|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Ska ekonomimätaren åka upp över 3 liter/mil på tom gång eller?? fast den åker som normalt när man kör | |
|
Japp det ska den. Detta för att indikera att när du står på tomgång så drar ju bilen faktiskt maximalt med bensin i förhållande till hur långt du kommer; du kommer nämligen ingenstans! Man kan teoretiskt sett säga att när du står på tomgång drar bilen en miljard liter per mil...eller något... Är du med på mitt resonemang? _____________ MVH Kalle H ICQ: 19594657 |
|
|
Klockrent! Mvh. Micke Olsson |
|
Red Devil |
nofx16....> exakt. |
| Hahahahaha! Det var det bästa jag har hört på länge, så sant, så sant. | |
|
Nå´n som har koll på hur mycket bilen drar vid tomgång? Nå´n deciliter per minut eller? /Kristian ------------------------------ Länk |
|
| Kör i 100 ... lägg den i friläge och ulla...då går den på tomgång.. fast man rullar.. vet inte om det blir rätt.. | |
|
Om du kör 100 och släpper gasen, så stängs bränsletillförseln av och då drar den 0,0 l/mil. Iaf så länge den rullar utan gas. ______________________________ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Om du kör 100 och släpper gasen, så stängs bränsletillförseln av och då drar den 0,0 l/mil, en stund i alla fall. ______________________________ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Villarosa Om du frikopplar så stängs inte bränsletillförseln av,då går bilen på tomgång(endast om man motorbromsar)så i teorin funkar det att rulla i hundra på tomgång,vet ej om det ger rätt värde dock. Henrik |
|
|
Men vad drar bilen vid tomgångskörning i ca 5 minuter???? om vi säger att den är varmkörd. Bilen borde ju rent teoretiskt dra ganska mycket eftersom när man mäter snittförbrukningen enligt färddatorn så förstör en tomgångskörning på 5 minuter snittförbrukningen enormt...mellan 0.5-1dl mera har jag uppmätt på en total blandad körsträcka av 3-4mil i jämförelse när jag inte tomgångskör. |
|
|
FRIFART: Ja men det är ju det jag försökte förklara! Snittet per mil höjs ju såklart också när du tomgångskör, efterssom du INTE KOMMER NÅGON STANS MEN ÄNDÅ FÖRBRUKAR BENSIN. För att få ett värde på hur mycket bilen drar på tomgång måste man altså räkna "liter bensin i timmen/minuten". Tror inte att bilen slukar så mycket soppa(per minut) vid tomgång, med tanke på att den i regel dricker mer desto mer du varvar/belastar motorn, och vid tomgång bör den ligga på runt 800 varv jämnt=låg belastning. Rätta mig om jag har fel! //Kalle |
|
|
Har du stora färddatorn kan du ju se hur mycket bensin bilen drar per timme om du går in i "specialläget" (Tryck på "1000" och "10" samtidigt). Sedan trycker du fram "3" har jag för mig. JockeMan |
|
|
Kristian Larsson: FRIFART: Jag kan nog säga ungefär. Vi hade sådan färddator på vår Ford Mondeo för ett par år sedan som gick över från l/mil till l/timma när man körde väldigt sakta eller stod på tomgång. Bränsleförbrukningen på tomgång brukade, när den var varm, ligga runt 1.2 l/timma. När den var kall kunde den vara uppe i 3 l/timma. |
|
|
Tilläggas bör att Mondeon var en tjänstebil. Sådana blir man påprackad. Man fick då inte välja på riktiga märken. Den blev min far påprackad. Jag har aldrig ägt något annat märke än BMW. :) |
|
|
Har hört att 1min tomgångskörning motsvarar ca 1mils körning... //Cosmos "Borrows My Wallet" E28 Registret #160 |
|
|
Cosmos detta låter som en saga, innebär att jag knappt kan stå på tomgång i 1.5timmar med 535an då då bilen är fulltankad. Låter helt orimligt, därimot så litar jag på Haglund2306 som även har ett vackert efternamn :-) och nofx16 håller jag med fullständigt om att bilen ökar sin snitt förbrukning pga att man kommer 0km framåt då man puttar på tomgång. Det verkar finnas många funktioner på färddatorn, står allt detta ni nämner i instruktionsboken eller har ni tagit reda på informationen på annat sätt??? tex vad Jockeman sa om det nu stämmer?? |
|
|
hm, en minuts tomgångkörning motsvarar 1km körning.. --------------------- .. vassast på ön.. ;) |
|
|
FRIFART: Jaså du har också blivit begåvad med ett gudomligt efternamn ;) Det finns väldigt många mer funktioner på färddatorerna än vad som är meningen att man skall använda. Troligtvis för att färddatorerna visar olika information på olika marknader. Skulle däremot tro att BMW skulle hjälpa dig med att få fram de olika koderna för att hitta extrafunktionerna. Det skulle i alla fall fungera här i Borås, det är jag övertygad om. |
|
| Om man har jävligt tråkigt kan man ju köra slut på tanken och ha i en lite benis och starta bilen sätta på tidsuret och bara vänta =) | |
|
bilen dar definitivt inte en deciliter i minuten som nån påstod... är motorn varm och står på tomgång drar den nånstans runt 1-5 liter per timme... beroende på årsmodell å storlek på motor osv... /Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.