AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.179

Ska man byta bränslefilter när den nu funkar som den ska?

Sida 2 av 2
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Smartare att köpa:
Länk

Exakt samma filter men i en annan kartong...och hundra spänn billigare! ;)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
BM
451
BMW 580
530D -09
Det är ej samma märke. Och enlig grabbarna så va ju Mahle ett bra val väl??
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Knecht-Mahle och Knecht är exakt samma filter som "Mahle"!

Kika noga på bilderna så ser du att det står Knecht-Mahle med samma logga och text på båda filtrena - men vill du betala 100 kr extra för ingenting, så är det helt ok för mig! ;)

Gör du en liten eftersökning och går in på Knecht-Mahles hemsida så inser du också att det är samma filter...

Mvh
Johan B

BM
451
BMW 580
530D -09
Då litar jag på dig och köper en knecht istället. Men såg på mister auto hade riktig billiga filter också.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Gjorde en snabb check på MA, och såg att de var ännu billigare:
Länk

Generellt ligger RD24 lägre än MA, men ibland är MA billigare...så man gör klokt i att kolla innan köp.

Mvh
Johan B

BM
451
BMW 580
530D -09
Yes. Blir att jag köper därifrån. Men är det samma som videoklippet med M5:ans filter då??
BM
451
BMW 580
530D -09
Så idag ska jag beställa denna filtret som är bra pris tycker jag: Länk
Det där blir perfekt, troligtvis är det samma som du får på Bmw jag vet att de kör med Mannfilter på oljefilterna.

Ska du köra några fulla tankar med lite etanol i innan bytet för att göra rent?
BM
451
BMW 580
530D -09
Delorian: Nej det vet jag inget om. Vadå? är det nåt man bör göra? Jag hade bara tänkt byta den enligt Youtube klippet ovan. Hur mycket tank bensin borde jag har vid bytet? Och såg dem luftade ut trycket eller nåt på klippet. Vad bör jag tänka på som är viktig vid bytet??
Jag brukar köra 5 liter E85 i en full tank bensin innan jag byter brukar köra så i en 2-3 tankar, det gör rent och eventuellt skit fastnar i gamla filtret som jag sen byter, men det är inget man måste göra.

Mängden bensin i tanken spelar ingen roll när du byter filter.
BM
451
BMW 580
530D -09
Ok! För jag hade tänkt använda nåt additiver som rengör hela bränslesystem. Antingen före bytet av filter eller efter. Jag vet inte vad som är bäst.
Men ska nog köra en sån här från Wynns: Länk
Sådana där medel är bara bortkastade pengar, tanka 5 liter etanol ger samma effekt.
BM
451
BMW 580
530D -09
Ok! Har använt det i mina andra bilar och ha faktisk fått bra respons av det. Så tänkte ändå köra på det. Men tack ändå!

Men då är det bara att plocka av det och sätta in den nya filtret då eller finns det nåt annat viktig som man bör tänka på, typ som att man lufta den eller nåt sånt?? såg på videoklippet man ska trycka på nåt tryck regulator och det pyser till....
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Bensinen har ju redan idag 5% etanol i sig.
BM
451
BMW 580
530D -09
Jag Har nu fått min bränslefilter. Såg på denna videoklipp:

Jag undrar om man ska byta dem slangarna också samt klämmorna? Om jag nu lyckas att inte förstöra det förstås.
Sen hörde jag man kunde ta bort en säkring så det inte tappa för mycket bränsle,Vilket nr av säkringen är det?
Sen så fick jag inte till det svarat gummit som finns med i denna videon. Ja den svarat gummit som lindra runt om filtret.
Sen så undra jag det är nåt man ska göra med tändningen efter man är klar?? såg det på ett annat video.
Ju starkare grogg ju renare blir det.
Dra säkring eller relä till bränslepumpen och låt bilen gå på tomgång tills den dör då har du inte problem med läckande bensin när du lossar.
När du är klar å ska starta bilen vrid nyckeln till första läget så instrumentpanelen lyser låt stå så en minut., pumpen kommer då bygga upp tryck så det blir lättare att starta bilen.

Du använder samma gummi.
BM
451
BMW 580
530D -09
Ok. Vilken säkring? Och hur länge brukar den stå i tomgång innan motorn dör?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.