AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.948

Ny här men...

Sida 1 av 2
Måste bara fråga om ni är totalt blinda i detta märke?
Alla forums inlägg så är det bara positiva saker om bmw!
Är det verkligen så?
Har ej märkt det själv,tycker därimot att det spys bara överdrifter ang märket å inga negativa saker!
Löjlig!
Har själv en 94ás 325ci å tycker att det inte e mer än en medel måtta till kvalité å bil!
Men men.....nu har jag nog retat hela forumet ä ja rädd!!!
Har bara haft problem med min å läser att allt e så jäkla bra!!
Blir så fundersam ang mitt val!!

Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Ha-ha

Köp en Ford....du är snart tillbaka hos oss....jag lovar.

Tycker nog att det finns en hel del kritik här oxå.

Ha det / Wallace
Visa användare
1.072
tompas
328i GT M-sport -14
635 CSiA -86
320i Cabrio -92
Vad tror du BMW-entusiaster skriver om sina bilar? att dom är skit? Och om du kollar så handlar ju faktiskt nästan alla inlägg om något fel på bilen i fråga... stort som smått.

Jo, när din opel zafira är 8 år gammal kommer den säkert vara problemfri, som alla oplar är ;-)

///Tomas M
Länk
BMW E28 registret #001
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Här finns mycket ris oxå... Men visst många rosor blir det ;-)

/Kristian

------------------------------
Länk
Lo
29
Lotta
BMW 325i-93
Tänk dig att det kan komma så mycket posetivt om en bil,det tycker jag e kanonkul och bra,jag har varit volvo ägare i många år och har nyligen köpt min första bmw som jag va mycket negativ till innan jag faktiskt köpt en,nu e jag faktiskt mycke glad åt att jag gjorde det för jag e kanon nöjd med min på alla tänk bara sett,nästa bil kommer att bli en nyare bmw.
Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Hej

Visst erkänner jag att det är lite problem med bilen. men den har dock några år på nacken. Den är i många avseenden rolig att meka med då lösningarna är trevliga och i många fall ganska avancerade för sin ålder.

Vi ska oxå ha klart för oss att hjärtat talar sitt eget språk. Jag älskar min BMW trots att den är ledsen ibland.

Mvh / Wallace
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
BMWs ägare är generellt sett ganska nöjda även om man kan tycka att det är lite väl mycket smågnäll här inne ibland mend et är min egen åsikt. Bilen ger så mycket fröjd bakom ratten att man blir ju lyrisk i sinnet:)
Mvh
Asken
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
AnteW: Ja det är nog så om du kollar motormännens nybilsenkät över mest nöjda ägare så har väl bmw toppat de senaste åren.

Faktum är att det inte finns många bilar som slår bmw när det gäller körglädje och kvalite så det är väl inte så konstigt? Tom killarna på volvo sidorna rosar väl deras gamla 740is tex. Ingen bil är perfekt, inte ens bmw ;o)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, BMW är inte förskonade från fel. Särskilt inte när det är en helt ny modell.

Det som de däremot är bra på är att hantera dessa typfel så att kunderna blir nöjda! (Goodwill)

Jag har en kamrat som har en Opel Astra -99 och den bilen har minsann varit på verkstad ett par gånger! Det värsta är att han har fått betala det mesta själv!

Sett ur kvalitetperspektivet är det nog bara ett märke som är lika bra eller bättre än BMW och det är Mercedes, men de har faktiskt tappat rätt mycket kvalitet de senaste åren. Iofs är Porsche troligen helt outstanding vad det gäller kvalitet men det är en helt annan typ av bil så den räknar jag inte med i "samma liga"! ;o)

Kom igen när din nya Opel är åtta år och jämför den med din nuvarande BMW (om Opeln inte har rostat bort eller fallit i bitar vid det laget!).

