|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Första gången jag äger en diesel 320d -08. Jag märker nu när vintern slagit till att förbrukningen ökar markant. Liten ökning räknar man ju med. Men nu med minus 15 grader hade jag en förbrukning på 0.9l/mil på landsväg där jag normalt har 0.5l/mil. Är detta normalt? | |
| Hur har du mätt? | |
|
Färddatorn. Den är kalibrerad. Dessutom är det nu på några veckor. Så jag tolkade först som att det är kylan som gör det. |
|
| Jag upplever samma sak. Min Cayenne drar minst 20% mer vintertid. | |
|
Inte så konstigt då allt fett och all olja är trögflytande - kände i morse när det var -18 grader att Santa fe:n rullade extremt trögt - gatan utanför sluttar lite ner och normal sett rullar det lätt där när man har friläge i. Nu gick det väldigt trögt trots barmark... Efter en halvmils körning ungefär rullade det lättare. Och nej, inga bromsar ligger på - bilen besiktigades dessutom med "beröm" i fredags. :) En modern dieselmotor tar lång tid på sig att bli genomvarm då den levererar väldigt lite restvärme (hög verkningsgrad) - baksidan av "bränslesnåla dieslar". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det är dock lite skillnad på motorerna mellan Porschen o en liten 2.0l diesel .. :) |
|
|
Hur lång körsträcka har du, och hur ser din körcykel ut? När jag har lånat F31 320d så har det tagit ca 3 mil innan motortempnålen visat normal temperatur, på sommaren... Hur mycket använder du bränslevärmaren? När jag körde min F10 535d xdrive i Fredags var det 18-20 grader kallt. Har inte dieselvärmare utan använder en blockmotorvärmare som inte ger särskilt mycket effekt. Efter en mils körning, kanske 10 minuter, var motortempnålen uppe på normal temperatur, men det tog ytterligare knappt två mil innan monmentanförbrukningen sjönk ner på normal förbrukning. |
|
|
Låter rent spontant som att det är normalt då. @JSN Har ingen bränslevärmare (vad är det) Jag kör bara 1.2 mil till jobbet ca 10minuters körning. Kommer inom kort att byta arbetsplats med bara 5km till jobbet. Så jag kommer att byta ut dieseln mot en bensinare. Känner att det inte är mycket lönt längre. |
|
|
En ökning från 0,5 l/mil till 0,9 känns inte normalt om den enda skillnaden är att det vinter istället för sommar. 0,5 l/mil känns som en långkörning där bilen blir genomvarm medan 0,9 känns som kort körning med tung högerfot och således kall/trög bil. |
|
| Bränsledriven värmare, dvs dieselvärmare i en diesel :) | |
|
Nä det är lite väl stor skillnad. Jag får kolla igen när det blir varmare, |
|
| Är det alltså på de 1,2 milen till jobbet som detta avser? Sen en kallstart på eftermiddagen och sen 1,2 mil hemåt? | |
| Om mätningen är gjord på EN resa t o r så kan det mycket väl vara 0,9 l/mil. Förutsatte att man har någorlunda koll på hur ett medelvärde räknas ut.. | |
|
@Grelle. Ja precis. Det är en väg jag alltid kör. Där ligger jag på 0.5l/mil. Men nu när det var as-kallt blev det nästan det dubbla. @Le B. Ja, en resa. Men jag har aldrig sett så höga siffror. |
|
|
Det är ju inte så konstigt att en bil drar mer första milen efter en kallstart i -15 grader C. Eftersom resan är så kort är bilen kall hela vägen och påverkas därför kraftigt av detta. Jag skulle säga att detta är inom det normala med tanke på förutsättningarna, om jag förstått dem rätt. |
|
|
Räknat på pumpen/trippmätaren hade jag en förbrukning på 0,52 l/mil i förrförra veckan, start Vindeln, Västerbotten i -27, stopp Mariestad i 0 grader. Färddator visade 0,5 l/mil. Men här nere den senaste veckan med 1mil till jobbet och -10 -15 grader så drar den 0,7 kanske. En jädra skillnad på korta och långa sträckor med dessa moderna snåldieslar tydligen. Det borde finnas enkla mekaniska lösningar för värmeproduktion kan man tycka, men den kalla marknaden är väl inte tillräckligt stor... minska kalluft på kylare, extra kräm från generator till batteri och eluppvärmning här och var, vad vet jag... -Jag spenderar 500 h i bil per år, då ska det fan vara trevligt där!- |
|
|
Sluta gnälla ;-) 500h/år är inte anmärkningsvärt mycket. Taxichaufförer sitter 2-3000h/år. |
|
|
@Jack... Nä det låter som om det vore normalt då. Puh. Var rädd att något var fel på bilen. :) |
|
|
JackedyLynx, det finns redan produkter som löser detta. De kallas motorvärmare. :) Det är väl ingen nytt att bilar drar mer vid kallstart och vid korta körningar är det få mil som jämnar ut förbrukningen. Det gör även min bensinare, så inget som endast gäller "moderna snåldieslar". |
|
|
Låter helt fel, min sålda Passat TDI drog i princip lika mycket året om. 0,9l/mil är enormt mycket för en 4cyl diesel. Det är bara något mindre än vad min bensindrivna Scirocco R drar på motorväg med blyfot. På landsväg drar den klart under 0,9. Nått är seriöst fel på bilen. Stephan |
|
|
Det är högt, men inte nödvändigtvis onormalt. Nolla färddatorn, gör en kallstart i minus 15 grader utan motorvärmare, kör därefter 1 mil inkl köer och trafikljus i rusningstrafik med valfri bil. Det är inga roliga siffror. Vad en genomvarm bil förbrukar vid landsvägskörnings är inte ens jämförbart. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.