AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
5.713

E87 vs F20

Sida 1 av 2
ma
75
maxax
BMW 125d sportauto-15
Volvo 142 -70
VW Karmann Ghia -62
Ford Mustang cab -70
BMW 120d M-sport -09
Cheva C20 Custom Camper -70
Egentligen är jag på jakt efter en 123d men jag har följt blocket ett par månader nu och det dyker inte upp någon med rätt färg och utrustning.
Så nu har jag börjat fundera på 120d där det finns ett betydligt större utbud.
Både E87 och F20 har sina fördelar designmässigt men jag tycker nog att E87 är lite tuffare. Båda klär i ett sportpaket, jag tror nog inte att jag skulle välja en utan.
Fördelen med den äldre är enligt mig utseendet och priset.
Fördelen med den nyare är att den känns modernare, praktiskt med tredelat baksäte om man lyckas hitta det, billig fordonskatt även med automat och lättare att hitta en med låga miltal.

Så nu undrar jag om ni som har lite erfarenhet av dessa bilar vill dela med er av för och nackdelar för E87 och F20.

/Björn
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hej,
mina erfarenheter kan sammanfattas som att e87 är mindre bekväm, hårdare, i chassit. Däremot gillar jag interiören i e87 mer, den är renare och rakare, f20 är en massa mjuk plast i tjocka sjok. f20 är rolig, lagom stor och bekväm men interiören....gillar jag inte.

Mitt val efter ett par år i e87 120d blev trots allt att köpa en e82 coupé och det har jag inte ångrat; bättre chassisättning är e87, mer vridstyv och mer ovanlig. Härliga dörrar, väghållning som en gokart och underbar sikt.

/M

Mina bilar: Länk
Bo
195
Borgenscalle
VW Passat TSI - 18
Jag köpte F20 för att den erbjuder en riktigt bra kombination av sport och komfort som ingen annan bil kan.

/Borgen
Visa användare
38
shamrock_bones
E30 325i Cab -86
G32 630d Xdrive -18
I01 i3s -19
Chassit i E87 är mkt mer balanserat åt väghållning med bättre instyrning, mindre krängning och mer kontroll. F20 har högra komfort och sväljer betydligt mer ojämnheter i vägen men kompromissar ordentligt med väghållning så att det vid instyrning känns som att man rattar först och och bilen, framförallt bakvagnen, reagerar senare. Designen är juen smaksak men jag tycker fronten på F20 är helt misslyckad med alldeles för höga strålkastare som gör att den ser ut lite som en blåsfisk. Interiört är uu dick F20 mkt modernare med färgdisplayer och reglage som känns bättre.
Visa användare
38
shamrock_bones
E30 325i Cab -86
G32 630d Xdrive -18
I01 i3s -19
Jag kan tillägga att jag inte kört F20 LCI men jag vet inte om de gjort om chassisättningarna i den uppdateringen.
ma
75
maxax
BMW 125d sportauto-15
Volvo 142 -70
VW Karmann Ghia -62
Ford Mustang cab -70
BMW 120d M-sport -09
Tack för svaren.

Det kommer att bli en del långkörning och där verkar ju F20 vara att föredra. Det vore perfekt med tredelat baksäte så att vi kan få in skidorna i mitten.

/Björn
Bo
195
Borgenscalle
VW Passat TSI - 18
Har inte kört E87, men testade en LCI med M-paket nyligen och den kändes klart sportigare än min bil, dock vet jag inte om det beror på sportfjädring eller nyare chassiesättning jämfört med pre LCI.

Hur som helst är inte det en deal breaker för mig, är grymt nöjd med min etta. Komforten känns klart som ett nummer större och jämfört med vilken annan bil i klassen finns det ingenting som levererar samma körkänsla och komfort.

/Borgen
ca
36
cassidy
120dx -13
För ett par månader sen bytte jag min E87 mot en F20, en 118d med m-paket/m-chassi till en 120dx med m-paket men utan m-chassi (men med körprofilval).

Jag har bara kört några hundra mil med F20n och bara på vinterdäck, men här är vad jag noterat hittills.

E87
Mindre och nättare, både ytter- och innermått.
Fastare chassi
Skramligare inredning
Direktare styrning

F20
Större, både utanpå och inuti
Mer komfort (men som sagt inte helt jämförbart pga olika chassi)
Högre kvalité på inredningen, klart bättre hopskruvad och bättre materialval
Styrningen är bra i sportläget, men i comfort/eco är den slapp & död

E87 är klart mer gokart och mycket skarpare instyrning, F20 är en "större" bil med bättre komfort men ändå bra mycket roligare än bl a Golf GTD.
ma
75
maxax
BMW 125d sportauto-15
Volvo 142 -70
VW Karmann Ghia -62
Ford Mustang cab -70
BMW 120d M-sport -09
Jag har börjat inse att 1-serien kanske blir för trång med två tonåringar i baksätet. Får nog vänta några år tills det bara är frugan och jag som ska åka i bilen.
Nu lutar det åt 320d. Vi får väl se om jag kan bestämma mig.

