AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
14.732

En liten fin berättelse om min M5 e61

Sida 1 av 5
Visa användare
49
Fel server
M5 E61 Touring 07 -Individual Platinum.
Cadillac Seville Touring -Sedan 97
Lincoln Navigator 2003
Det hela började hösten 2014. Jag hade redan drömt alldeles för mycket redan om en M5 e61 2007 och måste äga en live helt enkelt, men hur??.
Det blev till att lusläsa blocket/autoscout mfl. Men inte det perfekta exet med precis all utrustning och med individual inredning platina med höglanspolerade pianolack, highend stereo röststyrning ellucka, ac i stolar med perforerat läder osv fanns och vilken färg skulle jag ha Diamantsvart/Rubinsvart metallic/ Silver/ Sepangbrons/Indiana polisröd/vit vilken skulle jag välja, fanns det ens några på marknaden med dessa speciella lacker nä det fick bli det exemplaret som dök upp helt enkelt, huvudsaken var skicket, dom låga milen, utrustningen och inredningen. Jag till och med kollade med en stor auktoriserad Bmw försäljare, men då fick det inte vara några krav utan den bil som dök upp eller kunde dyka upp när dom letar (efter kaffepausen) ( jag ville egentligen undvika importörer som ärlige Petters beg. Bilar).

En ljuvligt vacker höstdag…………………………………….. med regn eftersom det var i november, jag hade precis tänkt att avsluta letandet efter 5 timmar framför skärmen DÅ!!DÅ!! DÅ!! är den där som den perfekta julgranen och jag hör halleluja halleluja i huvet. Precis rätt inredning lågmilare 6700 på mätaren och all den extra utrustning som jag ville ha. Tog kontakt med säljaren åkte upp till storstan och tittade/synade/kollade det man bör/kan göra . Den hade lite stenskott, ett i rutan och ett lite värre på huven, litet slitage på förar sätet (som om en 200kg häck hade parkerat där innan mig troligtvis andre ägare, förste var en tysk industrimagnat) all historik fanns och serviceboken ifylld bla sensorn till lådan bytt vid 5900 mil var vad jag kunde se då! Eftersom bilen var lite skitig nedtill syntes inte parkeringsskadan med liten spricka. Fick inte provköra förens kontraktet var påskrivet och degen fanns på hans konto borde jag sprungit iväg redan då??? nä det var dröm bilen i drömskicket punkt, han var nämligen bilhandlare och med hans kusin som också hade en 1m coupe vit till salu som han precis hade kört på banan med ryckande däck som påstods vara fin och inte alls mycket körd,” den du”. Men det var denna M5a jag ville köpa. Plötsligt hade den gått 6900 mil pga att dom hade åkt sammanlagt 200 mil fram och tillbaka 10 gånger för recond på Dtec ( men det var ju vad dom sa) inte heller hade dom orkat fylla på olja men det visade sig räcka hem och till verkstaden där luftfilter och annat smått och gått byttes 1500:-, det var första gången i denna berättelse. Men det blev affär och kl 5 på morron kom jag hem med ett leende på läpparna

14/2 2015 rutan sprack plötsligt på bilen denna kalla vinterdag och på verkstan sa dom 13500:- F.bolaget som var kontaktat sa 3500:- i självrisk, jippi. Andra besöket i denna berättelse.