Mvh
Hu
382
Husse
Bmw 730ia -93 V8
Det där med Opel: köpte en Rekord -86 för två år sen för 5000kr, efter 2000 mil har jag kostat på den 700kr (avgassystem). den startar altid trots upp till 30 grader kallt,allt funkar alltid och det läcker ej nån vätska. men det är ju en tråkig bil som skall bytas mot en E32 så jag får nåt att göra på fritiden. Bmw bygger körglada bilar som är snygga men nåt under av teknisk funktion kvalitet har dom ju inte när dom har några år på nacken, därav prisfallet.
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Får bilen den vård den ska ha så är de väl inga problem för de mesta iaf,tänk dig själv en 8-9 år gammal m3:a som fått leva ett väldigt tungt liv,ändå så brukar dom hålla i hop! Lite kvalitè måste de väl vara i Bmw!

Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Alla bilar har fel o brister men jag tycker att körglädjen som BMW har mest av alla, tycker jag, speglar vilka som vill äga BMW..dvs det skall vara kul att köra bil.
BMW's motorer,vxl.lådor,mtrl.val o även design gör att dem i det allra flesta fall är mycket njutningsframkallande.

Dock så har jag lite svårt för nya sjuan,men det mognar nog fram så småningom(tror jag).

Bakhjulsdrivningskonceptet börjar nu oxå vara en stor anledning att handla BMW..

Sen AnteW så finns det risiga exemplar att inhandla o som ger problem förr eller senare,gäller alla bilmärken oavsett kvalite från början.
I princip handlar allting om hur ägaren vårdar o sköter sin bil..

Mvh Janne.

mo
267
moonflower
525 TDS Touring -93
320 Cab -90
M5 -89
635 Csi -85
728i -84
Bara ett tips (om möjlighet finns, det ger vissa aha-upplevelser); Jämför en välvårdad 10-15 år gammal bmw med en lika gammal, motsvarande, av nästan vilket märke som helst. Rätt kul faktiskt.

let the Best Machine Win!
Mitt största problem med E30n(just nu)är att den stått för länge så batteriet är tomt.
Mitt största problem med E36an(just nu)är att tanka den,kört snart 700m på dom 2,5 mån jag haft den(kör normalt ca:2000m/år)kul bil :)
I övrigt har jag repat för ca:1kr/mil under 8 år(E30)16´mil/16´kr,anser jag är mycket bra kvalitetsbevis,egentligen endast4´kr(kammen)då resten är slitdelar(ljuddämpare,stötdämpare,bromsskivor osv.)

Henrik
moonflower:
Din aha upplevelse finns bara i BMW.
Jag vet kolla min profil.

Mvh.
Micke Olsson
Ante, hur mycket negativt om Opel tror du det skrivs på en motsvarande Opel sida??

Givetvis skrivs det mest positiva saker här eftersom vi som skriver är BMW fantaster. Sen har iallafall jag inte haft något negativt att skriva om ännu.

På tal om kvalitet, min far äger en 535i -89, den har gått närmare 40.000 mil numera, inte ett gnissel eller knarr inuti, motorn spinner som en katt. Visst växelspaken känns lite slapp, och lägena är inte lika distinkta som förr, och visst rosten börjar visa sig på några ställen. Men hur ser en Opel som är 13 år gammal ut?? De flesta är nog väldigt kantiga, har en form på 1 x 1 meter skulle jag tro.

Fredrik M - Z3 2.8
Länk
JPM
Klart att man rosar sin bil härinne bland jämlikar. Tycker personligen att styrkan med detta forum är all hjälpsamhet från alla. Det är inte vilken BMW du äger som betyder nått, utan att du äger en. Här kan man ställa vilken fråga som helst om sin bimmer. Istället för att gnälla över att bilmärken är si o så så hjälps vi åt att bena ut olika bekymmer som uppstår med BMW som med alla andra märken.
Får ju inte glömma att jag är inne på min 5 BMW nu p.g.a kvaliten o körglädjen som det skänker mig.
Sålde precis min 325 coupe o skaffade mig en gammal 520 -86 som bruksbil... visst den är slö om man jämför med andra BMW , men jämfört med andra märken från 86 med samma mil o.s.v så finns det inte mkt som slår komforten som den ändå fortfarande ger....(fan va ja babblar :-))

Måste också kommentera....