/Björn
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Det beror ju på hur långa ni och de är, bredden räcker för två. Men inget armstöd där bak.

/M

Mina bilar: Länk
Med två tonåringar så blir det nog trångt ja. Det går ju men hur kul är det att sitta där bak med väldigt lite benutrymme om ni kör lite längre sträckor.
Visa användare
92
uffeolby
BMW 530e -21 (G31 facelift)
Volvo S80 2.4D -07
Är inne på min andra F20 och enda erfarenheten jag har från E87 är en provkörning strax innan F20 släpptes.

Jag vet ju att smaken är som baken men det övergår mitt förstånd hur någon kan tycka att E87 ser bättre ut än F20... speciellt interiört.

Körkänslan i F20 är mer än tillräckligt sportig för min smak, men där kan jag förstå de som är ute efter något mer. Kombination sportighet/bekvämlighet är maxad i F20, tycker jag.

By the way, jag har en 120D med M-paket, adaptivt chassi och sportautomatlåda. Och jag är förvisso partisk men jag tycker min pre-facelift är mycket coolare än den ansiktslyfta versionen ;-))
Jag håller med E87 är inte vacker varken interiört eller exteriört.
Köper man F20 lci så slipper man ju dom tveksamma strålkastarna.
Lci går även bättre på vägen än den gamla. Och tystare framförallt,

Visa användare
92
uffeolby
BMW 530e -21 (G31 facelift)
Volvo S80 2.4D -07
De "tveksamma strålkastarna" är ju "kaxiga med attityd", om du frågar mig... men det är förstås upp till var och ens individuella smak.

Fråga: är det verkligen något gjort på F20-faceliften som gör att den "går även bättre på vägen än den gamla. Och tystare framförallt,"? Jag trodde bara att det var kosmetiska förändringar.
Is
157
Isty
M3 e46 -02
Volvo V40 T5 Carbon Edition -16
M2 juli/aug
Den 8 stegade automaten gör valet till en no-brainer, F20 varje dag i veckan.
uffeolby:
Läste en intervjuv med en BMW höjdare om nya F20 lci där han sa att vi gör massor under skalet som vi inte berättar om. Lci går märkbart tystare och uppför sig mer som en större bil. Bara en sån sak som dörrklangen låter mycket bättre mer som på dom större modellerna.
Att den går tystare där har dom väl hittat ett sätt att isolera den bättre.
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
Det görs ju uppdateringar flera gånger om året så det är inte säkert att det hänger på om det är en LCI eller inte. Hade dom gjort någon större chassiuppdatering borde dom ha nämnt det i pressreleasen kan man tycka.
Weiman:
Åk och provkör en själv så märker du ju att den går tystare.
Ni
213
Nisse977
550i -07 M-Sport
130i -07 M-sport

327i -87 Turbo,
673hk 900Nm
Hej på er!

Jag har kört både F20 och E87. Tycker mycket av det ni skriver stämmer, F20 är något större, mer rymlig och kanske bekvämare. Men jag anser absolut att E87 är mycket snyggare än F20 både invändigt och speciellt utvändigt, som natt och dag. (pratar då M-sport Vs M-sport)

Valde till slut att köpa en 130i M-sport, klockren bil!!! Känns lite som en mini-M3 eller nått. Go gokart-känsla! Men hård är den.

__
Nils Ljung
ma
75
maxax
BMW 125d sportauto-15
Volvo 142 -70
VW Karmann Ghia -62
Ford Mustang cab -70
BMW 120d M-sport -09
Efter att ha funderat länge och även provsuttit F20 och E87 så är jag nog tillbaks till E87. Tycker den är tuffare än F20, med M-sportpaket förstås.
Provkörde en 118d häromdagen och insåg då att jag ska ha minst en 120d.
Inte helt lätt att hitta en med låga mil, rätt färg och rätt utrustning. Som tur är har jag inte bråttom.

/ Björn
ma
75
maxax
BMW 125d sportauto-15
Volvo 142 -70
VW Karmann Ghia -62
Ford Mustang cab -70
BMW 120d M-sport -09
Nu har jag äntligen inhandlat en 120d M-sport.
Efter noggrant övervägande kom vi fram till att storleken räcker till vardagspendlingen. Tanken är även att åka långt (fjällen, 80 mil enkel) men bara när det är frugan och jag. Ska vi åka hela familjen tar vi storbilen.

/ Björn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.