|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tänkte serva min 530i E39 har gått ca 25000 mil. Har i tankarna att byta bränslefiltret. Men ska man göra det när den funkar?? Alltså bilen går hur bra som helst osv.. Och vilket är orginalfiltret BMW använder?? Oem alltså. Finns så mycket märke man vet inte vilken man ska kolla på. | |
| Mahle, Mann, Bosch. Skall du behålla bilen ett tag så kan det vara värt att byta. Filtret kostar dock en del. | |
|
Förutom märkena som redan nämnts: Hengst Köper du något av de märkena, får du filter av väldigt god kvalitet. Kolla på reservdelar24.se - de brukar ligga bra till i pris. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jo jag hade tänk behålla bilen så länge det går. Och jag blev rekommenderad att om jag ska byta måste det vara original som bmw använder då dem är väldig känsliga. Man brukar säga: varför bytar ut nåt som funkar. Hehe. Vill inte ha provet efter jag bytat. Det ska bata funka och bilen mår bra. Eller kan man vänta tills den gå sönder sen bytar? |
|
|
Provet= problem Jävla autocorrect :-) |
|
|
Utifrån bilden från BMW, skulle jag nog våga säga att det är Knecht Mahle, som har levererat filtret på bilden. Länk (klicka på kameraikonen efter filtrets art.nr. om bilden inte syns direkt) Dock brukar alla biltillverkare ha MINST två huvudleverantörer av dylika reservdelar för att inte riskera att bli utan om en tillverkare får problem att leverera delar... Mahle och Mann brukar vara OEM-leverantörer till BMW, men även Bosch och Hengst skulle nog kunna tänkas vara leverantörer också... Oavsett, gör alla fyra bra filter och jag skulle inte tveka att använda något från de fyra tillverkarna. Det finns ju inget "bytesintervall" på soppafiltret, och om det är igensatt eller inte, beror i stor utsträckning på hur ren bensinen har varit som har tankats etc. Generellt är det sällan bensin i Sverige orsakar några större problem med igensatta filter etc., men man vet ju aldrig. Filtret kostar ca 600 kr om du köper från t ex. Reservdelar24.se och bytet är inte så svårt. Skulle nog se det som ett förebyggande underhåll att byta efter typ 20.000 mil eller så, även om du inte har några problem. Filterkostnaden utslaget över 20.000 mil, blir ju bara ca 3 öre milen, kanske 5 öre om du skall betala en verkstad att göra bytet... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jättebra! Tack Johan B. Du övertalade mig där :) Då tror jag att jag satsa på en Mahle filter och byter ut det i samband med Servicen. |
|
|
Jag byter alltid bränslefilter på mina gamla begagnade bilar för då vet jag att det är bytt och bra flöde, det förlänger dessutom livet på bränslepumpen. Jag brukar innan bytet tanka 5 liter etanol i en full tank och köra en 3 tankar, detta gör rent och eventuellt skit fastnar i filter som man sedan byter ut. Man vet då att filtret är nytt och bränslesystemet är rent. Ingen ide att springa till bmw och köpa deras filer för dyra pengar när du kan köpa knecht male eller mann i på nätet. När jag köpte oljefilter på bmw så var det man med bmw logga och samma artikelnummer inskrivet. Man ska inte snöa in sig för mycket på originaldelar på bmw eller någon annan biltillverkare i huvudtaget. |
|
| Ok ! tack Delorian. Ja i med det är 15 års gamla bilar vill man ju inte lägga hur mycket pengar som helst på dem. Men ändå någorlunda bra :) | |
|
Jag brukar beställa härifrån, här har du lite exempel. Länk |
|
|
Jag ser nu att det är skillnad från en 525 och en 530 bränslefilter. 530 filter verka mer avancerad. Kanske ska låta bli att byta den ändå. Just in case jag förstör nåt. :) Snackade med BMW i Malmö idag. Dem sa att man inte borde byta den om den funkar som den ska och att bilen går bra. Dem själva ha knappt fått in såna jobb säger dem. Och att reservdelar gubben sa också att det knappt beställs. |
|
|
Jo tjena, det är säkert bättre att vänta tills filtret blir helt tilläppt så bränslepump får jobba tills den går sönder eller andra problem med bilen. Man byter saker och ting för att slippa problem inte när man får problem pga att man inte gjorde det i tid. Lyssna inte så mycket på säljarna på Bmw de säger så mycket att man inte behöver byta olja i autamten bla. |
|
| hmm..ok. Men är det svårt att byta den sorten av bränslefilter då? för det är inte samma som dem andra modellerna. Den hade typ nåt tryckregulator eller nåt också tror jag. Kan en vanlig icke mekaniker med inte så mycket kunskaper byta den själv utan att paja nåt??? | |
|
Det är inte svårt alls att byta. För övrigt bytte jag på min 530 vid 23800 mil för att det ska fungera BRA och fortsätta så ett tag. /wmt |
|
| Finns det nåt videoklipp man kan hitta som är just till den modellen av bränslefiltret man kan se hur man gör?? Och vad man ska tänka på vid byte? | |
|
Tror du har detta filter, så denna borde funka. |
|
|
Nej det tror jag inte. Kollade upp på bildelar24 . M5.ans filter verka vara som dem vanliga och dem kostar mindre också. Det är därför jag inte våga pila på den själv. |
|
|
Den ovan hade inte jag på min e39, det var bara ett filter med 2 slangar i varje ände som fästes med 2 klamrar. Antingen har du det vanliga eller den i videon. |
|
| Uhh nu blir det bara svårt. För söker jag via bildelar24 ör det inte den "vanliga" som dyker upp på mitt reg nr. Utan den med tryckregulator som dök upp. | |
|
Gå in på realoem.com och knappa in sista sju symbolerna i chassinummret och knappa dig fram till bränslefiltret - där tar du och kopierar BMW:s reservdelsnummer, som du sedan använder som "sökord" hos reservdelshandlarna (t ex. reservdelar24.se), då får du upp rätt filter. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Då fick jag fram denna: Länk real oem nr: 13321709535 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.