Juni 2015 skulle starta bilen och en felkod kom upp om motorfel. Var bara att åka in till verkstad en tredje gång på ett halvår. Hela gasspjälls motorn måste bytas (märkligt jag har inte ens använt dynamic mode/launchcontrol eller kört rally/burnat eller på bana bara 150 lunga mil med något gaspådrag i svängarna jo de e sant faktiskt även om det kan vara svårt att förstå med denna bil sa jag ) och du har ett kabelbrott på shoppingluckan . ca 15000:- för gasspj./ 5300:- för kabelbrottet, och om du vill ha stenskotten och den nyfunna parkeringsskadan bak, den slarviga lackeringen av förre ägaren på K.fångare fram åtgärdade 24000:-. Hoppades att allt skulle gå på försäkringen men kors vad jag bedrog mig. Det hela hette så, att bilen var importerad = dubbel självrisk 5000:-X2 stenskott ersätter vi över huvudtaget inte på huv. Du kan få 1000:- (18000:- i premie hade jag )för parkeringskadan men får betala resten själv. 40300:-. Har bara haft bilen i ett halvår. Men det var bara att tacka och bocka, fick det åtgärdat. För en M5a e61 är det väl inte så farligt kanske men men principen. Vad har man då lärt sig av detta jo att lågmilare innebär inte nödvändigtvis en bra affär. Och att jag kommer köpa fler M5or e60/61 i framtiden med låga mil . Samt att kvaliten är sämre än Volvo enligt teknikens världs special tidning om köp av beg bilar som kom ut i höstas MEN JAG VILL INTE TRO DOM Bmw är kvalitet, bmw måste vara bättre än volvo ENLIGT MIG DÄRMED BASTA ELLER VAD TYCKER NI??? HAR NI RÅKAT UT FÖR VÄRRE SAKER????. Men man kan ju inte undgå att jag hade ett kabelbrott på en sån enkel sak som s.luckan onödigt motorfel, denna motor är ju en utveckling FRÅN V8AN OCH F1 för tusan, va är det frågan om, överkänslig helljusassistent.

Idag är bilen i nyskick dock så när som på lite revor i pianolacken vid i drive hjulet efter lösnaglar, förste ägarens puma kanske, vad vet jag och en lite slitskada i förarstolen ej hål, litet veck från en barnstol, den ungen måste ha fått så han tiger på banan dom syns med förstoringsglas dock. Resten av inredningen/panelerna är lika lena och fina som en bebis. Lacken glänser nu tillsammans med kromfälgarna och dom perforerade skinnstolarna + soffa med kall och varmluft. Och jag vill inte för en miljard byta denna bil mot en annan. Denna otroliga fantastiska skapelse har gett mig mer joker leenden än nån annan bil och kommer att få en extra grav när tiden för både hen och mig är inne så vi kan vara tillsammans för evigt. Hål i plånboken vid statoil men vadå det är ju en M5 e61 Touring……………………………………………..

Att leva för sin bil är ett privilegium
Grattis till bilen.

Rolig historia men riktigt jobbigt att läsa, tänk på att dela upp texten mer nästa gång.

Tyvärr hade jag personligen backat redan när du kollade på bilen men kul att du ändå vågade köpa den.

Kör lugnt :)
Ma
154
Mannion10
320 E36-91 "såld"
525iA Sedan-04 "såld"
545iA Sedan 04 "såld"
M5 E60 Sedan 05 "såld"
M5 F10 -13
Hemsk historia men kul att du ändå behåller den.
Gillar din sista mening ;)
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Känns som normalgrejor man kan råka ut för som M-ägare :-)
- det är ju värt det ! eller hur.
Visa användare
49
Fel server
Lincoln Navigator 2003
Tackar och bockar för fin respons. Tråkigt att höra att det var jobbigt att läsa men när man väl är inne i en berättelse så blir det mycket ska planera lite bättre nästa gång för en ny berättelse. Dock är alltihopa sant.

De stämmer 540is de e värt varenda krona.

Men frågan är om inte en M5 som har gått 12000 mil och dom säger är ultra fin men inget e bytt, inredning sliten för det var inte min så skulle jag också sprungit fort som f-n. För man vet aldrig hur en sådan har blivit körd eller omhänder tagen.

Lycka till själva

Visa användare
49
Fel server
Lincoln Navigator 2003
Glömde en kul grej i berättelsen. F.B killen sa vad e det som e så speciellt med en M5 jag har en 5 år gammal 530d eftersom det är samma robotar som lackar både indivdual och vanliga, samt sätter ihop bilarna. Jag kunde inte mer än att skratta.

