|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har som sagt en 320da 2006 som vägrar starta utan gnäll om det är kallare än -5. Har blivit kupefläkt under huven en timme innan start den senaste tiden.. dom första sekunderna efter den startat går den väldigt knaggligt. Har varit på verkstad å bytt glödstift, glödrelä och till bmw orginalbatteri. Hade felkod på alla stift innan vi bytte allt, men inte nu längre. Men detta har inte hjälp, har kollat säkring och mätt att vi har ström över säkringen. Är det någon som kan ha något förslag på vad det kan vara? Det som står näst på tur är lämna in bilen då jag inte har garage och låta dom mäta över relät och komptesta. Har ägt bilen tre vintrar och det har blivit värre å värre.. Bilen är importerad från Tyskland 2008 Mvh | |
| Du skriver att du har spänning över säkringen men har du spänning till glödstyrenheten/stiften? | |
|
Vet inte om ström finns till relä/stift, då måste man väl få bort insug så man kommer åt med multimetern? När jag trycker på start så står han och tuggar/tänder på nån eller några cylindrar i några sekunder. Efter misslyckad start och jag trycker på knappen igen -då visas glödsymbolen ca 1sekund sen börjar han tugga igen men tänder inte något bättre trots han säger att den glött. |
|
|
Hej, Finns det ingen överordnad modul, någon sorts DME, som är med och styr? D v s att glödreläet har en motorstyrenhet som via någon temperaturmätare säger "nu är det kallt - glöd!" ? Eller har glödreläet självt den intelligensen? /Lennart |
|
|
Har försökt att läsa mig till om relät går via nån tempgivare men kan inte hitta nått om det.. (finns tre givare: insugslufttemperatur, kylvattentemp och oljetemp. Har inte heller några felkoder på givare eller något annat. Mvh |
|
|
Kanske får inte reläet självt direkt den temperatursignalen, men rimligtvis bör det finnas någon sensor någonstans som, möjligen via någon överordnad motorstyrningsmodul, talar om för reläet "nu är det dags att glöda" och rimligen också hur länge det skall glödas. Du har ju kollat/låtit kolla "de närmast sörjande" komponenterna. Vad återstår? Det kan inte dröja länge nu, innan någon här, som verkligen vet, tar ton. ;) /Lennart Edit: Som jag ser det, är det av dig beskrivna "värre-med-tiden"-förhållandet ytterligare en indikation på en sviktande temperatursensor någonstans. DS |
|
|
Vilken säkring är du kollat? |
|
|
Jag tycker också glödningen bör gå på nån tempsensor eller glöder han jämt vid start? Sommar som vinter? Ja det som jag tror det kan vara är: - tempgivare/impuls till relät att glöda saknas - dålig kompression i 2 lr 3 cylindrar (hoppas inte!!) Jag mätte strömmen över dde säkringen, 40A. Den enda säkringen som va bränd va till strålkastarspolningen.. Tackar för svar allihop! Kul att få lite respons iaf för detta börjar bli jobbigt. Mvh |
|
| Om det är en -06 så antar jag att det är M47-motorn? Då finns det en 100A säkring, på e46 sitter den bakom den stora säkringshållaren i handskfacket. Ganska lätt att komma åt när man vet att den finns där. Har för mig att det var två plastfästen/clips som skulle lossas så hållare gick trycka framåt, då ser man säkringarna bakom den. | |
| En tråd att läsa Länk | |
|
Jo, är rätt säker på att det är m47 motorn jag har (163hk). Har läst länken och dom har en (på e46)100Asäkring bakom en lucka i handsfacket men där sitter alla mina säkringar.. lr finns det mer därbakom? Vore väldigt härligt om det bara är en säkring!! Mvh |
|
| Ja det finns säkringar dolda bakom den stora säkringshållaren. | |
|
Kollar direkt imorrn om det kan vara nån mer säkring bakom hållaren som har bränt, hoppas på detta!! Återkommer imorrn med vad jag hittar! Mvh |
|
|
Hej igen! Har legat hemma med ryggskott hela helgen men idag kördes bilen till verkstad för att kolla dom "gömda" säkringarna bakom säkringshållaren. Men dom fann ingen säkring där? Om det finns en 100A säkring kanske den sitter någon annanstans? Jag har sökt här och Google men hittar verkligen inget om denna säkring? Hoppas att nån kanske har nått förslag om var den kan befinna sig, och skulle gärna veta om tillslaget till glödningen går genom någon tempsensor? Visar ju i displayen ca 0,5-1sekund att den glöder? Hmmm?? Tackar för svar Mvh |
|
|
Inte helt lätt att hitta säkringen, så här ser det ut på e46 3 minuter in i videon ser du hur det ser ut. Det finns i alla fall en 100A säkring i E90 Länk |
|
| Vad säger felkoderna? | |
|
Har inga felkoder.. polaren pratade med en fd bmw mekaniker -han hade aldrig hört om någon 100A säkring i e90, |
|
| Det låter knepigt, men om du hade felkod på glödstiften och de byttes ut och felkod försvann men fungerar ändå inte så kanske de glödstift som sattes dit var annorlunda på något sätt? Var de lika långa? Om de är hela ger de ingen felkod men om de nya är för korta eller inte nerskruvade tillräckligt långt i jämförelse med originalet så värmer de inte på rätt ställe och bilen blir svårstartad. Rimligt? Kan ju vara värt att ta bort insuget och ta ur ett glödstift och se att de verkligen glöder. Jag har bytt massor med glödstift som haft felkod men inget av det du beskriver har hänt utan kallstart har blivit som det ska. | |
|
Det var verkstad som bytte stift, relä och batteriet, jag är rätt säker på att det va samma stift som sattes dit. Men om det är att dom värmer på "fel" ställe så borde den glöda längre än 0,5 sekunder? Dom ska mäta relä, kolla glödstift och komptesta idag, |
|
| Kolla #6 Länk | |
| Lite om glödtider Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.