Jag har alltid varit en av de som har haft en någorlunda negativ inställning till BMW, men efter att ha haft en gammal en i 6 månader så har det radikalt ändrat sig.
Jag har haft bl.a saab, ford, opel, vw, opel, renault, mitsubishi, mazda, toyota, volvo innan jag hittade den 518iS jag har idag.
I början av mitt bilägande lade jag ner hur många timmar som helst på att styla och modifiera, bygga stereo och mecka vilket man lessnar på till en viss grad efter ett tag. bilen blev mer och mer ett transportmedel mellan punkt A och B och jag slutade nästan att bry mig om dom så länge dom startade...tvätta var jobbigt. Min förra bil, en Volvo 745 -88 gick som en klocka och var nästan rostfri vid inköpet, men efter 2½ år började det krypa rost i skärmkanterna...kan bero på att den inte tvättats mer än 4 ggr under denna tid.
BMW:n har fått sig en vända med tvättsvampen ett 10-tal ggr under det halvår jag ägt den, jag har bytt blinkersglas och pillat med olika saker på den för att få den att se bättre ut och för att den ska hålla längre.
en annan fördel jämfört med alla volvos jag kört är att BMW:n drar betydligt mindre bensin, billigare skatt och billigare försäkring (!)

Jag har lärt mig att älska e28:ans former, och denna bil säljer jag aldrig, efter studietiden kommer den att demonteras i molekyler och renoveras till nyskick.

Jag törs lova att min nästa bil blir en BMW, och förmodligen en e28...

#232 i E28 registret
Länk
Länk

mo
267
moonflower
525 TDS Touring -93
320 Cab -90
M5 -89
635 Csi -85
728i -84
Micke Olsson; Åh herregud:-D! Ja, eftersom allt är relativt förstår jag nu ännu bättre varför du är så oerhört nöjd med din 530. Samma sak med mig, hade 15-20 bilar av alla möjliga märken innan jag upptäckte BMW. Men hur kom det sig egentligen att du köpte din 530? Och att det blev BMW över huvud taget? Vet av erfarenhet att de flesta som aldrig har haft BMW oftast är skeptiskt inställda till att äga en, oftast pga att de tror att kostnaden är så stor. Så tyckte tex farsan när jag började köpa BMW, och nu har han en själv:-)!

moonflower:
Jag hade som du och andra en helt fel bild av att äga BMW. Alla sa och säger fortfarand att man inte har råd att köpa/driva en BMW.
Det började med att min bror blev av med sin Sierra och vi skulle hitta en ny bil åt honom.
Efter mycket letande så dök det upp en E30 320 -87 som verkade vettig. Efter en provrunda så kunde jag konstatera att denna BMW kändes bättre att köra än min Volvo 944. Helt sanslöst, detta var första gången jag provkörde en BMW och därmed fick se ljuset på andra sidan.:-)))
Det blev att kolla runt på nätet i massor och på den vägen är det. Nu har jag snart haft min 530 i ett åt och jag är skitnöjd. Det bästa jag ägt utan tvivel.

Mvh.
Micke Olsson
mo
267
moonflower
525 TDS Touring -93
320 Cab -90
M5 -89
635 Csi -85
728i -84
Då är det väl bara att åka hem och avtacka brorsan med blommor och choklad:-D! Jag har ofta tänkt på hur viktigt det där första mötet med en ofta rätt så begagnad BMW är. Eftersom man inte har något annat och jämföra med, så är det lätt att tro att just det exemplaret är representativt för hela märket. Kan ju referera till mitt första möte med BMW, för det var INTE positivt! Det var en bedagad och solblekt röd 518i -90 som stod hos en hyfsat flummig bilhandlare i Vallentuna. Troligtvis importerad och mätarfifflad nu när jag tänker på det i efterhand. Kommer inte ihåg så mycket av själva provkörningen, bara att det var en enda stor besvikelse. Ruskigt, att den bilen nästan fick mig att för alltid vägra BMW.....

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.