Har försökt tolka vad du vill säga med din signatur men går bet. Vad är det du vill förmedla med den?
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Jag skulle inte säga att det är bilens fel att den har kostat en del i reparationer. Stenskotten såg du vid inspektion av bilen, kabelbrott i shoppingrutan kunde ha upptäckts om du läst på om Touring (väldigt vanligt fel) och parkeringsskadan är väl sånt som händer för det är svårt att se allt vid en första inspektion. Men jag hade aldrig köpt en bil utan en provkörning/-åkning. Man kan säga rätt mycket om ägaren genom att sitta i passagerarstolen vid en provkörning. :)

Gasspjällen har jag för mig är likadana som sitter i E9X M3, det är bara tänderna på ett plasthjul som slits med tiden. Finns företag/personer som renoverar dessa gasspjäll och byter ut plasthjulet mot ett i mässing istället. Mycket billigare än 15.000:-, har för mig att det går på ca 3-4.000:-.
Visa användare
49
Fel server
Lincoln Navigator 2003
Tja det är lite svårt så här på rak arm att förklara vad jag vill förmedla med min signatur men är som jag skriver varken mer eller mindre. Vad tror du att jag menar med den då? Kom med förslag.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Är det ett plastkugghjul som vrider upp spjället? Vad dåligt, på E31 är det i stål. Vad billigt att byta ut en sådan detalj mot plast.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Länk

Länk

Länk
Visa användare
234
tsdi
- Alpina B12 (E32)
- Dodge RAM Hemi
- Ferrari F430
- Audi R8 4,2
- BMW 750 E38
Tycker det låter som att du haft ganska rimlig tur med bilen din!

Du skulle ägt min E61 när kopplingen gav sig i Italien bara någon månad efter att jag köpt den.. Blev en lång soppa av det hela med mycket följdfel!
Totalt kostade den bilen mig ca 100,000:- på 500mil och ett par månader! =)
Fy fan :O
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Grattis till kärran!

Personligen hade jag tackat för mig redan vid provåkning innan cash på konto, inga problem överhuvudtaget att man inte får köra själv men att säljaren inte kan ta en på en svängom 2-3mil njaeeee skulle inte ens ta illa upp om säljaren verkligen vill försäkra sig om att man faktiskt har pengar att handla före heller!
Visa användare
49
Fel server
Lincoln Navigator 2003
Jo men den hade väldigt låga mil, var inte i dåligt skick, den individual inred o utrustning jag ville ha utan tvekan. Ringde upp förra ägaren innan köp naturligtvis för att höra lite o han verkade trovärdig om man säger så.

Sedan vad hade en provkörning av en M5 med V10 lett till, hade väl inte fått något felmedelande om kabelbrott eller gasspjäll då det ju dök upp efter 150 mil, så långt hade han inte låtit mig testköra. Att den behövde olja sa han innan betalning skedde. O det var ändå bra att få ett nytt filter även om behovet inte var i närheten. Fick pruta för det, samt vinterdäck med M fälg för ca 12000:-.

Av min erfarenhet (har kollat många spec.bilar genom åren) så har bilhandlare inte låtit någon testköra utan något slags garantiköp när det gäller specialbilar. Med tanke på tdsi`s öde så är detta normala fel man inte kommer undan tydligen om man inte har kört mer än 500 mil sedan ny vill säga.

Lasse Karlsson
Fel server!

Bara att konstatera att dessa bilar är ganska speciella! Det är riktiga monster vad avser prestanda, men kostnadsmässigt ligger de nära vilken Volvomodell som helst, vilket gör det hela komplicerat!

Köper du tex en Porsche för 6-7 hundra tusen, vårdar du den säkert ömt, och säljer den troligtvis inte i första taget + att du lär ha riktigt god ekonomi för att kunna göra det!

Ska du däremot köpa en idag säkert 10 år gammal M5 E60/61 för pengar runt 150-200 tusen eller något mer, lär du ha riktigt torrt på fötterna!! Dessa bilar har ofta ägts av "leksugna" ynglingar, som bara ser till det billiga inköpspriset, och sen inte har råd att varken sköta eller äga bilen.

Då blir det mesta eftersatt, vad avser service osv och risken för framtida haverier ökar markant! Man måste nog kolla upp bilarna extremt nogrannt, vid dessa köp, gärna M-testa, ta kontakt med föregående ägare osv osv för att kunna förvissa sig om att bilen har "rätt" historik!

Sen lär man nog också ha en liten buffert att ta till om det händer nått! det är som sagt prestandabilar! och att tro att de bara går o går utan några som helst problem, är nog att vara väl naiv, speciellt som bilarna idag är relativt gamla!

