AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
14.549

Nybliven V12 ägare! E38 750 räddas!

Sida 3 av 4
Sw
62
Swant
318iT -03
Den bästa tråden på Autopower för tillfället!

Följde slaviskt ditt tidigare renoveringsprojekt och ser minst lika mycket framemot det här. Ditt arbete är mycket uppskattat och motiverande.
Visa användare
ProPro-medlem
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
Fin bil att rädda. Kul när folk tar hand om grejerna.

Var det inte denna som också var chipad?
Visa användare
234
tsdi
- Alpina B12 (E32)
- Dodge RAM Hemi
- Ferrari F430
- Audi R8 4,2
- BMW 750 E38
Riktigt kul att läsa allas kommentarer!
Fortsätt kommentera ni som tycker att det är kul att följa!

Det belönas med bilder! =)

Jag vet faktiskt inte om den är chippad!
I dagsläget går den knappt framåt överhuvudtaget då den varnar på kamlägesgivare. Så en ny sådan är beställd! Fick ta omtag i en brantare backe och ta fart för att komma upp...
Visa användare
234
tsdi
- Alpina B12 (E32)
- Dodge RAM Hemi
- Ferrari F430
- Audi R8 4,2
- BMW 750 E38
Bilen är inte klar riktigt utvändigt ännu då det saknas lite lister och clips!

Lånade min Mamma's BBS 20" rullare.. Lite roligare att pyssla med bilen när det sitter "roliga" hjul på den! :

Länk
Dimljusen jag beställt var tydligen till en diesel som av någon anledning har "korta" dimljus..

Länk
Länk
Länk
Länk
Länk

Ratten fick sig en omgång med rengöring men den är nog tyvärr för sliten för att få till riktigt bra! Får nog bli att "lacka om den"
Länk

Kemtvättade golvmattor

Länk

Allt skinn i bilen var väldigt blankt. Men det gick att få till snyggt med lite rengöring! Se bara skinnet runt elhissknapparna här!

Länk
Baksätet. Matt och snyggt skinn efter rengöring!

Länk

Nu återstår bara att montera dit allting och ge bilen en rejäl polering!
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
kul å se väcker minnen vad jag bytte ut
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Vilket resultat!
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Lysande insats! Följde din alpina tidigare m intresse. Kul att du vill o delar m dig av äventyren!
Li
81
Linnskog
BMW 330CI -03
Wow! Mer mer mer :)
Li
81
Linnskog
BMW 330CI -03
Vilka produkter använder du för rengöring och uppfräschning av lädret?
Visa användare
234
tsdi
- Alpina B12 (E32)
- Dodge RAM Hemi
- Ferrari F430
- Audi R8 4,2
- BMW 750 E38
Tack för kommentarerna!

Körde med Meguiars apc. Funkar till det mesta! =)
Visa användare
234
tsdi
- Alpina B12 (E32)
- Dodge RAM Hemi
- Ferrari F430
- Audi R8 4,2
- BMW 750 E38
Idag har bilen fått ny kylare och nytt expantionskärl.

Dessutom ny "CPS" givare. Kamlägesgivare.

Den har haft alla symptom som blir när kamlägesgivaren blir dålig.
Samt att den har gett felkoder på denna givare.

Efter lite bök och stök satt den nya givaren på plats.
Startar upp bilen i tron om att den ska gå kanon igen!

Men icke! Den är fortfarande helt totalt jävla orkeslös och går som ett lass skit.

Några ideér? Igensatta kattar?
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Har du bränsletryck till bägge sidor?
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Hur lyder felkoderna?
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Bra jobbat med renoveringen, kul att se. :)
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Jag går själv och funderar på att göra en uppfriskning av lacken, kanske en hellack, på min gamla -99 740iL men undrar vad det kan landa på i pengar om man t ex själv demonterar och monterar det som bör eller måste väck? Min vagn är oriental blue.

Det finns lite begynnande rost i nederkant på ena bakdörren vilket ska fixas, hoppas bara det går att fixa det relativt lätt och kanske utan svetsning.

Seriös hel-lack in & utvändigt "utan kompispris" landar på mellan 25-60´. Billigare "svart" på mindre ort, dyrare "vitt" på större ort/verkstad. Jag lackade min ena E36, in & utvändigt i delar (verkstaden demonterade dörrar, utskuren vindruta mm, men i övrigt hade jag rensat den på inredning, lister mm) o gav 25' svart i huvudstaden hos en mindre verkstad. Vissa stora verkstäder var inte ens villiga att ta emot jobbet? Andra ville ha för mycket pengar enligt mig.

En enklare utvändig lack där man låter bli att demontera dörrar mm kan man kanske hitta för runt 20' till en så pass stor bil som E38 om man håller sig till mindre orter, detta baserar jag på att när en granne krockade sin bil i Skövde så var jag med o hämtade hem den från lackverkstaden "modell större". Passade på vad en utvändig lack skulle kosta av min bil, o fick ett pris på stående fot efter en kortare koll på 18-20', detta var 2005 dock så priserna har nog klättrat en del sen dess.

Ett annat råd är att lämna bilen till nån seriös lackerare i Polen, lär kosta ca 20' för en riktigt seriös lack in & utvändigt. Jobbet KAN göras på en vecka om man ber de planera in det noga, så då kan man kombinera det hela med en mindre semester, förslagsvis i norra Polen under sommaren?
Visa användare
234
tsdi
- Alpina B12 (E32)
- Dodge RAM Hemi
- Ferrari F430
- Audi R8 4,2
- BMW 750 E38
ÄNTLIGEN! Går bilen igen.. =)

Stått på verkstad i runt 1 månad nu!
Tog hem bilen idag då inget direkt verkade ske på verkstaden. Felsökte någon timma & tog sedan beslutet att kapa ned kattarna för att se om dessa tagit stryk av hemresan med trasig kamlägesgivare.. Mycket riktigt! Med kattarna bortkapade så går bilen åter igen bra!

Nu återstår det bara att hitta ett par beg alternativt svetsa upp racekattar istället!
Visa användare
124
moggen
BMW 750IL -97
Bmw e30 325i -88
Ford F250 7.3psd crew cab
Honda Legend 3.2 Gen2
Toyota corolla 4st -86-87
Bedford/isuzu kb
Sjukt fina och snygga bilar! Håller E38 som en av världens vackraste. Hade för ett par år sen en 730d individual -2001 med mycke utrustning och konturstolar <3. Saknar verkligen den bilen! Drömmen är ju dock hitta en fin 750. Så till sommaren kanske man skaffar en om det finns någon fin med bra historik osv.

Tummen upp för jobbet =) grymt snygg och clean.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Kul att följa detta projekt! Det är en vacker bil som kommer att vara en fröjd att kika på var helst du dyker upp med den.

Fortsätt lägga upp bilder och kommentarer kring utvecklingen, det är kul att läsa om dina framsteg :-)

Niklas

Fransosen
co
45
copco
E38 750i -95
E92 335ia -10
Ser kanon ut!

Tårarna rann vid första anblicken! ju mer jag läser desto mer känner jag av hur avundsjukan bubbla upp!

Känns som bilen verkligen hamnat i rätta händer! Ska följa den här skönhetsförvandlingen. Vore intressant med en prislista på kalaset sen :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.