 330d att gå ganska billigt om du pendlar långa sträckor, körde min på 0,6-0,65 på landsväg. En 2010 med automat och xDrive. En manuell rwd går billigt med tanke på effekten men det blir en massa hjulspinn på en sån. :-) |
|
|
hmm såpass - går 320'an under halvlitern då "in real life"? mesta tiden är pendling på motorväg + moms. |
|
| Hade en 520d e61 rwd som gick på 0,5 l/mil landsväg, inte jättestor skillnad alltså. | |
| hur mycket lägger xDrive till på förbrunkningen btw? 1dl? | |
| Kolla statistik på sidorna spritmonitor.de och fuelly.com så får du lite koll. | |
|
Biffen - danke ! allt är relativt men det verkar skilja ca 1dl mellan 320 och 330 (snitt vs. snitt) |
|
| Vad är maxvikt på dragkrok på en 320d vs 330d? | |
|
Är din budget 50kkr eller 150kkr eller är det en öppen historia? Det är nog enklare för dig att få tips om utrustning om det finns en budget att gå efter. Instämmer om sportstol + svankstöd + xenon (de flesta har xenon i och med ett av standardpaketen till bilen men finns enstaka utan) som prioriterad utrustning. Sedan är det ju alltid är trevligt med mer utrustning. Manuell har något lägre skatt och förbrukning så om det var mest pendling skulle jag prioriterat manuell före automat. Så slipper du fundera på oljebyte i automatlådan också. Angående förbrukning låg vår 330 xd -06 manuell på runt 0.6-65 på landsvägskörning. Stämmer ju rätt bra med Le Boeuf, han hade automat som drar lite mer men lite modernare motor. |
|
|
Max dragvikt på min gamla e91 330d var 1800 kg och på min f31 1600 kg. Finns ju 320d EDE om man vill kapa lite skattekostnad också. |
|
| budget: >50 samt <150 :-) - men vore najs om det kunde hamna mittemellan, alltså ca 100k, ser att utbudet verkar vara starkt runt 130... | |
| Fel av mig, EDE verkar bara finnas som sedan. | |
|
Jo runt 130´ så finns det en hel del. Faktum är att man får större bil för pengarna om man väljer andra märken men en e91 är mycket roligare än det flesta andra. Den här känns vettig: Länk |
|
|
EDE finns bara som sedan och får inte heller ha dragkrok Jag skulle valt automat om möjligt för att slippa problemet med huggande koppling och svänghjul. Plus att automaten är bra och trevlig att åka med. ------- //Lövet |
|
| Så sant..huggande koppling vill man inte ha. Skiljer inte jättemycket i förbrukning mellan manuell och automat på långkörning så det kanske är något att fundera på. | |
| vad är grejen med EDE - den klassar in under 120g? | |
| Som tjänstebil har vissa företag policy <120g och då klarade sig EDE men inte vanliga 3-serien. Som privatköpare i andrahand är det inte lika stor poäng. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.