|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Har inte alla BMW kylarjalusi numera som minskar luften genom kylaren? På kul körde jag min bil idag i 60-80 kph och det tog 28 km innan oljetempen blivit 95 grader i 15 graders kyla. Har inte motorvärmare men lyckligtvis bensindriven kupevärmare som fick gå i 13 minuter innan avresa. 0,9 l/mil. 0,9 l/mil på dieselbil över 12 km på vintern verkar inte så mycket medan 0,5 l/mil på sommaren för samma resa tycks mig som extremt lite så det är nog mer än bara temperaturen som spelar in. Färddatorn räknar även förbrukning vid stillastående (för att skrapa rutor, vänta på grönt ljus osv) dvs så länge motorn är igång. |
|
|
Porschen hade idag en oljetemp på +45grader efter 17km i -15, vattnet var +70grader. Bränsleförbrukningen 8,4l sen start imorse. |
|
|
Jag har också en 320D-08 ( 177 hk) , men tycker att din "normala" landsvägsförbrukning låter hög från början. Min bil snittar ca 0,39 på landsväg om jag håller 100+. I strax under 100 ligger den på 0,37 ungefär. |
|
| Bränsledriven värmare, den räknas väl inte av färddatorn? | |
| Frugan kör en 325da -08 den ligger på ca 0,7 l/mil oavsett årstid. 17km till jobbet, 80% 80-väg. Resten stad. Min 120d man ligger på 0,57, ser heller ingen skillnad sommar-vinter. Har iofs 12 mil till jobbet 100% landsväg. Går väl lite saktare på vintern så det kanske kompenserar förbrukningen. (110-120 istället för 130-140) | |
| Min förbrukning är skyhög nu i kylan. 320D -09. | |
|
Vet inte om det här med kraftig ökad förbrukning i kyla är typiskt för BMW och kanske specifikt e90/e91? Jag har inte upplevt detta med andra bilar men denna första vinter med e91 325i -06 kan jag se att bensinförbrukningen har gått upp från 0,9 till 11,5 l/mil de senaste två veckorna när det blivit rejält kallt även här nere i Skåne. Kör en sträcka på cirka 18 km morgon och kväll så jag vet; de är ingen optimal körcykel jag har. Men 11,5 är ju på tok för mycket även för en bensin-6:a tycker jag. |
|
|
Nu har jag gjort några långkörningar i kylan. Som så många säger sjunker förbrukningen efter några mil. 0,5l/mil på motorvägen efter ca 2-3 mil. Provat flera ggr med samma resultat. |
|
|
Nej det är inte typiskt för BMW. Däremot får stora snåla motorer en längre kallstartfas, speciellt om man kör sakta eller står på tomgång. Det är mer metall och kylvätska att värma upp och eftersom BMWs motorer inkl bensinsexor är mkt effektiva blir det inte mkt värme över att värma med och det kan ta längre tid innan motorn arbetar snålt. Dessutom är det ju extra hög arbetstemperstur just för att spara bränsle, men hinner man aldrig upp så pass i temp så drar det ju mer. De bilar du jämfört med, har det varit samma motorstorlekar? Om det är 18km där bilen hela tiden rullar och helst med lite fart bör det gå att komma ner lägre, speciellt om du kör iväg direkt när du startar. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
| Zeb1970, nu förstår du nog varför första frågan du fick var hur du hade mätt. Det spelar stor roll och innan man börjar dra slutsatser så gäller det för oss andra att förstå situationen. | |
|
Jag har ägt min 320d xDrive -09 i 2,5 år och jag har ALDRIG sett en landsvägsförbrukning på 0,9 l/mil inte ens när jag kört i minus 30-40 grader. I helgen körde jag närmare 60 mil i minus 15-25 grader och förbrukningen landade på 0,65 tack vare takboxen. Utan den ligger jag minst 0,05 lägre på vintern. Farten pendlade mellan 70 och 130 km/h. Enda gångerna jag ser förbrukningssiffror på uppåt litern är när jag precis nollställt datorn och kör i stan i kyla. Det du beskriver låter inte normalt på en fläck. Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker. |
|
|
Lux luthor, det framkommer att han fått fram siffrorna genom att nollställa färddatorn, kallstarta och köra en kort sträcka på ca en mil. När han kört längre sträckor drar bilen som vanligt. Det låter väl helt normalt? Inget nytt under solen att en kallstartad motor drar mer första milen. Om man då inte kör någon andra mil utan stänger av motorn efter den första milen, klart förbrukningen blir hög. |
|
| Cayennen nöjer sig nu med endast 7,2l för samma sträcka, nu när utetemperaturen är runt +5. | |
|
@Grelle: Jag slarvläste... Just efter nollställning är det fullt normalt, men det ska dala mycket fort. Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker. |
|
Jamtime |
Här är min första realförbrukning full tank till full tank. 52,47 liter på 80,7 mil = 0,65. Cirka 80% i Eco PRO mode. 31/12 - 5/2, Skåne, temp = en vecka i -10, resten blandat -5 till 8 plus. 30 mil består av 50 x 6 km, till och från tåget 25 dagar. (Tortyr, tempmätaren rör sig aldrig) Resten blandat. Snålkörning varvat med prestandatester.. Helt ok tänker jag.. |
| Jag låg på konstant 0,68 blandad körning innan. Mycket kortare sträckor men ändå 0,68. Helt plötsligt när jag nollade förbrukningen för några veckor sedan ligger jag på 0,78. Inget jättehopp men ändå. 320DA-09 | |
|
Har kört 120d -09 och 320d -12, upplevde alltid att vintersäsongen var "billigare". Men så har jag ofta haft varmgarage (inte alltid) men sen kör jag 8, 13, 23 eller 48 mil till jobbet - vilket givetvis gör störst påverkan på färddatorn där milen räntat på liksom. Men, i vilket fall, jag har alltid märkt att vintern kommit när jag bytt till vinterdäck - dubbat javisst, men jag har alltid gått ner 2" och i bredd har det såklart varierat, men från 265 till 225 och liknande :) Det är sparade kronor vill jag lova. Att kolla förbrukningen på korta sträckor har jag aldrig gjort - en omkörning så är man ganska "rökt". En statistiker kanske skulle säga "för litet underlag för att dra slutsats". Min förbrukning på vintern brukar gå ner ca 1dl, och då drar jag kanske 25-30% av milen släp med kåpa. Vars vill jag komma? Ja... jag har helt enkelt aldrig upplevt temperaturen som någon faktor med min körcykel. Då bor jag ändå norr om Umeå där det kan vara kallt som f-n. Dock sällan kallstarter. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.