|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
en H50 till salu i Tyskand här - Länk sjukt köpsug på denna.... har alltid sagt att det finns bara en bil som kan få mig att sälja M5'an. | |
| Länken funkar inte | |
| Länk fixad. | |
| Såld / reggad i Luxemburg och sen såld till Österrike (reggad där nu) | |
| Vilken drömkärra. Snacka om det bästa av två världar. | |
|
LotecM3 här på forumet hade för 8-10 år sedan en Harte E46. Finns tråd om denna bilen på forumet vet jag. Den var registrerad med svenska papper, vill minnas att jag läst att det krävdes en del pappersjobb men att det ändå gick. Den bilen har jag för mig kraschades senare...kan ha fel, minnet sviktar ibland :-) München |
|
| Grym vagn. V8 och manuell låda. Undrar vad den väger ? | |
| kollar - har kopia på breif | |
| egenwicht 1560, | |
| Borde inte gå att registrera då bilen enligt chassinumret är ett sk lågseriefordon... | |
| Hartge har precis som Alpina och andra tyska tuners eget chassinummer. Det bör alltså vara problemfritt att regga den. Alpina går. Det är ingen skillnad med Hartge. | |
|
En biltyp som är certifierad i ett EU-land kan registreras i samtliga EU-länder. Däremot kan det bli en dyr historia med försäkring - bäst att kolla innan du slår till! ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Ledsen men ni har fel bägge två... Tecken nummer tre i chassinumret är en nia vilket innebär att det är ett lågseriefordon (tillverkat i mindre än 500 exemplar) och då är det inte att anse som ett "seriemässigt standardfordon" som är det som kan importeras till Sverige. Bara för att ett fordon är registrerat i ett annat EU-land så betyder det på intet sätt att det är fritt fram att importera detta till Sverige. Finns massor med exempel på bilar som är registrerade i Tyskland med stöd av mängder med undantag eller nationella regler som inte går att ta in. |
|
|
Hoho vilken bil! :) Fixa de två allvarliga felen på den bara: Dit med den nyare sportratten och faceliftens ringar runt instrumenten! :) |
|
| Grillchips: Hur kommer Alpina igenom med sina modeller? Alpina D10 BiTurbo byggdes i 239 exemplar totalt som exempel. | |
|
Några tidigare AP trådar betr. reg. av Hartgebilar m.fl. Länk Länk |
|
|
Är det inte så att BMW Sverige säljer Alpina och därmed kanske Alpina har bättre förutsättningar än Hartge!? Kanske också beror på att BMW har ett ganska intimt förhållande/samarbete med just Alpina - de levererar ju t ex råkarosser och motorer (som Alpina bygger om/förfinar) direkt till Alpina. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Stephan735i: Ingen aning, möjligt att dess godkännande grundas på ett typgodkännande som gäller fler Alpina-modeller byggda på den plattformen... | |
|
H8 modellen som reggades i sverige hade ej v8an. Kollade upp detta för ett par år sedan när jag var sugen på att köpa en H8 i Tyskland och det var tot omöjligt att regga in den i sverige då enligt transportstyrelsen |
|
|
Kollade tråden där LotecM3 hade importerat Hartge utan problem. även denna är en Hartge i Briefet står inget om BMW - inget överstruket, men det finns en text i "övrigt" där det står; Grundfarhzeug Marke BMW, Type 346C entspricht EU-Betriebserlaubsnr el*98/14*0112 och "BMW" nämns även i Hersteller Antriebsmachine (antar att det är motornummer?) känns lite random - man vill ju inte stå med en sån här med en bil - som inte går att registrera, då är det ju faktist bättre att bygga en "H50". Sverige är ett roligt land - man får bygga sin egen bil - men man kan inte registrera en EU och Tyskgodkänd bil (där man verkligen inte får bygga själv) Annars är ju Alpina B8 en bra jämförelse, med V8 i E36 - 221 byggda ex. |
|
| Hitta en M3 E30 karross istället och släng in V10 motorn från M5 i den så får du det bästa av båda världar, E46an är lite tung för att bli riktigt kul. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.