AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
7.189

10 basbelopp, äga länge, hjälp mig välja

Sida 3 av 3
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Audi, Volkswagen och Volvos värmare värmer både motor och kupé. Värmaren värmer kylvätskan, en extra cirkulationspump pumpar runt kylvätskan i systemet och kupén värms med hjälp av bilen ordinarie klimatanläggning/kupéfläkt. Värmaren går även som hjälpvärmare ibland.

Se bild: Länk

Alla Webasto-värmare kan låsa sig av olika anledningar. Folk skulle troligtvis bli griniga om de stod med bränsle- eller batteritorsk för att de kört värmaren för länge.

MVH Christofer

MVH Christofer
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Att värmaren slår ifrån är en sak vid batteri eller bränsleproblem, det ska den absolut göra. Men varför ska värmaren gå in i blockeringsläge efter 3ggr och sedan inte gå igång igen när tanken och batteriet är påfyllt? Det är bara dumheter och inget som finns hos VW, Audi eller Volvo.

-------
//Lövet
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Vad är problemet med att låta bli att prova starta värmare flera gånger när den inte vill för att något är fel? Man får en signal tillbaka och syftet är att den kan ta skada om inte allt är OK. En ny värmare kostar 10000-15000:- att byta, det vill man ju helst slippa...

MVH Christofer
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Du verkar inte förstå vad jag menar. BMW låser värmaren ÄVEN NÄR FELET INTE FINNS KVAR. Det gör inte de andra märkena, de låser bara värmaren när tanken är tom eller batteriet är tomt. Inte håller värmaren låst som straff för att man glömt att tanka för länge sedan.

-------
//Lövet
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Jo, de flesta Webasto- eller Eberspächer-värmarna (Audi, VW, Volvo osv) kan låsa sig av olika anledningar då måste man låsa upp dem med diagnosutrustning. Anledningen kan till exempel vara att man försökt starta den flera gånger vid låg bränslenivå, låg batterispänning, att den blivit överhettad eller pga dålig flambildning. Har den väl låst sig så måste den låsas upp genom att radera felminnet...

MVH Christofer
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Min webasto i Touran 2.0tdi funkade inte på det sättet (den var dock eftermonterad), inte heller de i mina V60 dieslar (är väl Ebersprächer?). De startade glatt upp igen när bilen var tankad eller batteriet är friskt igen. Tycker jag känns som en trevligare lösning. Det är möjligt att det går att få de värmarna att låsa sig också men det krävdes i så fall fler än 3 försök. Riktig så flitigt testade jag dem inte med tom tank eller batteri.

-------
//Lövet
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Jo självklart vill man ju inte att värmaren skall låsa sig för lätt och utan egentlig anledning, men syftet är ju givetvis inte att göra det besvärligt för bilägarna.

MVH Christofer
Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
Verdi

Blir osäker på vilket märke det var, bilen såld så jag kan inte kolla tyvärr. Jag vet ju att vissa däck kan ge hemska upplevelser men så pass dåliga upplevde jag dom inte. Märkte bara en markant skillnad på LCI när jag testade. Kanske var det Bridgestone ändå..oklart.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.