AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
14.401

Batteribyte måste programmeras i styrenhet?

Sida 1 av 2
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Gick in på meca.se o kolla batteri till bilen. Läste då att efter batteribyte måste man tydligen säga till styrenheten att detta är gjort? Bilen är en E91 -09
No
160
No1MAXIMUS
X5 3.0 -04
740iA -00
Det gäller väl bara om man byter till ett batteri av annan storlek?
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Jo jag tror detta också. Tillägas skall jag har en E91 320d Automat ingen start stopp funktion.
Dr
362
Drib
325i-08
Korrekt ; för att BMW:s programvara (till IBS -som enligt mig är buggig)) skall hantera ett nytt batteri jmf med att gammalt så "skall" detta göras. Syftet är att få "lagom" laddning samt ge varning i "lagom" tid vid ev dåligt uppladdat batteri.
Byter du till samma storlek (nytt batteri) krävs bara en "reset" att det är nytt. Byter du storlek skall detta registreras.

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Kan man göra denna reset med tex Bosch autodata eller krävs BMW egna program.
CR
428
CRF_Niklas
Bmw 118iA M-Sport H/K ACC -16
Vid byte av batteri av samma typ samt kapacitet krävs registrering.

Vid byte ev batteri med annan kapacitet eller typ krävs programmering
ph
129
phiiim
116i F20 -15
135i E82 -08
325i E90 -05
Lånar tråden lite om det går bra...har en "kugg fråga"

Bilen stod ett tag och drog ut batteriet, gick ej att starta (div belys. funka men orka inte dra runt startmotorn) tog ut batteriet och laddade satte i batteriet och står på underhållsladdning i bilen. Så måste jag också göra nån form av reset?

Åter igen hur gör man en reset själv utan att behöva åka till BMW

Edit: 325i e90
Dr
362
Drib
325i-08
@phiiim:Du ska inte göra reset/registrering eller något annat. Jag använder INPA och har även CarlyforBMW. (Du måste ha något diagnos verktyg för att kunna göra reset. Det går alltså inte att göra detta i hidden menu eller på något annat vis direkt från bilen)
ph
129
phiiim
116i F20 -15
135i E82 -08
325i E90 -05
Tack Drib för snabbt svar. Tänkte oxå att det inte behövdes men man har ju typ "satt i ett nytt batteri" :) angående rester så har jag letat efter förprogrammerade handdatorer men får väl försöka skrämma liv i en gammal bärbar som jag har liggandes och skaffa programvara men det får bli en annan tråd i forumet, Tack igen
Ni
958
Nip
320i-04
Har inte varit ute för det själv, men har för mig att radion/stereon kan kräva att du har kodkortet som brukar ligga bland bilens papper, efter att bilen varit strömlös. Det är väl något stöldskydd eller något.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Möjligen fanns det kodkort för stereon på gamla BMW men inte sedan mitten på 90 talet.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Jag undrar om Bosch diagnos verktyg klarar av detta?
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Synd att CarlyforBMW funkar till iPhone. Finns det nått annat bra program och hårdvara?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Autocom kan regga batteribyte åtminstone på min E91-06. kunde även välja mellan 80 el 90 vanligt eller AMG.
Batteribytesregistering funkar även på nyare E61 LCI vet jag.

Bosch KTS är de lite knepigare på BMW men andra märken typ Audi är det inga som helst problem med att regga byte eller ändra batterikapacitet.

Länk
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Nån som vet vart man ladda ner inpa?
Dr
362
Drib
325i-08
Köpte min på e-bay.

Personligen tycker jag man klarar sig ganska bra med Carly, som verkar även finns för iPhone (här är Lite versionen:)
Länk

Du "måste" inte registrera nytt batteri. Om du inte registrerar nytt batteri räknar programvaran med att det är lite äldre batteri med sämre kapacitet. Lite större risk för falsklarm. Om du inte kör mycket längre sträckor (i tid räknat) skulle jag inte registrera nytt batteri. Tycker att BMW:s övervakningsfunktion är kass, men senare mjukvara kanske är bätttre? (Låter experterna kommentera detta)
Ni
958
Nip
320i-04
@Hasso: Min 2004 har då kodkort för stereon - standard bmw stereo.
Men om det måste till efter att lyft batteripolerna har jag som sagt inte testat.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Märkligt ingen av mina BMW har haft nått kodkort.

Länk
ma
90
marauder
325da -08
Har bytt batterier i många nyare bilar utan att "regga nytt". Dom som säger att det behövs är dom som själva tjänar pengar på det.
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
marauder, är det inte så att man ökar livslängden på batteriet om man reggar att det är nytt? Det är ju inte så att det går sönder direkt om man inte reggar men man kanske får fem år med batteriet istället för två?
Det är ju så lätt att göra så det verkar onödigt att strunta i det.
Vore kul om någon verkligen kunde förklara det rent tekniskt, denna diskussion kommer ju upp med jämna mellanrum ;-)

Mvh Ola

Min bil:

Länk
Hej! Tänkte jag skulle bidra med mina erfarenheter då jag sökte och läste här innan batteribyte. Har en 320i E93 (08/09) som betett sig illa och problemen pekade mot batteriet. Jag blev inte alls på det klara om det skulle gå att byta utan bekymmer men bestämde mig för att försöka. Köpte ett överprissatt originalbatteri (AGM) på BMW som föreslog att dem skulle byta och registrera batteriet för bara 5900.-... Jag tog hem batteriet, svor en stund över elcentralen, fick ur skräpet och stoppade i det nya. Jag har f.ö. IBS. Allt gick utan problem, fick ställa klockan men det är allt. Datum, radio etc fanns kvar. Även nyckelminnen fanns kvar.

Bytte 1-1, dvs till ett med samma specifikationer och har inte registrerat ngt. Men kanske gör det om jag får anledning att åka förbi ngn verkstad.

So far so good således.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.