Sen lär man nog också kunna ta nått litet fel på en så gammal bil! No hard feelings at all Phoenix M3, men när du var intresserad av min gamla M5 E60, så gjorde du nog tyvärr en miss! Vist va det några ytterst små skavanker på den, men i stort var den i riktigt, riktigt gott utförande, och du hade kunnat få den för halva priset av den M6 du senare köpte!

I vilket fall som helst, så var han som senare köpte den extremt nöjd och så mycket kan jag nog säga, Fel server! att hade du kommit över den, så hade du inte behövt starta denna tråd, va så säker!

Hoppas iaf att du får trevliga mil med din numera perfekta M5!

HA DET!!

modolasse
Du har ju rätt, helt klart i det du skriver.

Men, jag tror att Philly gav någonstans kring 350K för sin M6a och du sålde inte din M5a för 175K så halva priset är ju inte så korrekt;)
Sen att P köpte en 6a förstår man ju då de är mycket snyggare, sexigare och helt enkelt coolare.

Erkän att du saknar V10an när du är ute och kör med turbo 8an;)

EB
Lasse: Din var säkert jättefin och jag gick kanske miste om en fin bil men jag är
glad att jag valde M6an som är mycket snyggare och sen tror jag inte du skulle släppt den för 165.000:-?
Visa användare
49
Fel server
Lincoln Navigator 2003
Jo LK du har rätt i mångt och mycket där, men jag ville ha en Touring M5 med speciell utrustning och inred. och inte en sedan (det blir det nästa gång, M6 med) som du förmodligen hade, sedan hade väl du gasat rejält med din eller?? med tanke på V10. Direkt Service: gasspjäl/vanos/sensor/växellåda etc och du hade ju skavanker i lacken eller?? Inget illa menat.

Jag hade inte betalat 150`000-200`000:- för en M5 V10 eftersom det är lite lågt nu och då kan man nästan garantera om man inte har tur vill säga- att bilen är sönderkörd (behöver inte vara så men man sätter ju ett pris efter bilens skick om man inte är desperat).

Hur menar du med att Volvo är lika med M5 kostnadsmässigt?? Har visserligen en 940 som har kostat en hel del och kvalitén är därefter men men.
Lasse Karlsson
Fel server!

Det jag menar är ju självklart att inköpspriset är liknande! I övrigt går det ju ej att jämföra, självklart!! Sen går det ju inte att jämföra med en gammal sunkig 940!. Det jag menar är ju naturligtvis en nyare modell av Volvo, vad de nu heter, är inge vidare på Volvo, ska jag villigt erkänna!! Dock har jag många kompisar/kollegor som har Volvosar som kostat bortåt 400 papp, nya då iofs! men ändå!!

Du kan ju inte påstå att runt 200 papp idag för en ok bil är särskilt mycket!? Eller? Tycker du det, ska du definitivt titta på andra modeller än M5:or, bara som tips! Man blir lätt trött på dom som tror att man kan äga o ha en BMW M5, och ligga på samma omkostnader som en vanlig "Svenssonbil"! det är dit jag vill komma!!

Sen undrar jag också var du fått ifrån att jag hade lackskador på min?? Man ska inte tro allt som man läser på detta Forum!! också som tips!! Antar att du hämtat detta då Phoenix M3 o jag diskuterade lite runt min bil här, då jag skulle sälja. Ni får tro vad ni vill! men man ska inte dra slutsatser utifrån något man inte har en aning om!!

Sen vad avser motorsången V10 kontra V8, så kanske V10:an var lite "grövre" än min nuvarande 8:a. Men tar lätt min nuvarande alla dar i veckan året om, då det i min mening skiljer massor i övrigt mellan bilarna, och där min nuvarande kommer före i allt!

Till sist: hur kan man gilla gamla M6:an?? visst nya = kanon. Men gamla är nog bland de fulaste BMW:n som gjorts! varje fall i min smak! men den är ju som bekant delad!!

HA DET!

modolasse
Lasse: Jag har ALDRIG sagt någonting om lackskador på din eller någons bil så jag har ingen aning om vad Fel Server pratar om så lägg av med ditt gubbtjuriga beteende och sluta anklaga mig innan du har rätt fakta på bordet.

Din bil hade inga lackskador.

Det är ingen som varit i kontakt med mig angående din gamla M5.

Kul att du är nöjd med din nya bil iaf.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.