AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.707

BMW 530d (X-Drive) 2011-

Sida 1 av 2
Hejsan!

Jag har tröttnat på min sambos Volvo V70 (hon med som tur är) och då jag tidigare har haft en BMW 320d som jag var mycket nöjd med har jag kastat kärleken på 5-serien och en 530d (535d känns inte som finns så många av ute på marknaden).

Har titt på denna t.ex. (har inte varit på plats än):
Länk

eller denna:
Länk

Båda har ju en hel del utrustning ena x-drive men den annan dieselvärmare och lite lägre miltal (men dyrare). Har kollat utrustningslistor på Länk och kollat på transportstyrelsen så både känns ganska bra på pappret och ser fina ut på bilderna.

Nu känner jag inte så mycket till 5-serien, men finns det några saker, som jag ska vara mycket observant på? Hur är det med service priserna på 530d när man kommer upp runt 10.000 mil?

Stort tack för alla input.

Hälsningar
Christian

Någon som känner dessa två bilhandlare?
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
530 motorn må vara riktigt trevlig, men kan du nöja dig med en 520d så skulle iaf jag kolla vad priset för en ny är speciellt när du kommer upp i de där priserna. BMW har en del riktigt bra kampanjer på femma nu i slutet på dess livstid, såg senast i förra veckan en offert på en 520dx med automat (ingår vid x-drive), sportpaket (sportstolar, skinn), drag, HI-FI högtalare mm för ca 360k.

Tack för tippset, ska kolla på det också!
Ne
81
NewUser
E350 CDI 4-matic -11
A3 2.0 tdi -10
Så länge historiken är ok så känns det väldigt osannolikt att du ska bli missnöjd med en 530d med M-sport och komfortstolar! Vid de miltalen skulle jag kolla om klossar och skivor är bytta eller i behov av byte, annars är service varken billigare eller dyrare än annan nyare bil är min uppfattning.

Det danielb är inne på är väl bra synpunkt - hur ser du på att man kan få en (nästan) ny 520d för ungefär samma pengar? När vi bytte bil sist prioriterade vi utrustning så det blev förra 5-serien men istället bra utrustad istället för F11 med mindre utrustning. Vissa hade säkert valt tvärtom, finns ju inte rätt och fel i det. Men bra tänka igenom före.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vill man ha en 530d med msport blir man inte nöjd med en 520d utan. Gör inte den affären, du kommer ångra dig och sälja med stor förlust för att sedan köpa bilen du vill ha. Gissa hur jag vet detta :-/

-------
//Lövet
BM
55
BMW530d
520xdAT -21
520xdAT -20
545i -04
530D är en härlig bil att köra, motorn är en dröm, så vore det de enda kriteriet så vore valet enkelt. Nu brukar det ju finnas en annan viktig faktor, ekonomin.

Med en ny bil så har man fri service de första åren, man har garanti (även om den inte vara så länge),man får lägre skatt, lägre försäkring och lägre förbrukning med en ny 520 kontra en beg 530. Väljer man vettiga däck redan från början kan man minska kostnaderna ytterligare (hade 275'or bak på min 530...nya RFT kostade på den tiden ca 4500 styck, har troligtvis blivit billigare nu).

Sedan kan man ju sia i hur värdeminskningen kommer se ut, vad blir värdet på en tre år gammal 520 med 6000 mil på mätare kontra en nio år gammal 530 med 15000mil på mätaren.

Utrustning...tja rent krasst har ju en BMW med komfortpaket den utrustning som krävs för en skön körupplevelse till ICA eller till södra europa.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Skillnaden i skatt, försäkring och service. Blir det ens en tusenlapp i månaden i skillnad? Från det ska den högre värdeminskningen dras. Plus att du har roligt och inte tråkigt bakom ratten.

-------
//Lövet
BM
55
BMW530d
520xdAT -21
520xdAT -20
545i -04
Andreas: Du bryter ut delar av totalkostnaden och då kan man få det mesta att se attraktivt ut.

På den nya har du vagnskadegaranti, på den begagnade är det helförsäkring om gäller.
På den nya har man noll kr i service medan man på en begagnade har kostnader för den ordinarie servicen plus reparationer som man får räkna med på en bil som börjar närma sig 10-årsstrecket, hjulupphängning, styrning, belysning, partikelfilter etc Jag vet...jag körde själv min 530D i 15000mil och bytte pga underhållskostnaderna

Skillnaden kommer bli betydligt större än en 1000-lapp i månaden
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vagnskada 2-3 tusen per år
Service 2-3 tusen per år, givet att du kan utnyttja 2år mellan service.
Reparationer: Behöver inte kosta extra överhuvudtaget. Tillverkningsfel brukar visa sig de första åren. Dessutom har du maskinskada för resten.
Extra förbrukning. Säg 2dl per mil = 3600 kr per år.

