AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
7.180

10 basbelopp, äga länge, hjälp mig välja

Sida 1 av 3
Dags för ny förmånsbil. Tre barn i familjen (mellandstadieålder så inga skrymmande stolar). Har kört 1-serie i tre år. Älskar köregenskaperna men den är för liten för långresor med packning. Max 10 basbelopp dvs ca 445k. Bilen ska vara intressant att köpa ut efter tre år och behålla 9-10 år totalt eller kanske hela bilens livslängd i familjen. Jag vill ha ca 100k för extrautrustning efter automat, xdrive ooh touring och då är mina alternativ är 320d, 330i, 520d och X3 2.0d.

Kan man räkna med att någon är mer problemfri i ett långt perspektiv? Vad tror ni om diesel vs. bensin på så lång sikt?

Mina erfarenheter efter provkörning: 3-serien är roligast att köra (så klart) men 330i överglänste inte 320d så mycket som jag trodde den skulle göra. X3 har bäst baksäte för tre barn med lite bredare mittenplats än 3-serie och 5-serie. 5-serie är bekväm och stor men kanske inte så mycket mer användbar för trebarnsfamilj p.g.a förhållandevis smalt mittensäte bak.

Hjärtat vill helt klart ha 3-serie men hjärnan tror att jag får mer bil för pengarna med X3 eller 5-serie.

En bubblare är 330xd M-sport eller 530xd (xenon, backvarnare, blåtand och rattvärmare ingår i företagspaketet) som precis går in men i övrigt grundutrustad.

Vad hade ni valt, givet mina förutsättningar, och varför? Andra att tankar och tips?
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Men tanke på de fina rabatterna på 520xd just nu så får du en hyfsat utrustad för 450k (drag, skinn, sportstolar, bättre ljud, x-drive, automat mm), 530 har förstås trevligare motor, men i vardagen med tre barn och transport till ICA Maxi så funkar 520d alldeles utmärkt!
Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
Måste det vara touring? 3-serie GT är större än vad man tror tack vare längre bottenplatta.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
+1 på 3GT om det är möjligt att få in den i din budget. Av de 3-serie jag provat (inte särskilt många) så är den min favorit.
3GT hade jag inte gått på förrän uppdatering kommit, men gillar den i övrigt. Fast å andra sidan ska du ju ha bilen i 10 år så då kommer du "missa" flera uppdateringar framöver, så inget problem kanske.
Har haft 320D och X3 2.0D och som du själv skriver så är ju 3-serien roligare att köra men att knöka in 5 personer vet i tusan, tror du/ni kommer tröttna långt innan 10 år. X3 skulle nog funka men jag gillade aldrig känslan att köra den, min fru pressade mig att välja den :)
Kort då: Kör på 3GTN.
-Bra pris vs 5-serie och något billigare extrautrustning + antagligen ett lägre förmånsvärde då 5-serien är så kraftigt rabatterad hos handlaren men tyvärr inte hos skatteverket.
-Högre insteg, enkelt i och ur.
-Bra med utrymme för de 3 där bak.

Bensin eller diesel, får jag välja tar jag bensin. Jag kör ju bara 1200-1400 på året.

/Daagis

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Om du ska köpa en bil för att äga länge är det ju ofta roligare att köpa tidigare i modellcykeln, för att den ska vara modern så lång tid som möjligt. Däremot kanske man vill undvika de absolut första producerade exemplaren.

3, X3 och 5-serien är båda i senare delen av sina modellcykler, speciellt 5-serien. Det kan inte vara ett alternativ att vänta in den? Alltså att ta en förmånsbil nu, sen köpa en 5-serie som nästa och sedan sikta på att ha den länge.
Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
Facelift på f30/31 gjorde underverk på komforten tycker jag, härligt mjuk men ändå spänstig när man pressar den lite. Hoppas att 3GT får samma uppdatering, den är annars rätt så stötig.
Jag hade valt en 320d eller 330d Touring.

Nyast modell som nyss fått en facelift, sannolikt mest problemfri i ett långt perspektiv och mest ekonomiskt fördelaktig. Inte minst mest körglad och ändå ok utrymmen.

3 GT är väl också okej, men i så fall är det ett absolut måste att vänta in faceliften.

gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
5 serie rakt av. Är man fem i familjen och ska åka långt vill man åka bekvämt. Eftersom dom är i högstadieåldern så har de ju växt till sig...
5-serien spelar verkligen på sista versen. Kan du leva med att det kommer två generationer till av den innan du säljer så hade jag väntat tills den nya modellen var på gång för att få de riktigt bra priserna.

Annars så tycker jag att 330 hade varit det bästa alternativet.

Edit: Missade att det var tre bak. Då kan jag verkligen inte rekommendera 3-serien, man sitter inget vidare i mitten.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Le boeuf, är det sån skillnad på komforten mellan F30 pre LCI och LCI? Är det inte så att du jämfört bilar med eller utan sportchassi som påverkar jämförelsen?
Tack för alla svar! 3 GT har jag inte tänkt på för jag tycker inte den är lika snygg som touring men ser nu att det är större innermått, intressant!

Det är alltså en förmånsbil på max 10 PBB men den ska vara intressant att köpa ut och behålla privat efter tre år.

Om jag väntar in nya 5-serien/X3 tror jag inte jag får in den med utrustning för 100k när det har kommit en ny modell. Har inget emot att köpa sent i livscykeln. Efter facelift och framförallt stora bilar brukar hålla utseendet bra tycker jag.
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
När det kommer ny femma kommer du knappt få med ratt för 10 BB. Gamla/nuvarande däremot är sjukt prisvärd. En fantastisk bil som klart kan rekommenderas.
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Står inför motsvarande val, siktar också på att hålla mig runt 10 basbelopp. Just nu lutar det åt 520d med bra utrustning. Som Dm3 påpekar får man mycket 5-serie för pengarna just nu.

Min SUV-allergi gör att X3 faller bort i min kalkyl, 3-serien är det starkaste alternativet. Nackdelen med GT är att den saknar en del av de uppdateringar som F30/F31 fick med LCI.

/J.I
me
364
mephisto
M240i/6 -17
10 PBB - Audi A6 allroad 3,0 tdi 218 hk tveklöst.
Grymt bra kampanjpris nu plus möjlighet till ytterligare rabatt.
Adaptiv luftfjädring och alcantara som standard bland mycket annat.
Motorn levererar tydligen runt 50 hk mer än de specade 218.

Läs tråden här på forumet!
Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

Audi A6 Allroad 3.0 tdi 218hk Sport Edition Kampanj.
-Växelpaddlar 1800
-elinfällbara speglar 3000
-Tillsatsvärme/kupe 16700
-Teknikpkt 16200
-Trailer 10900
-Sport edition 3900
Kampanj -63900
Rabatt -47000

Totalt ca 450 000kr

(Jag är lite partisk men gjorde precis samma val)
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Säkert ett bra erbjudande...men Volvo, Renault, Peugeot, Skoda och VW har också bra erbjudanden.

/J.I
me
364
mephisto
M240i/6 -17
@Ickx, trodde du var intresserad av en bil runt 10 pbb, eller skulle du ha två för det beloppet? :)
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
mephisto; om alternativet vore en Audi tar jag hellre 2 st Renault Megane ;)

/J.I
Hellre två Megane än en Allroad med V6 diesel och luftjädring. Det trodde jag aldrig att jag skulle läsa på ett forum för bilnördar :-D
Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

@Sticky Megane Rs är iof en trevlig bil, hade jag varit dig hade jag provkört innan.Gillade inte Audi innan heller...
Både bekvämare och snabbare än en 328i ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.