Förstår inte riktigt varför du pratar om 10 år gamla bilar, bilarna i länken 4-5 år gamla. Jag räknar med att de behålls i 3 år och jämför med en ny 520d. Den senare lär tappar i storleksordningen 150.000-200.000kr i värde under 3 år. Vad en motsvarande 530d M-sport kommer tappa är svårt att räkna men det lär vara betydigt mindre. Man kan tanka och laga rätt mycket för de pengarna. Plus att man har mycket roligare.
-------
//Lövet
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Du ska ha osedvanlig otur om begagnat blir dyrare än nytt totalt sätt.
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Tryggt med garanti men en ny bil har betydligt högre ägandekostnad. Man kan byta motor varje år för pristaset på en ny bil...
Ne
81
NewUser
E350 CDI 4-matic -11
A3 2.0 tdi -10
Det går säkert att göra en realistisk kalkyl där 530xd kostar 50kkr mer i försäkring, bränsle och reparationer över 3 år medan den nya 520d kostar 50kkr mer i värdefall. Vips är kostnaden detsamma. 25 inlägg till om vad som är 'bäst' kan vi kanske skippa?

Däremot kanske TS kan berätta hur han värderar ny bil med något mindre motor och utrustning mot en begagnad med lite större motor och mer utrustning.
BM
55
BMW530d
520xdAT -21
520xdAT -20
545i -04
Andreas: anledningen till att jag skriver om bilar som börjar vara 10 är att det inte är långt ifrån om 3 år om en bil är producerad 2010, men det spelar egentligen ingen roll för resonemanget.

Det är en utopi att en sådan gammal bil som vi talar om enbart kommer klara sig med vanlig service, dvs olje, filterbyte, men tex inga nya däck etc........då skall man köpa en triss och spela på hästar också, för man kommer vinna på båda.

Skillnaden i skatt är 2400kr till en 520XDA

Värdeminskningen blir intressant att följa, detta då BMW's erbjudanden på nya bilar ibland gör att de är billigare än att köpa en som är lite begagnad.

En 530XDA erbjuds idag till företagskunder för 428.900,(ordinarie pris 511.000, den har naturligtvis inte samma utrustning som de i annonsen men navpaket etc är också rabatterade.
Låt säga att en sådan bil minskar med 50% i värde på tre år, dvs hamnar på 215.000 när de skall säljas...var hamnar då bilarna som länkades till i början på tråden, dessa har då gått 15-16000mil.
Tack för en bra diskussion än så länge. Jag har tittat på några 520D (med och utan x-drive) med, men jag tycker att utbudet är stort men utrustningsnivån för låg vilket är typisk för tjänstebilsfavoriter och därför tror jag själva att värdeminskningen på en 520 är större än en 530.

T.ex finns denna 520 DA M-Sport:
Länk
Men då ligger priset också på linje med de 2 andra fast den är jättefin (saknar bara motorvärmare).

Här finns en som har gått 14200 mil till 309.000.

Länk!
To
370
Tobbe330
Skoda Kodiaq 2019
Följer diskussionen med intresse. Funderar på om det inte kommer vara så att nuvarande erbjudandet på 530 innovation edition kommer stå sig extremt bra om 3 år/10.000 mil. Men är mycket medveten om att det även kan vara att man försöker rättfärdiga det för sig själv...

En innovation med metallic, komfortstol och vinterhjul borde väl landa på knappt 600. Den borde ju inbringa minst 350' efter 36 mån/7500 mil eller?
Verdi
Sjunker priserna på 530 så lär priserna på 520 också påverkas. Lägg till att det kommer en ny modell snart så är nog en begagnad 530 ett bättre köp. Man vill ju komma så långt bort från modellbytet som möjligt.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Historien visar att i stort sett alla bilar och modeller faller med minst 50% på 36 månader /5-6000 mil. Jag skulle snarare tro att den bil du nämner kommer trycka ner priserna ytterligare på andra F10/F11 snarare än att hålla begagnat-priserna uppe på den du nämner.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.